pluk schreef:
I
Begin jaren 80 kreeg mijn moeder al op d'r kop bij het consultatiebureau. Ik at veel te weinig aardappel 
M'n moeder zei dat er hele volksstammen zijn die nog nooit een aardappel hebben gezien en daar groeien de kindjes ook gewoon.
Gelukkig is het helemaal goed gekomen met me 
Het is nu nog veel erger, zwangere vrouwen mogen eigenlijk ook geen rauwe groente meer hoorde ik laatst
Das omwille van de toxoplasmose.
Die parasiet waarvan men altijd zo hard roept dat het via katten komt dat vele vrouwen uit angst hun kat wegdoen.

Is echt wel ernstig tijdens een zwangerschap. Als je het voorheen doorgemaakt hebt, is er geen gevaar, maar als je dat niet hebt (niet immuun bent) en je krijgt het tijdens de zwangerschap de eerste keer, dan kan dat heel ernstige gevolgen hebben voor je baby. We hebben het over gehandicapt en dood. Afhankelijk van op welk moment in de zwangerschap en hoe snel het opgemerkt wordt.
Alles wat in contact is geweest met de grond met heel erg goed gewassen worden. Rauwe groenten en fruit dus ook. Als je het zelf thuis maakt, is er geen probleem. Koop niets voorverpakt en was het zelf uiterst grondig onder stromend water. Maar als je elders gaat eten, en je kan niet 100% zeker zijn van de mate waarin het gewassen is (even onder de kraan of door een bakwater halen is misschien niet voldoende, en wie weet gebeurt zelfs dat niet), dan ben je beter dat je ervan af blijft.
Toxoplasmose kan ook voorkomen op rauw vlees (vooral varken en lam) en daarom moet dat door en door gebakken zijn, of een tijdje ingevroren (net als bij rauwe vis bij het barfen).
In de natuur is de kringloop inderdaad via katten. Via de ontlasting van de kat komt het in de grond terecht en dat is dan ook de meest voorkomende haard bij overgang op mensen (tuinieren). Daar wordt het opgepikt door andere dieren vb muizen die dan gegeten worden door de kat en zo is de cirkel rond. Vele katten krijgen het ook door gewoon direct contact met een op dat moment besmette kat. De meeste katten maken het door als kitten (komen al jong in contact als ze buiten komen), en ze scheiden het maar een paar maanden uit waarna ze het ook nooit meer krijgen.
Naar de kittenopvang mag je dus ook niet meer als je zwanger bent

, en een kitten op dat moment in huis halen is ook niet zo'n strak plan. Over mijn eigen katten maak ik mij geen zorgen want ze zijn allen ouder dan 5 jaar en komen al meer dan 4 jaar niet meer buiten... Ik had een groter risico bij mijn konijnen, die buiten zitten, en met de rauwe groenten die ik daarvoor snijdt. Maar een beetje voorzichtig zijn is nooit verkeerd. Vaak en goed je handen wassen na alles wat je aangeraakt hebt dus. Want ookal is het risico erg klein, je moet het maar eens voor hebben... Dat vergeef je jezelf nooit meer.