Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
Ik ga er van uit dat er meer dan genoeg honden zijn die zich prima kunnen vermaken in een groep onbekende honden. Net zoals kinderen ook zomaar leuk kunnen spelen met onbekende kindjes in de speeltuin. Daarvoor hoeven honden elkaar echt niet te kennen, dat gaat zomaar. En er zijn honden die dat niet aankunnen, niet willen of fysiek daar niet toe in staat zijn.

Die eerste neem je lekker mee en dat gaat fijn in de groep. Dat hoeft geen spelen en rauzen te zijn, ook gewoon lekker binnen de groep je eigen ding doen is ook prima. Onze drie honden vroeger speelden nooit, maar liepen wel te genieten tijdens de drie wandelvakanties die we gedaan hebben in een groep van 20-25 honden. Als ik Jeppe mee neem, dan verwacht ik dat ook, of misschien klikt het met een hond of wat erg leuk en trekt hij daar mee op. Honden waar hij niets mee heeft laat hij met rust.

Die tweede laat je thuis. Dat doe ik dus ook met Oscar.

Maar je hond mee nemen en van je hond willen dat hij al die honden,  waar jij bewust mee gaat wandelen, gaat negeren, vind ik een vreemde verwachting. Tenminste, ik vind het vreemd dat die verwachting in zou houden dat je hond helemaal niet met de andere honden mag doen, ook niet als die dat zelf graag wel wil en dat gewoon leuk en fijn en gezellig kan gaan. Ik begrijp best dat je geen eindeloos idioot geraus wil, maar spelen en sociaal doen in een groep zich normaal gedragende honden, is nou ook weer niet zó spannend en moeilijk.

Dit gezegd hebbende ben jij natuurlijk de gene die kan bepalen of jou hond(en) dat kunnen en willen. En als iedereen die inschatting een beetje aardig maakt, dan gaat zo'n wandeling hartstikke leuk. Voor mens en hond.
Door doranto
Ik zou het best leuk vinden om mee te lopen. Maar we hebben daar op dit moment niet de geschikte honden voor. De 3 oudste doe je geen plezier met een groepswandeling want die geven helemaal niets om andere honden en de jongste juist teveel. Die gaat helemaal uit zijn dak :D
Ik denk niet dat andere honden dat nu zo leuk gaan vinden.
Iedereen in ieder geval alvast heel veel plezier gewenst!  :)
Door Kaela
Zoiets kun je toch simpelweg op commando zetten? In die zin dat hij pas naar andere honden mag als je daar toestemming voor geeft. Dan mag hij wel met andere honden spelen/contact maken en anders niet.

En een goede hier aanleren, zodat ie terugkomt als je roept. Met die twee dingen is er toch geen probleem?

(En ja dat aanleren kost tijd, dat gaat niet zomaar vlekkeloos  :biggrin2:)
Shanti hebben we redelijk goed kunnen leren dat ze pas op andere honden af mag als wij dat zeggen. Nu blijft ze bij ons totdat we dat zeggen of totdat die andere hond op 1 a 2 meter afstand is. Daar hebben we heel veel snoepjes en speeltjes voor gebruikt maar na 2 a 3 jaar snapte ze het.  :biggrin2:

Bij haar waren die wandelingen heel goed voor haar omgang met honden.
Nadat ze 2x was aangevallen deed Shanti heel vaak stoer en ging blaffen, op andere honden afrennen enzo. Toen zijn we een paar met een groep gaan wandelen en toen hebben we Shanti eerst rustig aan de lijn kunnen laten kennis maken en daarna deed ze heel normaal naar al die honden en hebben ze lekker gesjeesd en gespeeld. Juist in de groepen hielde de honden zich beter aan de etiquette dan degene die ik meestal tegenkwam, of dat was omdat het socialere honden waren of omdat ze het daar allemaal beter deden dan normaal weet ik natuurlijk niet.
Shanti deed na die wandelingen ook minder stoer als ze gewoon een hond tegen kwam omdat ze blijkbaar erachter was gekomen dat dat niet nodig was.

En ik denk dat ze prima doorhebben wanneer ze wel of niet mogen spelen, of ze wat met die kennis doen is een tweede.  ::)
Honden weten ook al snel welke regels bij welke mensen horen. Als ik naast zeg loopt Shanti naast en als ik aan de voet zeg gaan ze naast me zitten. Bij mijn vader loopt ze in allebei de gevallen in de buurt van mijn vader want dat is was hij met die commando's bedoelt.
Door kira
Wij hadden graag meegegaan maar kunnen helaas niet omdat we aanwezig moeten zijn bij de communie van 2 hele lieve meisjes. Voor de gene die wel gaan heel veel plezier. We hebben de voorgaande jaren heel erg genoten....
Door Nynke
Het is nog lang niet zeker of ik meega, want er komt waarschijnlijk op 10 mei een teefje bij ons wonen die dan om en nabij 6 maanden is. Nu moet ik alles nog leren van teefjes dus ik weet helemaal niet of ze dan al loops kan zijn, maar ze is dan net een paar dagen in Nederland en moet waarschijnlijk nog erg wennen. 
[quote="Suzanne"]
Oh, hij wordt niet met die kennis geboren? ;-)
Dat verklaart een heleboel!!! ;-)

Ja, op cue kan ik het zetten.... maar dan denk ik dat het fijn is als hij EERST leert te negeren... en dan, bij uitzondering, wel ergens "op af mag".....

Hij doet best leuk "hier" voor 10 maanden.. maar niet als zijn neus een loopse teef waarneemt of de andere hond toch echt leuker is als het baasje. Aan de andere kant.. zo'n groepswandeling kan een test zijn.. wat doet hij als ik zeg "leef je uit"  ;-)  en ik ga ZELF mijn eigen ding doen...?  Gaat hij me dan missen? ;-)

Suzanne
[/quote]

oh wat herkenbaar, je mag het best ook eens los laten en genieten.  (zeg ik nu heel hard omdat de mijne nog lang geen puber is) ik heb ooit ook mijn best gedaan om de perfecte honden te hebben, en de mijne zijn dat ook voor mij maar soms vergeten ze te luisteren en dat mag want het zijn honden, en afhankelijk of ze geen gevaar lopen of vormen vind ik dat soms heerlijk dat ze een eigen mening hebben, maar goed daar zit ook wel het verschil van ras in natuurlijk ik heb niet voor niets voor mijn rassen gekozen.
[quote="Nynke"]
Het is nog lang niet zeker of ik meega, want er komt waarschijnlijk op 10 mei een teefje bij ons wonen die dan om en nabij 6 maanden is. Nu moet ik alles nog leren van teefjes dus ik weet helemaal niet of ze dan al loops kan zijn, maar ze is dan net een paar dagen in Nederland en moet waarschijnlijk nog erg wennen. 
[/quote]

vertel, vertel. wat super leuk.
Door Dreetje
[quote="Nynke"]
[/quote]

Wat leuk Nynke, ik neem aan dat we tegen die tijd een uitgebreid (foto)verslag krijgen van de gezinsuitbreiding  :)
Door Nynke
Dreetje schreef: Wat leuk Nynke, ik neem aan dat we tegen die tijd een uitgebreid (foto)verslag krijgen van de gezinsuitbreiding  :)
Als iemand de foto's kan/wil maken/plaatsen voor me komt dat zeker  :biggrin2: :biggrin2:
Nynke schreef: Het is nog lang niet zeker of ik meega, want er komt waarschijnlijk op 10 mei een teefje bij ons wonen die dan om en nabij 6 maanden is. Nu moet ik alles nog leren van teefjes dus ik weet helemaal niet of ze dan al loops kan zijn, maar ze is dan net een paar dagen in Nederland en moet waarschijnlijk nog erg wennen.
:D :D
Door zurca
Nynke schreef: Het is nog lang niet zeker of ik meega, want er komt waarschijnlijk op 10 mei een teefje bij ons wonen die dan om en nabij 6 maanden is. Nu moet ik alles nog leren van teefjes dus ik weet helemaal niet of ze dan al loops kan zijn, maar ze is dan net een paar dagen in Nederland en moet waarschijnlijk nog erg wennen.
Wat ontzettend leuk en spannend Nynke!
Waar komt ze vandaan (land)? Komt ze via een stichting? (mag ook via pb hoor ;) )
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door