Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Eigenlijk moet ik zeggen dat de zaden van Jelle me goed tegenvallen. Ik heb palmkool van Jelle en van de Welkoop, allebei bio maar het is een wereld van verschil. Jelle's zaad  :biggrin2:  geeft pierige plantjes in vergelijk met de welkoop. De spinazie doet nog niet erg veel pogingen om groter te groeien en de bietjes en snijbiet zijn boven de grond en daarmee is eigenlijk alles gezegd. De Reuze radijzen doen het wel goed, in ieder geval boven de grond wat eronder gebeurd weet ik niet. Maar dat vinden de slakken dus ook. ::) Ik ga ze nu besproeien met knoflookspray en dan zien we wel. Volgend jaar gewoon zaad van vreeken ofzo maar niet meer Jelle.
mijn tomaatjes heb ik in de serre laten staan :s
Ik vrees meer voor men pompoentjes, die vallen ineens stil precies nu.
Zal blij zijn als het later deze week beter weer is.
Alles ligt er nat bij dus nu in de tuin klussen met 2 kleine kindjes gaan we dus NIET doen...
Wat een herfstweer zeg!
Daar worden mijn plantjes niet vrolijk van

Nou mijn stamslaboon heb ik daarom met dit weer maar in de serre gezet.
De Courgette's en de aardappelplanten heb ik afgedekt met glas(ze doen het trouwens wel goed)

De rucola ook maar afgedekt.
Hopelijk blijft de rest het gewoon doen 2 soorten sla,brocolli en radijs oja en komkommerplantje
Van de komkommer ben ik er nog eentje aan het voorzaaien dus red deze het buiten niet,heb ik nog een reserveplantje.

Maar wil nu wel eens droog,zonnig weer
monster schreef: Net weer een pond geplukt!groot en zoet. Maar de slakken rukken op met dit weer. Alle kool wordt opgevreten. Zijn er al rupsen van koolwitjes?
voor zover ik weet is de derde generatie koolwitrups het slechtst voor de kool. Maar voor de zekerheid zet ik de kolen altijd direct onder een net.
ik heb even advies nodig wat betreft prei,ik heb ze paar weken terug in richels gezaaid maar heb begrepen dat als de steeltjes potlood dik zijn dat ze dan uit elkaar moet zetten op en soort bedje? is dat zo? en hoe moet ik mij dat bedje voorstellen  :-\ en ook dat je klein stukje van de worteltjes moet af knippen  :-\
Ik heb er best veel gezaaid ,vind het zo lekker
als de preitjes groot genoeg zijn moet je ze voorzichtig uit de grond halen. Met een preiensteker (of een andere prikker oid) gaten in de grond prikken en de prei in de gaatjes laten zakken (in het donker ontstaat het witte gedeelte) Een stukje van de wortels afsnijden is alleen nodig om ze netjes in het gemaakte gaatje te stoppen
kiara schreef: Ha dank je maar wachten met uitdunnen tot potlood grote toch?
En dus niet op zo'n speciaal "bedje/ riggel) ?
En wanneer weet je dan dat ze goed zijn of zie je dat vanzelf wel?
potlooddik is prima
een gaatje in de grond werkt (naar mijn idee) veel beter dan alleen maar ophogen. Gaatjes van ca 25 -30 cm diep maken. De wortels bedekken met aarde, maar de prei zelf 'los' laten staan en in de loop van de tijd de grond aanvullen. Uiteindelijk kan je nog aanaarden om de prei nog langer (wit) te laten worden
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door