Bij wat meer last, gaat hij braken en wil, uiteraard, ook de volgende maaltijd niet eten. Als hij toch eet (omdat ik heel erg aandring) komt het er vrijwel meteen terug uit. Bot en vlees dus. Meestal is dat na 1 of 2 maaltijden overslaan (ze krijgen 2 keer per dag he, katten), wel over. En dan haalt hij daarna zijn schade in

1 keer heeft hij echt maagonsteking gedaan. Dan duurde het 2 dagen en was het nog niet over en ik naar de DA gegaan. Daar werd maagonsteking gecontstateerd en natuurlijk AB meegegeven. Ik weet ook niet of het zonder zou genezen, een kat kan ook geen dagenlang zonder eten (lever gaat snel vervetten), dus wil je die zo snel mogelijk weer aan het eten krijgen.
De DA raadde aan om eerst enkel spier te geven, dan zachtjesaan gemalen bot op te bouwen en pas na een week orgaan toe te voegen. Dat heb ik toen gedaan. Toen had ze het ook over die voedselallergie en dat dat zou kunnen.
Daarna ben ik gaan uittesten wat wel en niet kon en kwam al snel op de hardheid van het bot uit. Ben dan bot gemalen gaan geven en in het oog gaan houden wanneer hij weer last zou krijgen. Hij kreeg het toen typisch na konijnkarkas (want ze kregen toen eigenlijk nog geen hard bot, waren nog maar een paar maand aan het barfen), en de konijnribbetje kan hij nu nog steeds niet eten. Dat garantie op overgeven en een dag niet eten. Hij kauwt wel goed, maar die ribbetjes blijven waarschijnlijk te scherp. En platmeppen lukt ook niet, want die zijn al plat. Nu knip ik dus de ribbetjes van de ruggengraad af, de rug gaat gemept naar Luis (en dat gaat doorgaans goed), de ribbetjes zijn voor Kleintje en Cuzco. Ik heb een tijdje gewoon de hele karkasjes gemalen voor hem, maar ik doe het liever op deze manier, dan kan hij ook nog wat kauwen (tandjes schoonhouden).
Eend moet ik trouwens 2 maal malen, anders durft hij nog een beetje last houden. Dat staat er ook om bekend bot te zijn dat nogal eens moeilijker verteerd. Ik merkte dat omdat hij een tijdje eend weigerde te eten. Vrij plots. Ik dacht eerst dat het dwars en koppig zijn was (dat durft hij wel), maar hij bleef volhouden. Toen het eendenbot dubbel gemalen, en na een paar keer wilde hij het weer eten. Blijkbaar kreeg hij er toch buikpijn van en had hij de link gelegd met de smaak van eend en weigerde hij het daarom.
Bij nog een volgend bezoek aan de DA hebben we het er nog over gehad en ik kon dus geen lijn vinden in de diersoorten die hij kreeg, maar wel de manier waarop het bot voorgeschoteld werd. Toen waren we het erover eens, dat het waarschijnlijk een overgevoelige maag is. Kleine harde stukjes bot irriteren dan zijn maagwand en doordat deze kwetsbaar is, krijgt hij kleine wondjes en dat gaat soms ontsteken. Vandaar dat hij ook geen rijp vlees (met veel bacteriën) mag hebben. Een normale waagmand kan daar tegen en is weerbaarder, de zijne gaat snel ontsteken.
Ik heb zowat hetzelfde met mijn buitenste gehoorgang, ik mag ook niet in vuil water zwemmen zonder daarna mijn oren te spoelen of ik heb een ontsteking...

Oh ja, als ze een dagje blik krijgen. Dat gebeurt sporadisch wel eens, vb als we van vakantie terugkomen. Moet ik heb daarna ook geen bot zelf laten kauwen. Dan zal hij ook altijd last krijgen. Die overgang van verhit voedsel naar terug bot verteren valt hem blijkbaar altijd zwaar, dus ben ik beter hem wat gemalen parelhoen of dergelijke voor te schotelen de dag erna.