Wil toch nog even reageren op de quote 'kip zonder kop'. Met mijn bescheiden mening dat als ik de reactie terug lees er geen negatieve klank aan verbonden zit maar bedoeld is als advies om je eerst goed in te lezen en te verdiepen zodat je weet wat je doet en waarom. Wat je vaak ziet is dat mensen maar wat gaan geven zolang het maar ergens verwant is aan rauw/vers voer denkt men dat het wel goed zit.
Ook wordt er geadviseerd om voordat je start met BARF je je eerst voorlopig kan richten op goede KVV's. Daarmee worden erkende merken bedoeld die zich in de loop der tijd bewezen hebben. Wat je ziet is dat de KVV's als paddestoelen uit de grond schieten. Kijk ook eens in de KVV hoek
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html voor meer uitleg over KVV's. Wat compleet betekent, wat enkelvoudige KVV betekent en hoe je een maaltijd compleet kan maken.
In de tussentijd kan je je gaan oriënteren op BARF. Lees je in over de samenstelling, waarom je welk ingrediënt toevoegd: vleesbot, spiervlees, orgaan, vers visje etc. Dan weet je ondertussen ook wat meer over beginnersbotten, botten die je beter links kunt laten liggen en hoe je verantwoord de soort bot op kunt voeren en waar je op moet letten. Zo ook over kwalitatief goed spiervlees.
Ik ben ook geen nutrist

maar zoals je aangeeft wil je het goed doen voor je hond/maatje. Dat vergt wat verdieping ipv achterloos wat brokken in de bak gooien of een KVV geven zonder verder na te denken wat je nu geeft.
Dus in het kort:
- Ga voor nu voor KVV maar oriënteer je ook op andere merken (zoals hier vaker gezegd wordt: Wed niet op 1 paard! je moet de fabrikant tenslotte maar geloven wat hij op de verpakking zet)
- Weet dat er onderscheid is tussen KVV's, compleet met pre mix (vaak oa met kunstmatige calcium), enkelvoudig, compleet (meerdere diersoorten - met bot, spiervlees en orgaan) maar zonder pre mix
- Zorg ervoor dat je KVV's merken en dieren afwisselt. Op die manier voer je het meest compleet en ben je niet afhankelijk van een KVV met pre-mix
- Lees over het barfen. Probeer een menu samen te stellen. Plaats het hier op het forum en laat het beoordelen.
Zie er de uitdaging van in. Ik weet niet beter dat men hier iedereen altijd wel wil helpen. Merk idd ook dat er wel een taalbarriere is en daar ook wat verwarring door kan ontstaan.