Lizzy schreef:
Ik ben 40 jaar vegetarier. Ik gebruik wel roomboter maar verder niks. Ja, soms kaas. Maar geen melk, laat staan rauwe. En helaas stam ik ook uit een familie waar vitamine B12 opname een probleem is (en die zijn allemaal geen vegetarier, in tegendeel, maar die nemen allemaal geen vitamine B12 op).
Nou ben ik alleen een beetje aan het goegelen naar vitamine B12 zuigtabletten en injecties en ik snap daar eigenlijk geen bal van. Er is 1 stroming die zegt "goede zuigtabletten en je hebt bijna nooit injecties nodig, bovendien bevatten die injecties een vorm van vitamine B12 die eerst omgezet moet worden en eigenlijk slecht opneembaar is" en er is een andere stroming die zegt "geen zuigtabletten maar injecties en je wordt belazerd door die lui die smelttabletten adviseren want die verkopen zelf smelttabletten". En zij adviseren dan gewoon injecties met het slecht opneembare vitamine B12.

Heel blij word ik niet van al die verhalen over die injecties want 1 merk zou kwalijke conserveringsmiddelen gebruiken, sommige mensen zijn ronduit allergisch voor die prikken en echt blij van de verhalen over in je bovenbeenspier prikken (en dat in het begin -tig keer per maand) word ik ook niet vrolijk van.
Kortom, wie heeft daar ervaring mee? (ik loop natuurlijk op de zaken vooruit, ik moet nog getest worden).
Tja een beetje ervaring, ik krijg injecties

Ik mis de paratiele cellen, waardoor ik geen vit B12 opneem, tabletten slikken heeft dan dus ook geen zin, die neem ik dan ook niet op. Dus mocht het te laag zijn, dan is het handig om er achter te komen waardoor het te laag is. Is het een opname probleem? Dan zal je injecties nodig hebben!
Ik heb in het begin 3 injecties per week gehad, 4 weken lang, daarna afbouw 1 injectie per week, eenmaal in de twee weken. Nu eenmaal per maand en ik merk echt heel veel verschil. De injectie moet in je bil spier, dat is de meest optimale plek, ik vind het echt 100% meevallen

(en ik heb een lage pijn grens

)
Ik heb verder geen allergische reacties gehad, ik ben alleen maar blij dat het probleem erkend is, zonder injecties had ik nu echt niet meer kunnen functioneren. Ik had pijn (veel pijn) en was moe, ik sliep alleen maar. Ik heb naast een vit B12 ook een vit D tekort, die slik ik ook bij.
Lizzy schreef:
OK, nou wat ze op het formulier hebben aangekruist is "TSH en bij afwijking T4". Daar hoef je dus niet voor terug te komen, nog een keer bloed te laten prikken, ze kijken ter plekke naar FT4.
Maar dat is dus niet goed genoeg begrijp ik?
Gaan ze alleen maar TSH controleren, geen B12 of foliumzuur??
Want mijn TSH is goed (uitgebreidt getest) en ik heb wel degelijk een vit B12 en D tekort, dus daar zou ik niet akkoord mee gaan.
Wel sterkte, want een gevecht is het zeker met de artsen, je wordt er niet vrolijk van