Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Das geen courgette hoor Kaela... Die geeft geen ranken...
Aardbei ligt aan je ras dan? Wij oogsten nu een week en kunnen tot oktober door plukken. Het jaar erop geeft ie nog meer en grotere vruchten. Laten rusten is bij ons niet aan de orde gelukkig!
Jantina schreef: Das geen courgette hoor Kaela... Die geeft geen ranken...
Aardbei ligt aan je ras dan? Wij oogsten nu een week en kunnen tot oktober door plukken. Het jaar erop geeft ie nog meer en grotere vruchten. Laten rusten is bij ons niet aan de orde gelukkig!
Ja wel hoor, maar net hoe ie groeit. De mijne stond vorig jaar tussen twee horsentias, een beetje in de verdrukking, en toen groeide ie ook zo lang en plat ipv zo;

Afbeelding

Ze vertakken dan niet zo netjes zoals ze horen te doen. Te weinig licht denk ik, en daar naar op zoek?
Jantina schreef: Das geen courgette hoor Kaela... Die geeft geen ranken...
Het is wel gourgette. De vruchten zijn zéér duidelijk herkenbaar als gourgettes.
Nadia schreef: Het kan ook wel veldsla. Heb dat 2 jaar geleden ook zo vroeg gezaaid. Maar ik vind het wel erg interessant en waardevol om te telen naar seizoen. Dus dan nu nog geen veldsla.
Als je je aardbei nu met rust laat heb je grote kans dat deze volgend jaar eerder langer en meer aardbeien geeft.
Maar het is natuurlijk geheel aan jou.
Ik speel enkel de tips door welke mij ter oren zijn gekomen. Wat een ieder daar mee doet is aan hun.
Veldsla kun je in voor en najaar zaaien. Ik heb nu 3 keer veldsla gezaaid en geoogst en na het oogsten laat ik de bak nog even staan en pluk er dan een week of wat later nog eens wat blad af voor door een gemengde sla. En dan is het nu weer afwachten tot het najaar inderdaad.

Telen naar seizoen is vast heel leuk, maar ik ben zeer beperkt door het telen in bakken en door het feit dat wij niet zo gek veel lusten. Dus ik teel gewoon zoveel mogelijk van wat we lusten.

Blijf vooral wel je tips geven, er is vanzelf iemand (waaronder ikzelf vast ook!) een keer heel blij mee  :-*
Ik was net bezig de rupsjes dan maar met de hand van de koolplantjes af te halen tot dit diertje mij kwam helpen:
Afbeelding

En toen heb ik ze maar gelaten voor wat het was. Ik heb een kwartier gebiologeerd zitten kijken hoe hij zich op een van de rupsen stortte en uiteindelijk met een mond vol rups, te zwaar om op te stijgen, iedere keer weer terugkukelde in de plas water op één van de bladeren. Uiteindelijk is hij met lege mond en poten vertrokken.  ;D

Gelukkig zitten de rupsjes alleen nog op de buitenste bladeren van de rode kool, en maar op twee van de vier plantjes. De spruitjes laten ze tot op heden met rust.
Ligaa schreef: Ik was net bezig de rupsjes dan maar met de hand van de koolplantjes af te halen tot dit diertje mij kwam helpen:
Afbeelding

En toen heb ik ze maar gelaten voor wat het was. Ik heb een kwartier gebiologeerd zitten kijken hoe hij zich op een van de rupsen stortte en uiteindelijk met een mond vol rups, te zwaar om op te stijgen, iedere keer weer terugkukelde in de plas water op één van de bladeren. Uiteindelijk is hij met lege mond en poten vertrokken.  ;D

Gelukkig zitten de rupsjes alleen nog op de buitenste bladeren van de rode kool, en maar op twee van de vier plantjes. De spruitjes laten ze tot op heden met rust.
Geweldige foto zeg!
lianneke schreef: Geweldige foto zeg!
Mooi diertje he? Ik dacht eerst: nu weet ik eindelijk wat een sluipwesp is. Maar het bleek een Franse veldwesp, kostte me nog even tijd om uit te vinden wat het was. Niet mijn foto dus haha.  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door