Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tt-tjes
Thessa en Shanti schreef: Ja deze outcross is bewust gedaan. Boekes nest is onderdeel van het outcross programma van de NVSW.
Het heeft een tijd geduurd voordat er toestemming van de rvb was maar die kwam er vorig jaar en ondertussen zijn er twee nestjes geboren, een kruising met een labrador en een kruising met een poedel. Ook zijn ze begonnen met het aankeuren van zogenaamde look-a-likes, wetterhouden zonder stamboom. In de link hierboven is het hele proces beschreven.

De reden voor de outcross is het ontzettend hoge COI van de wetterhoun, over alle generaties gerekend is dat gemiddeld 35%, en de problemen die daardoor ontstaan. Even ter vergelijking, de COI van een volle broer-zus combinatie (waarvan de ouders onverwant zijn) is "maar" 25%.
Hierdoor wordt het steeds moeilijker om goede combinaties te maken.
Om het COI te verlagen en daarmee dus ook inteelt problemen te verminderen, zoals onvruchtbaarheid, kleine nesten, korte levensduur en auto-immuunziektes, is er dus besloten om aan outcross en aankeuring te doen.
Oké, interessant om te lezen. 35% is idd wel hoog.
Door Shanti en co
Gister was Boeke alweer 9 maanden jong, tijd voor nieuwe vergelijk foto's dus!

7 maanden geleden, toen Boeke nog een Boekje was  :-*
Afbeelding

Afbeelding

Het is ook zoooo zwaar om te poseren  ::)
Afbeelding

In de camera kijken is ook erg moeilijk
Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik Boeke net weer gewogen en hij weegt ongeveer 24kg. Hij is nog maar nauwelijks kleiner dan Shanti dus hij zal zo'n 64-66cm hoog zijn ondertussen. Een broertje van hem is 67cm hoog en weegt al 34kg. Nog een maandje en we kunnen de broertjes en zusjes vergelijken.  :)
Door Shanti en co
Boeke zit weer strak in het pak. Omdat we over 3 weken de fokkersdag hebben is hij naar de trimster geweest, die kan het allemaal wat netter dan wij.

Dit was Boekjewoekje voor het trimmen.
Afbeelding

En erna
Afbeelding

Afbeelding

Over 3 weken zal zijn vacht weer wat langer zijn maar zoals hij nu is vind ik hem prachtig.  :smitten:
Zijn korte snoet vind ik ook erg fijn, nu blijft er tenminste geen water, viezigheid en kwijl meer hangen in zijn baard.
Door Shanti en co
Hij was eerder een labradoodle dan een wetter. Wetters hebben geen baard en de poten zijn ook niet zo harig. Op de voor foto is het niet heel goed te zien maar hij had hele pluizige poten, ideaal voor zaadjes en pluisjes.  :D
Afbeelding

Nu heeft hij inderdaad wel meer weg van een poedel, al missen we die prachtige pompoms natuurlijk.  :biggrin2:
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd hoe de alle nestgenootjes eruit zien, sommige uit als Boekes "voor" foto nadat ze getrimd zijn.  :P
Tot nu toe lijkt Boeke de rankste (en waarschijnlijk mager volgens veel mensen, wetters moeten bone a.k.a. vet hebben :( ).
Door Shanti en co
Jaa water en modder  :D
Afbeelding

Gelukkig ziet hij er nog schoon uit.  :biggrin2:
Afbeelding

Afbeelding

Heeft hij een hele mooie bal gevonden, steelt Shanti hem!  :(
Afbeelding

Dan nog maar een rondje door de modder.
Afbeelding

Ohoh, heb je eindelijk je bal weer wordt je achtervolgt.
Afbeelding
Afbeelding
Door Shanti en co
Dan denk je gezellig te gaan wandelen met een cursusgenootje...

...wordt je zomaar aangevallen  :o
Afbeelding

en op de grond gegooid
Afbeelding

dus dan geef je je maar over,
Afbeelding

gooit ze je daarna weer omver.  :(
Afbeelding

Gelukkig heeft hij zelf ook nog mooie tandjes.  :biggrin2:
Afbeelding

Voor de rest was ze wel lief hoor.  :-*
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Shanti en co op do 22 okt 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
En meneer is al weer 10 maanden oud! Morgen is de fokkersdag en dan kunnen we alle broertjes en zusjes eens goed vergelijken.  :D

Hij begint al uit de te zwaren.
Afbeelding

Dit was vorige maand.
Afbeelding

Zijn kop wordt ook wat breder. Een bezorgster vroeg een paar dagen geleden wat hij was want ze herkende de wetter, wie weet wordt hij nog wel een grote stoere reu.  8)
Afbeelding

Mini beer  :biggrin2:
Afbeelding

:-*
Afbeelding
Door Shanti en co
Op de grond zitten is stom dus dan ga je gewoon naast/op baasje zitten.  :D
Afbeelding

Boeke
Afbeelding

Een broertje, die had een heel andere kop.
Afbeelding

In de ring.
Afbeelding

Afbeelding

Nestfoto, wij staan links.
Afbeelding

En de individuele foto's. Jammergnoeg had hij zijn staart hier omlaag, dat heeft hij wel eens als hij moe is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben jammergenoeg niet de keurrapportjes gekregen maar ik hoorde de keurmeesters wel zeggen dat hij elegant was, een goede vettige vacht had en goed liep. Ook is hij redelijk vierkant gebouwd, 59cm hoog en 62cm lang. Blijkbaar hebben wij steeds ook het haar mee gemeten want zelf kwamen we uit op ongeveer 64cm hoog.
De mensen die ik voor de keuring gesproken heb vonden hem erg leuk en lief en zagen ook wel wat wettertrekjes. Hij blaft blijkbaar als een wetter alleen wel wat teveel en ook zijn ogen vonden mensen mooi.
Wel vonden sommige mensen hem mager, tja hij is heel rank gebouwd en je voelt zijn ribben zonder dat er een laag vet tussen zit. Maarja, ik zag (en voelde) meer dikke wetters dan honden die ik op goed gewicht vond. Ik had het ook wel verwacht te horen want een wetter moet fors zijn, veel bone hebben en veel mensen vinden dat hetzelfde als vet dus dan is een rank gebouwde hond zonder vetlaag mager.  ::)
Ik heb steeds gezegd dat wij hem op goed gewicht vonden en hem liever wat schraal zien dan te dik maar ben er maar niet tegenin gegaan. Die discussie win ik toch niet.

Onderling wilde de broertjes uittesten wie de stoerste was dus na een paar keer koppen op schouders en lawaai erbij hebben we die maar bij elkaar uit de buurt gehouden. Met zijn zusjes ging het wel heel gezellig, die hebben geen last van al dat testosteron.
Ik vond het wel leuk om de onderlinge verschillen te zien, sommige hadden veel meer graying dan Boeke en ook de vachtstructuur was van sommige veel pluiziger. Door zijn bouw dachten sommige dat Boeke een teefje was (zijn arme ego ;D) zoals we dachten is hij qua bouw een van de poedelachtigste. Ook verschilde de koppen wel maar dat vertekend ook erg door het haar.

Een zusje, dat komt inderdaad wel overeen qua bouw.
Afbeelding

Broertje
Afbeelding

Ietjes hariger dan Boeke.  :P
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Shanti en co op di 03 nov 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door