Moderator: Lizzy
Jantina schreef: Geen wetenschappelijke aanvulling maar hier werd doils niet smakelijk gevonden en konden ze er ook niet tegen. Met Grizzly nu geen problemen.Nou, ik bewaar Grizzly dus in de koelkast. En het komt er prima uit, nog steeds goed te doseren. Terwijl Doils dus echt een vieze vette bende werd, die bovendien inderdaad meurde (ondanks de desodorisatie). Nou kreeg Linga jeuk van Doils (en van Solgar en van HEMA), dus ik ben toen radicaal met alle visolie gestopt en dacht "dikke loeloe, ze eten hier goed genoeg". Omdat ik toch wel twijfel of ze voldoende omega 3 binnen krijgen, heb ik Grizzly gekocht (ook naar aanleiding van een zeer positief verhaal over wilde zalmolie voor mensen van Dr. Mercola). Linga krijgt geen jeuk van Grizzly.
Ik vond het zelf ook stinken, het moest in de koelkast bewaard worden, nou echt met meerdere zakjes erom. Grizzly staat niet geurend op t aanrecht...
Dat is dan toch vreemd?
Lizzy schreef: Ik heb ook de vervuiling van Doils en Grizzly naast elkaar gelegd. Komt tie:Bedankt voor de info tav de vervuiling in Grizzly! Ik begrijp dat ze de hoeveelheid dioxines en pcb in Grizzly niet bekend zijn.
Toegestaan Doils Grizzly
Arsenicum: <0.1 <0.05 <0.1
Lood: <0.1 <0.02 <0.05
Kwik <0.1 <0.005 <0.005
Cadium <0.1 <0.006 <0.01
Nou, Doils scoort hier en daar lager maar beide scoren onder wat is toegestaan. Als je dan bedenkt dat Doils deze onderstaande processen ondergaan heeft en Grizzly niks aan reinigingsprocessen heeft ondergaan.
Parelridder schreef: Bedankt voor de info tav de vervuiling in Grizzly! Ik begrijp dat ze de hoeveelheid dioxines en pcb in Grizzly niet bekend zijn.
Ik vind zelf de mate van vervuiling tussen de overige 4 verontreinigende stoffen wel behoorlijk verschillen. Arsenicum het dubbele waarmee het 't máximaal toegestane voor mensen bereikt is, lood 2,5 keer zo veel en cadmium het dubbele. Wel fijn dat ze bij beiden niet bóven het maximaal toegestane voor mensen komt!
Als je de olie gebruikt als 'aardigheidje', voor zo nu en dan, zal het verschil in verontreiniging weinig uitmaken denk ik. Als je het dagelijks geeft, volgens geadviseerde dosering, dan vind ik het verschil groter: Van Doils heeft mijn hond 2,8 ml p.d. nodig, van Grizzly 10,5 ml. Dat is 3,75 maal zo veel (en daarmee benaderd Grizzly dan de hoeveelheid EPA die in de Doils dosis zit). Middels een dosering die 3,75 maal zo hoog ligt, is ook de hoeveelheid verontreinigende stoffen die toegediend wordt - los van het genoemde onderlinge verschil bij gelijke hoeveelheden - bijna 4 maal zo hoog. Wanneer ik beiden dus op dezelfde wijze in zet (dagelijks gebruik volgens aanbevolen hoeveelheid) levert dat een verschil op van ca. 7,5 maal zo veel t.a.v. cadmium en arsenicum en mbt lood 9,4 keer zo veel.
Verder heb ik een rapport van Grizzly gekregen die aantoont dat er lagere concentraties dioxine en PCB's in hun product zitten dan is toegestaan (ze worden hierop zeer regelmatig gecontroleerd door EU veterinarian administration). Helaas kan ik het rapport niet openen dus ik heb om een ander format gevraagd. Overigens gaf Grizzly aan dat het bij de zalm uit de Pacific ook geen probleem is, deze vervuiling. En ik heb op Internet gezocht naar de life-cycle van deze zalm en deze zalm zwemt enkele jaren in Bering sea and Gulf of Alaska en kennelijk zijn die minder vervuilt. In ieder geval blijft het dus onder van wat mag. Dit artikel bevestigt dat: http://articles.mercola.com/sites/artic ... almon.aspx
Jantina schreef: Zou Doils dan geconcentreerder zijn oid? Mijn honden jeukden zich ook het ongans ervan. Maar kan me idd herinneren dat ik dat met een klein spuitje doseerde en nu van Grizzly een flinke pompdosering. Als het geconcentreerder zou zijn (wat de mindere benodigde hoeveelheid zou verklaren) kom je toch ook weer niet uit met je gehaltes?De Grizzly bevat per ml 83mg EPA en 110mg DHA. Ik gebruik Doils Vitaal. Dit bevat per ml: 62% Omega-3 vetzuren, waarvan 410 mg EPA, 160 mg DHA, 20 mg ETA, Vitamine-E (alca-tocopherol) 1%. Doils zal dus vermoedelijk geconcentreerder zijn, maar in ieder geval is de hoeveelheid EPA per ml veel lager.
Lizzy schreef: En in het kader van de verhoudingen DHA en EPA is dit ook een interessant verhaal: https://www.psychologytoday.com/blog/in ... pa-and-dhaInteressant artikel, moest me er wel even doorheen worstelen
Nero schreef: Ik heb een hele tijd geprobeerd het onder controle te houden met puur oor, maar de oorontsteking komt daar toch door heen.dus misschien werkt dat bij jullie ook? meer EPA dan DHA?
De oren maakte ik dan schoon met die doekjes van beaphar.
Het klinkt gek, maar ik heb wel het idee dat het daardoor langer duurde voordat het terugkwam dit keer.
Op het moment is het niet best met zijn oren dus hij krijgt nu Auribiotic. (Aurizon en dermiel druppels werken hier ook niet)
Helaas reageert hij hier nu weer op door de hele dag te krabben, er zit dus iets in waar hij niet tegen kan.
We hebben een vermoeden dat dit de antibiotica is.
Daarnaast krijg ik per vandaag een oorreiniger omdat de Auribiotic beter werkt wanneer de oren schoon zijn.
En we gaan de schoonmaakdoekjes van beaphar vervangen door MalAcetic doekjes.
Ik heb wel de Espree Tea Tree & Aloe Shampoo gekocht om hem daar nu mee te wassen in de hoop dat dat iets voor zijn jeuk gaat doen.
Ik kan pas verder met toevoegen als de oren weer onder controle zijn en de jeuk weg is.
Jantina schreef: Zou Doils dan geconcentreerder zijn oid? Mijn honden jeukden zich ook het ongans ervan. Maar kan me idd herinneren dat ik dat met een klein spuitje doseerde en nu van Grizzly een flinke pompdosering. Als het geconcentreerder zou zijn (wat de mindere benodigde hoeveelheid zou verklaren) kom je toch ook weer niet uit met je gehaltes?gelukkig hier geen last van, en hij krijgt toch een flinke sloot, 5 (soms 6) ml per dag om zijn benodigde EPA en DHA binnen te krijgen
joel schreef: dus misschien werkt dat bij jullie ook? meer EPA dan DHA?Ik heb vorige week vrijdag de doils skin binnen gekregen. Ik heb de keuze voor deze olie puur op gevoel gemaakt. Voor Nero is het niet alleen aanvullende voeding.
Nero schreef: Ik heb vorige week vrijdag de doils skin binnen gekregen. Ik heb de keuze voor deze olie puur op gevoel gemaakt. Voor Nero is het niet alleen aanvullende voeding.Hoop dat het met de tijd beter gaat, ga voor jullie duimen!!
Ik merk nu nog geen verschil maar we zetten gewoon nog even door.