pearlsofpassion schreef:
Ganzenbot staat wel bekend als redelijk hard bot, zoals kalkoen. Het is ook al een serieuze vogel natuurlijk. Je hoort wel meer dat ook eend soms wat zwaar valt en dan specifiek het bot. Misschien zit er iets in het bot van watervogels, eendachtigen die het toch wat moeilijker verteerbaar maakt?
Het gedrag als iets niet goed valt, herken ik ook wel. Luis wil iets na een tijdje ook niet meer graag eten als iets slechter valt. Als ik toch doorzet komt het er op een keer vast ook weer uit. Als ik het dan maar ga meppen of malen, eet hij het na een tijdje wel weer graag... Dus duidelijk dat hij een link legt met buikpijn.
Misschien dat de nekken wel nog lukken voor Amber? En anders enkel orgaan/spier?...
Ganzenbot is niet per definitie hard. Dat hangt helemaal van de leeftijd van de vogel af. Jonge gansjes zijn absoluut boterzacht. En als je je gans van een jager betrekt kan hij je precies vertellen hoe oud je gans is (je leert het zelf ook wel zien als je ze vaker hebt).
Ooit heb ik eens een kleine gans bij iemand meebesteld om te proberen, want mijn honden hadden dat nog nooit gehad. Alle drie aten ze dat gansje graag (ik gaf ieder een stuk, compleet met veren en al). De grote veren bleven natuurlijk over maar verder ging alles schoon op. Aangemoedigd door dit succes kwam er gans direct van de jager. Perfect was dat, alle honden aten het graag. Maar een van hen, Pike, ging na verloop van tijd miepen: Dit hoef ik niet baas heb je niks anders? Ogen die niet voor andere uitleg vatbaar waren. Sorry vent ik heb nu niks anders. Nou dan sla ik vandaag maar over baas. Het is me nooit duidelijk geworden waarom, hij heeft nooit gans uitgekotst, is er nooit ziek op geworden, maar hij wou het plots niet meer. En als mijn schrokop Pike iets niet blieft nou dan gaat het er echt niet in. Maar: Ik heb ontdekt dat hij wel het spiervlees lust, hij lust het maagvlees, hij lust de hartjes, maar zodra er bot aanzit dan hoeft hij het niet. Ook niet als het (fijn) gemalen is. Of als hij echt niets anders krijgt. Nou, dan krijgt hij toch gewoon ander bot. Hij zal zijn reden wel hebben denk ik dan.
En vergis je trouwens niet in de nekken. Nekwervels kunnen behoorlijk hard zijn.
Wilde eend, met of zonder bot, lust hier niemand. Ze raken het niet aan. Tamme eend lustten ze wel maar dat koop ik niet meer voor ze is me veels te vet. Ik begrijp ook niet waarom ze geen wilde eend lusten maar wel wilde gans en zwaan. Mogelijk heeft het te maken met het voedsel dat die dieren eten, ik weet het niet.