Bpwr verbrand
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Bpwr verbrand
Ik doe er altijd calendulazalf op, een flinke klodder en een pleister erop.
Een komkommer stukje erop leggen wilt ook wel helpen. Mits geen blaren of open. Ivm infectie.
Ik heb vroeger wel eens geraspte aardappel erop gedaan en dat hielp echt!
Brandzalf (gewoon bij de drogist te halen) of een klodder aloe vera gel.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Nu ik gestopt ben met koelen gaat het een stuk beter. Gelukkig geen blaren dus het zal binnen een oazr dagen wel weg zijn. Bedankt voor alle tips.
Ik wilde net zeggen.........koelen doet deugd maar als 't weer warm er word is het even aauuw. Honing erop kan helpen.
De mate van verbranden kan je vaststellen met een snelle test: op de plek drukken, doet het zeer dan is het 1e graad, beetje pijn, 2e graad, voel je niets dan is het 3e graads. Deze niet-verantwoorde snelle test ooit op school geleerd als je snel moet handelen.
Visueel is het ook te doen. Rode plek, 1e graad. Witte wasachtige laag met rode (gevoelige rand) 2e graad, blaren, los vel is 3e graad.
Koelen idd met lauwwater, liefst stilstaand dus niet onder de stromende kraan en lang genoeg (zeker een minuut of 10 koelen.
Zelf smeer ik er voor het naar bed gaan dan vaak wat calendulanzalf op. Geneest de wond mooi van. Maar nooit direct na het ongelukje.
Visueel is het ook te doen. Rode plek, 1e graad. Witte wasachtige laag met rode (gevoelige rand) 2e graad, blaren, los vel is 3e graad.
Koelen idd met lauwwater, liefst stilstaand dus niet onder de stromende kraan en lang genoeg (zeker een minuut of 10 koelen.
Zelf smeer ik er voor het naar bed gaan dan vaak wat calendulanzalf op. Geneest de wond mooi van. Maar nooit direct na het ongelukje.
Blaren kan nog 2e graads zij , je hebt opervalakkige en diepere 2e graads. 
Maar euh beetje pijn? Definieer beetje pijn? Deed bij mij verrekte pijn hoor
Maar euh beetje pijn? Definieer beetje pijn? Deed bij mij verrekte pijn hoor
-
hannabelgje
- 5-sterren

Het deed inderdaad wel meer dan een beetje pijn ja. De huid is erg rood, strak en opgezwollen. Wel minder pijn dan gisteren gelukkig.
-
marjan23
- 3-sterren

- Contacteer:
Een brandwond nooit koelen met koud water in eerste instantie. Eerst zeker 10 minuten met lauw water. Daarna mag je het steeds kouder zetten. Brandpleister van de apotheek helpen enorm maar die moet je dan wel hebben en niet achteraf erop doen (lees een paar uur later)hannabelgje schreef: Ik heb gekoeld tot mijn vingers heel pijn deden van de kou. vijf minuten ofzo denk ik. Daarna gekoeld met een zak erwten. Ik denk eerste graad. Tot nu geen blaren.
Vet zoals roomboter erop smeren daarna kan wonderen verrichten net als witte vaseline.
Ik heb me enige tijd geleden vebrand aan kokend heet water...(en vaak aan ovens)....tja horeca. Ik had een brandpleister erop gedaan. Maar thuis aangekomen was deze uitgewerkt. Ik had niks in huis, geen roomboter, geen vaseline....
Ik heb er de honingcreme van de honden op gesmeerd. De volgende dag was de pijn verdwenen. De blaren die erop kwamen vielen me enorm mee vergeleken bij niks erop smeren en ik heb me echt vaak verband afgelopen jaar
Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik heb eens een item op tv gezien over brandwonden/brandwondencentrum en daar werd ook honing/honingzalf gebruikt. Als ik mezelf een aan de oven heb verbrand dan smeer ik er ook direct (na het koelen) honingzalf op. Helpt erg goed.
Ik zweer bij biogaze! Ik heb ooit eens mijn hand op een grillplaat gelegd die op 180 graden aanstond.. En ook ook echt even opgehouden.. Vellen hingen erbij.. Aanvankelijk viel de pijn mee. Maar na een uurtje.... OMG!! Was drama.. Met biogaze en een verbandje deed het aanzienlijk minde pijn, en was ook vrij snel genezen...