Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Ik heb besloten dat we geen nachtvorst meer krijgen :P , dus de tomaten staan in een grote bak buiten in een klein kasje, 65*40*170 of zoiets. 
Gisteren hebben we de aardappelen aangeaard en gelukkig had ik nog veel (vinasse)kali, dat las ik dus toevallig ergens dat aardappelen daar in verhouding best veel van nodig hebben. 
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

Gisteren nog lekker in de tuin bezig geweest. Er is vandaag tuincontrole (geen idee wat dat inhoud), maar dan ligt mijn tuin er in ieder geval netjes bij :)

De tomaten zijn nu ongeveer 10 cm hoog, van de pepers en paprika mag het wel een beetje warmer worden. De witte kool, rode kool, en spitskool die ik buiten heb gezaaid komt op. De plantjes die ik voorgemaakt heb staan al buiten en doen het erg goed. De sla en andijvie komt boven, net zoals de bietjes. De aardappels komen net boven (ik heb veeeeeeeeeeels te veel haha. We hadden bijna 300 pootaardappelen, ik had me een beetje vergist haha) en de doperwtjes en peultjes staan er ook al mooi bij.

Afgelopen week heb ik nog mais gezaaid en worteltjes, dat zal nog wel even duren voordat die op komen. De spinazie kan ik bijna oogsten, die gaat heel hard nu. Waarschijnlijk zullen er geen asperges komen dit jaar, die heb ik eind vorig jaar verplant dus ik ben bang dat die een jaartje overslaan. Verder staan alle fruitbomen en de bessenstruiken in bloei, dus ik verwacht een goed moestuinseizoen! Op de planning om te zaaien voor komende weken staat nog boontjes, spruitjes, boerenkool, meloen en prei. Die laatste staat al in de kas, maar is nog niet groot genoeg om buiten te zetten.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Marielle1988 schreef: Gisteren nog lekker in de tuin bezig geweest. Er is vandaag tuincontrole (geen idee wat dat inhoud), maar dan ligt mijn tuin er in ieder geval netjes bij :)

Komen ze dan checken wat voor plantjes je verbouwd? :P
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

eelke schreef: Komen ze dan checken wat voor plantjes je verbouwd? :P
Ssssstt...Geen slapende honden wakker maken! Het heeft de hele middag gekost om de wietplantjes te verstoppen  :P

Nee, ik heb echt geen idee wat ze komen controleren. Ik denk dat ze kijken of je het netjes houdt, de graskanten van je tuintje vrijhoudt ivm maaien en dat je buren geen hinder hebben van overhangende bomen of struiken. Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat mijn tuin niet netjes is, er zijn een aantal tuinen op het complex wat één grote bende is. Die van mij is gewoon zwarte grond, bedden, plantjes en met opgeruimde rotzooi haha :)
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Marielle1988 schreef: Gisteren nog lekker in de tuin bezig geweest. Er is vandaag tuincontrole (geen idee wat dat inhoud), maar dan ligt mijn tuin er in ieder geval netjes bij :)

De tomaten zijn nu ongeveer 10 cm hoog, van de pepers en paprika mag het wel een beetje warmer worden. De witte kool, rode kool, en spitskool die ik buiten heb gezaaid komt op. De plantjes die ik voorgemaakt heb staan al buiten en doen het erg goed. De sla en andijvie komt boven, net zoals de bietjes. De aardappels komen net boven (ik heb veeeeeeeeeeels te veel haha. We hadden bijna 300 pootaardappelen, ik had me een beetje vergist haha) en de doperwtjes en peultjes staan er ook al mooi bij.

Afgelopen week heb ik nog mais gezaaid en worteltjes, dat zal nog wel even duren voordat die op komen. De spinazie kan ik bijna oogsten, die gaat heel hard nu. Waarschijnlijk zullen er geen asperges komen dit jaar, die heb ik eind vorig jaar verplant dus ik ben bang dat die een jaartje overslaan. Verder staan alle fruitbomen en de bessenstruiken in bloei, dus ik verwacht een goed moestuinseizoen! Op de planning om te zaaien voor komende weken staat nog boontjes, spruitjes, boerenkool, meloen en prei. Die laatste staat al in de kas, maar is nog niet groot genoeg om buiten te zetten.
Wij hadden ons ook vergist, we hebben er ca 130. Dat vind ik al erg genoeg. 300, dat wordt het hele jaar puree eten
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Gisteren is meneer Keetje op pad geweest en hij heeft een ziekelijke belangstelling voor munt ontwikkeld. :biggrin2:  Hij kwam dus thuis met Marokkaanse, citroen, aardbeien en appelmunt . En met knoflookbieslook.  ;D
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Buiten groeit alles super goed heb ik de indruk.
hier is de eerste sla al opgegeten, de andere 11 kunnen nu een voor een op het bord belanden. Volgende keer toch iets minder kropsla tegelijk zetten :)
De pluksla staat mooi ik rijtjes en mag lekker groeien.
De spinazie komt netjes op, waardoor het opvalt hoeveel onkruid er moet uitgedaan worden als het weer droger is.
De bloemkolen schieten hoog op en krijgen flinke bladeren.
De worteltjes en uitjes komen stilletjes piepen in hun bak.
De kruidenbak groeit als niets, net als de munt, daar ga ik dringend wat van moeten gebruiken of ik kan de hele straat munt laten eten denk ik. Hoe zo 1 plantje in een reus kan veranderen.
De aardbeien staan volop in bloei dus ik ben in blijde verwachting dat daar wel wat oogst van zal afkomen.
De aardappelen die zitten nog maar net in hun zakken dus dat is nog niet zo spectaculair :)

in de serre tja geen idee wat ik daar van moet denken...
De 2 komkommerplanten hebben een terugval precies sinds ze daar staan.
De tomaten blijven vrij fijn, ik denk dat ik maar is moet kijken om ze opnieuw te verpotten en ze wat dieper in de grond te steken terug.
De suikermaïs idem als de komkommertjes....
Paprika en pepertjes zijn dood :(
de radijzen in volle grond hebben megablad maar onder de grond zijn ze maar zielig.
Er komen al 2 pompoentjes mooi op in hun potje, 1 struikboon (zo zielig als je weet dat er 8 gepland zijn :p ) en voor zover we kunnen zien komt er 1 watermeloentje piepen :)

We zien wel waar we geraken :)

Als het morgen droog blijft voor de middag dan denk ik dat we even naar de bloemenmarkt gaan en dat ik daar nog wat leuke plantjes haal :)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Lida. S schreef: Vandaag de tuinbonen eindelijk in de volle grond gezet. 170 planten. Ben benieuwd naar de opbrengst. We hebben ook 130 aardappels in de grond zitten. Mijn vriendin ( zeer fanatieke moestuiner) had een  beetje verkeerd (te veel)  ingekocht.
Straks kun je ook groenten-lijntjes doen, Lida!  ;) :)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Er staat hier veel in de vensterbank, en een beetje in de kas. Buiten nog vrij weinig.
Morgen maar eens werk van maken.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Eindelijk heeft het geregend. Niet veel maar wat was dat nodig, alles was kurkdroog.
Alle ramen van de bakken afgehaald, nu zal het wel heel hard gaan groeien. Hoop ik ;D
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

lianneke schreef: Eindelijk heeft het geregend. Niet veel maar wat was dat nodig, alles was kurkdroog.
Alle ramen van de bakken afgehaald, nu zal het wel heel hard gaan groeien. Hoop ik ;D
Hier is echt maar een millimetertje gevallen. Ik heb de tuinslang er maar opgezet.
Valerie*
3-sterren
3-sterren

Bericht door Valerie* »

Afbeelding

De tomaten, pepers en paprika's gaan goed  ;)
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Vraagje, heeft iemand van jullie wel eens brandnetels gezaaid?
Ik ben dol op brandnetelsoep maar durf ze nergens meer te plukken vanwege vervuiling.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

lianneke schreef: Vraagje, heeft iemand van jullie wel eens brandnetels gezaaid?
Ik ben dol op brandnetelsoep maar durf ze nergens meer te plukken vanwege vervuiling.
Wij hebben brandnetels genoeg. Kom maar plukken.
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

Lida. S schreef: Wij hebben brandnetels genoeg. Kom maar plukken.
Kom ik doen, hartstikke lekker en gezond!

Plaats reactie