lantsoght schreef:
Wij hebben een Berner nu 17 maanden oud. Sinds enkele dagen bijt hij in zijn huid zo erg dat er bloed op staat. Daarvoor had ik ook een Berner en op ongeveer dezelfde leeftijd begon hij ook te bijten in zijn eigen pels zo net boven de staart.
Op deze plek bijten klinkt mij eerder als een allergie voor vlooien of anaalklierproblemen en niet als een voedsel allergie.
Ik ben toen naar de dierenarts en geweest en deze zei dat hij allergisch was aan dierlijke eiwitten en moest dan een speciaal voer hebben van bij de dierernarts (royal canin waar ondermeer BHT en BHA en nog andere troep in zat) Resulaat mijn hond bleef zichzelf bijten (enkel in de lente en najaar en rond kerstmis) en dan is hij gestorven op 4 jarige leeftijd aan lymfekanker (ik denk dat het deels door dat voer komt).

Persoonlijk denk ik dat het overlijden aan lymfeklierkanker eigenlijk ongelofelijke pech is.
Nu krijgt mijn berner farmfood (brokken) en duck (vers- diepvries).
Als ik jou was zou ik kijken of je hond misschien allergisch is voor granen. En omdat te kunnen bepalen zou ik hem van de brokken afhalen en hem (desnoods tijdelijk) alleen op versvlees zetten. Je zou hem een ander merk kunnen geven waar beduidend minder graan in zit. In Duck zit niet zo veel, maar wel teveel wanneer je een graanallergie wilt uitsluiten.
Hoe komt het toch dat mijn 2e Berner nu juist hetzelfde doet als onze vorige berner. Ik heb altijd honden gehad oa bouviers, schepers een bobtail ...
Wat kan ik doen ? Ik heb nu teethree-olie op de wonden gedaan en heb hem visolie pillen gegeven. 
Monique ???
Het kan zijn dat sommige Berners (uit sommige lijnen) gevoelig zijn. Maar ik denk eerder aan wederom pure pech en voeding en misschien vlooien. Het is weer warm weer, misschien heeft hij ook wel last van de overgang met zijn vacht. Hier zou je een trimmer/trimster advies kunnen vragen!
Ik zou hem goed controleren op vlooien (wit laken onder hem leggen en vochtig spuiten. Hond erop zetten, op vlooien controleren met kammen en kijken of er vlooienpoepjes uitvallen). Gebruik geen anti-vlooien gif als Frontline enzo, want veel honden reageren daarop met gigantische jeuk en dat moet je nu even niet hebben. Ik zou de plekken behandelen met verdunde tea tree of calendula of beide en als het te erg wordt moet je toch even naar de DA. Laat je daar inderdaad maar geen brokjes aansmeren.....
Ik zou dus overstappen naar een compleet versvlees. Geen brokken. Voeg er tijdelijk maar wat extra borage en visolie aan toe. Ik zou hem zelf ook 4 keer per week een half teentje knoflook geven. En als dit blijft, dan zou ik persoonlijk naar een goede homeopathisch dierenarts gaan of naar een goede dermatoloog (ik ging liever op de natuurlijke weg verder, maar dit is afhankelijk van wat jij zou willen natuurlijk).
Wat Femke al aanhaald, dat zijn wel belangrijke vragen! Waar zit de jeuk? Is hij net gevaccineerd? (nu even NIET vaccineren!! Alleen 100% gezonde honden mogen gevaccineerd worden en een hond met huidproblemen is niet 100% gezond). Is hij in bad geweest? Anaalklieren gecontroleerd?