Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kathleen
Hallo, ik ben nieuw en ik heb een vraag.
Mijn hond Cas staat op compleet versvoer van naturis. Momenteel wil hij enkel rund en hert eten.
Hij krijgt momenteel ook regelmatig kauwmateriaal, maar dan gedroogd, zoals runderslokdarm, bullepees en runderkophuid van goede kwaliteit.
Nu had ik hem ook graag eens rauw bot willen geven omdat dit volgens mij nog lekkerder is voor hem en dus een nog grotere beloning.
Op de website staan heel wacht richtlijnen voor beginners, maar Cas is allergisch voor gevogelte. Kip, kalkoen en eend zijn dus uitgesloten.
Waar kan ik dan het beste mee starten?
- kan zijn maag al meer bot verdragen omdat hij reeds op versvoer staat?
- Moet ik ook nog steeds rekening houden met de hoeveelheid vlees aan het bot?
- Kan bijvoorbeeld het bot van een lamsbout of is dit te moeilijk?
- Kan een rauwe runderslokdarm?
- Wat zijn nog mogelijkheden voor een beginner?
- Mag je bot invriezen en na ontdooien nog geven en hoe lang mag een bot in de vriezer?

Cas is een kruising Tibetaanse terriër van 6kg.

Waarschijnlijk ga ik nog met een hoop vragen komen, maar dit zijn ze voor nu  :)

Alvast bedankt!
Door pearlsofpassion
Als hij helemaal geen gevogelte mag, kan ik alleen maar konijnkarkas bedenken als beginnersbot.
Lamsbot is nog wat vroeg, zelfs als hij al kvv krijgt.  De ribbekastjes van de echt melkgeitjes zou ook al kunnen. De poten zullen waarschijnlijk nog een beetje hard zijn.

Lamsbout is zowiezo te hard, ook voor de gevorderde barfer.  Mooi jonge lamsribben kunen wel eens hij het wat meer gewend is en de beginnersbotten mooi verteren.
Rauwe slokdarm mag je uiteraard voeren maar daar zit geen bot in he.  In luchtpijp zit er nog wat kraakbeen, maar ook dat is geen bot.  Om de knagen is dat echter niet erg natuurlijk. Al denk ik wel dat je hond deze onderdelen net meer apprecieert gedroogd ipv rauw.

Voer altijd mooi bevleesde vleesbotten (minstens evenveel vlees als bot), en zolang dat maar bijkomstig voer is bij zijn kvv, is dat doorgaans geen probleem. Als hij toch wat harde ontlasting zou krijgen, kan je beter wat anders erbij geven ook.  Maar je kan eerst dit eens proberen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 20 mei 2015, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ligaa
Je kunt voor de afwisseling ook zalmkarkas geven, dat is vrij zacht. Als je daarnaast ook KVV geeft en bijv. maar twee keer in de week echt kauwmateriaal, kun je rustig alleen konijn geven als hij dat lust, en uiteindelijk aanvullen met bijvoorbeeld haaskarkas, konijnenkoppen, en misschien zelfs zachte ribsoorten maar ik weet niet of dat voor een hondje van 6 kg te hoog gegrepen is.
Door Lizzy
Kathleen schreef: Hallo, ik ben nieuw en ik heb een vraag.
Mijn hond Cas staat op compleet versvoer van naturis. Momenteel wil hij enkel rund en hert eten.
Dat is vervelend want twee diersoorten is te weinig. Je moet er minimaal 4 voeren. Dus als je niks anders kunt geven dan dit, dan denk ik dat je er goed aan doet om hem multivitamines/mineralen erbij te gaan geven.
Hij krijgt momenteel ook regelmatig kauwmateriaal, maar dan gedroogd, zoals runderslokdarm, bullepees en runderkophuid van goede kwaliteit.
Nu had ik hem ook graag eens rauw bot willen geven omdat dit volgens mij nog lekkerder is voor hem en dus een nog grotere beloning.
Op de website staan heel wacht richtlijnen voor beginners, maar Cas is allergisch voor gevogelte. Kip, kalkoen en eend zijn dus uitgesloten.
Waar kan ik dan het beste mee starten?
Konijnkarkas en zalmkop gaat prima voor honden die al vers eten maar nog niks gewend zijn qua vleesbot. Is hij echt allergisch voor alle gevogelte dus ook voor patrijs, fazant en kwartel?
- kan zijn maag al meer bot verdragen omdat hij reeds op versvoer staat?
Ja, iets. Maar je kunt nog niet overdrijven in de zin dat je lams en geitenbotten gaat geven. Dat zou ik voorlopig nog even niet doen.
- Moet ik ook nog steeds rekening houden met de hoeveelheid vlees aan het bot?
Ja, zeker. In KVV zit ook gemalen bot. En gemalen bot + karkas is eigenlijk teveel bot. Dus ik zou op die dagen dat je vleesbot geeft eigenlijk aan willen raden om er extra spiervlees bij te geven.
- Kan bijvoorbeeld het bot van een lamsbout of is dit te moeilijk?
Te moeilijk. Ik vind lamsbout sowieso ongeschikt. Dat is dragend bot. Zie "honden en het eten van botten" in de barfplaats bibliotheek.
- Kan een rauwe runderslokdarm?
Ja. Maar of je hond daar echt wat aan heeft...?
- Wat zijn nog mogelijkheden voor een beginner?
- Mag je bot invriezen en na ontdooien nog geven en hoe lang mag een bot in de vriezer?
Konijnkarkas eet hij wel in 1 keer op hoor. Het best ontdooi je het maar 1 keer. En je kunt vleesbot wel een half jaar (zeker) bewaren. Zalmkop is met een half jaar echt niet mooi meer. Die zou ik na ontdooien ook niet meer invriezen. Je kunt een zalmkop ook in 2 stukken knippen.
Door Kathleen
Heel erg bedankt! Hier kan ik zeker al mee verder.
Lizzy, welke mineralen en/of multivitamines raad je aan?
Ik ga wel proberen om wat soorten toe te voegen zoals geit en lam.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door