Ik kom al jaren hier op Barfplaats maar nooit zelf actief deelgenomen, alleen heel veel informatie opgedaan. Ik heb een cavalier teefje Phoebe van 9 1/2 jaar, zij krijgt vanaf 1 1/2 jaar oud kvv met wat extra barfdingetjes erbij. Dit omdat zelf samenstellen voor mij toch wel wat nadelen heeft. Ik heb zelf een erg slechte gezondheid dus het portioneren en het klaarmaken kost mij gewoon heel veel extra energie wat met kvv natuurlijk minder is. Ook vind ik het lastig dat ik haar na het eten soms haar pootjes af moet spoelen onder de douche want lange haren en lekker kluiven gaat wat slecht samen.

Helaas heeft Phoebe alvleesklierproblemen die voort komen uit voedselintoleranties. Krijgt zij de Zymoral ( enzymen ) over haar kvv gaat het prima maar zodra ik probeer te minderen krijgt ze weer een terugval. Nu schijnt Zymoral op langere termijn toch bijwerkingen te kunnen geven en dat vind ik toch wel een heel eng idee want dan hebben ze het over nierproblemen, maagproblemen enz. Ik heb nu dus een bloedtest laten doen die test op voedingsmiddelen. Nu heb ik dus een uitslag met wat ze wel en niet mag hebben. Punt is ook dat wat niet getest is, ze ook niet mag hebben. Dan weet je het nl. niet en omdat het met een intolerantie zo lang duurt voordat je wat merkt, weet je niet meer waar ze nou precies op reageert.
Nu komt er gelukkig uit de test best veel wat ze nog mag hebben. Kvv lukt helaas niet meer en het moet dus zelf samenstellen worden want ook een brok ( sorry vies woord!

Alleen wat er uitkomt aan orgaanvlees en groenten is erg weinig. Ik ben dus ook onervaren wat betreft zelf samenstellen en ik maak mij zorgen of ik nu wel een menu kan maken waar genoeg in zit voor haar. Ik zal even aangeven per groep wat ze mag hebben;
Vleesbot Alleen spiervlees Vis (zonder organen ) Orgaan Groenten Overig
Konijn hertevlees haring paardenlever spruitjes kippenei volledig
Lam paardenvlees zalm runderlever sperziebonen quinoa
Rund sardientjes kippenhart ( gekookt ) aardappel
Geit zwarte koolvis boekweit
rijst
wilde rijst
olijfolie
zonnebloemolie
Gevogelte zoals eend, kip, kalkoen, fazant mag ook maar dan niet rauw. Dit kon niet rauw getest worden door het salmonella stukje?, testresultaat was dan niet goed. Ze mag deze 4 dus wel maar niet rauw.
Ik maak mij zorgen om het weinige groenten en orgaan dat ze mag. Ik begrijp ook dat lever niet zo vaak mag? Zijn er andere dingen bijv. uit het kopje Overig waarmee ik die ontbrekende voedingsstoffen dan kan aanvullen? Daarvoor heb ik echt te weinig verstand van wat er in deze voedingsmiddelen zit en wat een hond nodig heeft.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
gr. Sandra