Ja, dat zou ik ook doen.
En verder zou ik goed opletten als hij slappe ontlasting heeft, wat hij de dag ervoor gehad heeft. Daar kan je heel wat uit leren.
Vis werkt vaak laxerend en dus kan zelfs een zalmkop diarree tot gevolg hebben, ookal is het in principe vleesbot. Ten eerste is het heel erg bevleesd vleesbot om nog eens spier bij te geven, en ten tweede is vis dus laxerend (vetgehalte). Heel wat barfers voeren dus nog vleesbot bij een zalmkop, om dat laxerende tegen te gaan. Niet bij alle honden is dat nodig, maar bij sommige wel, en dat is dus gewoon iets om in het oog te houden bij jouw hond en te kijken hoe hij erop reageert.
Pens werkt heel wisselend op de ontlasting, sommige honden reageren neutraal, andere werkt het stoppend maar bij een aantal inderdaad laxerend. Een oplossing kan zijn je pens gewoon ook bij het andere orgaan te voeren. Je kan een orgaanmix maken en daar dan elke dag een vast gewicht van voeren (de ene keer wat meer van vb nier en de andere keer wat minder, kan geen kwaad), of je kan elke dag een ander orgaan voeren (de ene dag lever, de andere hart enz...). Persoonlijk zou ik in jouw geval eerst een kijken hoe hij op een orgaanmix reageert. Aangezien lever een stuk meer laxerend werkt dan hart, sluit je daarmee ook weer verschillen in ontlasting uit. Later kan je eventueel nog testen of 1 orgaan per dag of niet elke dag orgaan voeren, ook kan voor hem of niet.
Yoghurt en andere melkproducten zou ik ook eerst niet geven. Je weet nooit dat hij lactose-intolerant reageert en daardoor diarree krijgt. Dat kan al van een klein beetje en je zou het dan aan iets anders uit je menu kunnen gaan linken terwijl het aan de melk ligt.
1 voor 1 eventuele risico's uittesten is een beter idee.
Alhoewel dat ik denk dat met de nieuwe percentage's, en elke dag hetzelfde voeren, het probleem wel van de baan of toch veel beter zal zijn. En dan kan je van daaruit kijken wat je kan veranderen zonder dat hij problemen krijgt, en wat niet.
Oh, en nog een laatste kleine opmerking: pangasius zou ik niet meer geven (en ook zelf niet eten). Het is een ontzettend vervuilde vis en echt niet gezond.