Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Papalou
Bij sjankara kun je goede olie kopen, en op
www.aromatherapie-info.com en op www.aromatherapievoordieren.nl kun je meer info vinden.

Deze laatste site is van Helen Panneman,  zij werkt bij Oervoer (biologische kvv/barf leverancier) en aan haar zou je ook even wat info kunnen vragen over mogelijke allergische reacties . Zij raadt bv ook aan om olie niet in het oor in te masseren (wat cdvet aanraadt) omdat dat veel te heftig is. Van haar kreeg ik ook de tip over vlooienmiddel, maar dat werkte ij vlooienplaag niet, maar wel tegen teken.

Dit vond ik nog op aromatherapie:
Veilig gebruik van etherische olie bij huisdieren

Om een beter te begrijpen hoe we de etherische olie veilig bij dieren kunnen toepassen is het belangrijk om te kijken hoe we de olie bij mensen toepassen.

Normaal beginnen we bij volwassenen langzaam met het opbouwen van de etherische olie, dat betekent dat we starten met 1-3 druppels etherische olie verdund in een theelepel plantaardige olie.

Als we dat in gedachten houden dan moeten we kijken naar de grootte en het gewicht van het dier. Bij een hond van 15 kilo hebben we een mengsel nodig dat veel meer verdund is, bijvoorbeeld 1 druppel etherische olie verdund met 2 eetlepels plantaardige olie.

Bij een paard daarentegen gebruiken we vaak meer. Begin altijd met een sterk verdunde hoeveelheid olie en kijk hoe het dier reageert.

Als je voor de eerste keer etherische olie aanbrengt bij je huisdier begin dan altijd met een klein beetje verdunde olie alleen onder de pootjes van je dier en kijk hoe het reageert. Door de zachte huid onder de pootjes  wordt de olie snel opgenomen. (Net zoals bij mensen onder de voeten een veilige plaats is om met etherische olie te beginnen is dit dus hetzelfde bij dieren).

Meer dan 2 druppels olie wordt niet aangeraden tenzij in overleg met de dierenarts. Meer is NIET beter in dit geval.  Etherische olie is zo puur en krachtig dat een kleine hoeveelheid juist een beter effect heeft.

Succes ieg, hoop dat je iets vindt tegen teken wat werkt, en geen gif hoeft te gebruiken!
Door Lizzy
Papalou schreef: 5 of 50 druppels? Is wel echt mega veel, als je 200 druppels op 50ml gebruikt...

hier van aromatherapeut eens tip gekregen over citroen/pepermunt/peper  en etherische olie, tegen vlooien, en dat was iets van 10 a 15 druppels per 10ml...dat moest ik dan per 2 druppels inmasseren of het mengen met water (250ml) en sprayen.

In andere recepten die ik zelf gebruik voor cosmetica is het gebruik ook vaak spaarzaam, enkele druppels...bij een gevoelige hond zou ik zeker minimale dosis aanhouden, en ook even navragen over mogelijke allergische reacties (want die zijn er blijkbaar wel voor etherische olie)

en misschien overbodig om toe te voegen, maar zou wel gaan voor biologische etherische olie, juist omdat ze zo krachtig zijn. Er is zoveel plantmateriaal nodig om enkele ml's olie te produceren, dus het is heel geconcentreerd. En mocht er gif ed gebruikt zijn, komt dat dus ook in je product..
Het recept is niet van mezelf en ik heb nog een keer gekeken maar er staat echt :

op een flesje van 50 ml doe ik:  van elk 50 druppels;
Door Hope
Lizzy schreef: Peebee me even je adres.

Trouwens, hier nog een zelfgemaakt recept dat goed schijnt te werken (van ieder 50 druppels op een flesje van 50 ml):

kruidnagel, lavendel, tea tree, lemon grass, eucalyptus en rozemarijn.  Een scheut alcohol 75 % puur, (je kan eventueel ook jenever gebruiken bij gebrek aan pure alcohol. Geen gedenatureede alcohol gebruiken). De rest aanvullen met water. Schudden voor gebruik
Check! Ik ga eerst een tijdje dat spul van jou gebruiken. Nelson is niet echt een hond om mee te expirimenteren met verschillende producten  :biggrin2:

Nog een andere vraag. Hij heeft echt een droge huid. Hij krijgt 10% vette vis (haring) maar zou ik nog een goede olie bij kunnen geven?
Door Thea
Ik heb vandaag wat gelezen (kan niet terug vinden :-\) over een penning die een soort magnetische veld rond je hond verspreid.
Weet niet of mensen hier daar al ervaringen mee hebben. Je zal er ook wel in moeten geloven ;)
Door Papalou
Lizzy schreef: Het recept is niet van mezelf en ik heb nog een keer gekeken maar er staat echt :

op een flesje van 50 ml doe ik:  van elk 50 druppels;

van wie is dat recept dan? is echt bizar veel...normaal doe je zeker een verdunning van 1 op 10...en bij een gevoelige hond zou ik het nog meer verdunnen...etherische olieen zijn super krachtig. Het gaat om de geur, en echt, al heel veel middeltjes gemaakt met etherische olie voor mezelf, maar 200 druppels op 50 ml...voor elke hond met zijn supergevoelige neus geen pretje denk ik..

zou toch even verder googlen op recepten:)
Door Lizzy
Papalou schreef:
van wie is dat recept dan? is echt bizar veel...normaal doe je zeker een verdunning van 1 op 10...en bij een gevoelige hond zou ik het nog meer verdunnen...etherische olieen zijn super krachtig. Het gaat om de geur, en echt, al heel veel middeltjes gemaakt met etherische olie voor mezelf, maar 200 druppels op 50 ml...voor elke hond met zijn supergevoelige neus geen pretje denk ik..

zou toch even verder googlen op recepten:)
Ik ga de bedenker van het recept even vragen hier naar te kijken.
Wij hebben een soortgelijk recept gemaakt (zonder tea tree vanwege de katten) en hebben 5 druppels van alles op zo'n 70ml en dat ruikt sterk genoeg! Of het werkt weten we nog niet want er zijn hier gelukkig maar weinig teken, voordat we het gebruikte hebben ze er samen maar 5 gehad in een paar weken.
Door Hope
Lizzy schreef: Kun je deze Hope?

Ik zou het ff niet doen, Bravecto :-X
:-X
Nu was ik het toch al niet van plan, maar ik begin me wel af te vragen waarom dit dan door een dermatoloog geadviseerd wordt  :-X
Ik houdt het lekker bij dr. Mercola  ::)
Door Lizzy
Hope schreef: :-X
Nu was ik het toch al niet van plan, maar ik begin me wel af te vragen waarom dit dan door een dermatoloog geadviseerd wordt  :-X
Ik houdt het lekker bij dr. Mercola  ::)
Omdat een dermatoloog toch vooral denkt in termen van "geen teken betekent het gebruik van gif, punt". En daar heeft ze een punt. Maar elk gif, maakt niet uit welk merk is en blijft gif. En daar gaan wel eens honden aan dood. Maar goed, Bravecto geeft je vast bijna garantie dat je nooit meer teken hebt. Dr. Mercola niet.
Door Hope
Lizzy schreef: Omdat een dermatoloog toch vooral denkt in termen van "geen teken betekent het gebruik van gif, punt". En daar heeft ze een punt. Maar elk gif, maakt niet uit welk merk is en blijft gif. En daar gaan wel eens honden aan dood. Maar goed, Bravecto geeft je vast bijna garantie dat je nooit meer teken hebt. Dr. Mercola niet.
Dr. Mercola geeft je waarschijnlijk de garantie dat je na gebruik nog een hond hebt. Bravecto kennelijk niet.
Simpele keus toch?
Door eelke
Lizzy schreef: Omdat een dermatoloog toch vooral denkt in termen van "geen teken betekent het gebruik van gif, punt". En daar heeft ze een punt. Maar elk gif, maakt niet uit welk merk is en blijft gif. En daar gaan wel eens honden aan dood. Maar goed, Bravecto geeft je vast bijna garantie dat je nooit meer teken hebt. Dr. Mercola niet.
Nee. Want de teken bijten zich vast en gaan dan pas dood. Op zich voor Gijs een oplossing, want die krijgt hotspots op de plekken waar een teek zit, en nu met de bravecto irriteren ze hem niet blijkbaar. Ze drogen op en vallen er dan uit, gewoon nog klein.
Maar niet voor een allergie hond lijkt me. En daar baal ik wel van, want ik heb uiteindelijk de bravecto gegeven omdat hij een hotspot bleef houden bij zijn staart aanzet, en de DA dacht dat het door een vlooienallergie kwam. Lijkt me dus minder handig.
Misschien ie vraag ook nog een stellen aan de dermatoloog? Doet het middel meer dan alleen teken doden?

Daarbuiten zou het 3 maanden werken, en gaan nu, nadat ik de pil in januari gegeven heb, de teken nog steeds dood. Je zal het maar netjes iedere 3 maanden geven he...

Dus nu ook op zoek naar een teken werend middel. Werend, want ik wil die beestjes gewoon niet meer in huis hebben. Maar ook ik zit met een allergie-Joep natuurlijk  :-\ lastig hoor.
Door Angelique
Lizzy schreef: Peebee me even je adres.

Trouwens, hier nog een zelfgemaakt recept dat goed schijnt te werken (van ieder 50 druppels op een flesje van 50 ml):

kruidnagel, lavendel, tea tree, lemon grass, eucalyptus en rozemarijn.  Een scheut alcohol 75 % puur, (je kan eventueel ook jenever gebruiken bij gebrek aan pure alcohol. Geen gedenatureede alcohol gebruiken). De rest aanvullen met water. Schudden voor gebruik
Tenzij de producten die ze gebruiken al sterk verdund zijn is dit veel teveel aan etherische olie op 50 ml.  200 druppels is zo'n 10ml en dat op 50 ml, is echt niet goed. Zelfs op 500 ml zou het nog wat veel zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door