Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Google gaf als antwoord  8)  dat met een z.g.n pelletmand er in een normale kachel ook pellets gestookt kunnen worden....
Mmm..... ik vind dat opzich wel een idee voor als we eens door het hout heen zijn en niet aan goed/goedkoop hout kunnen komen..
En we zijn onze schuur aan het opknappen en mijn vriend zit al te dromen van een kacheltje in de schuur ::) Een pelletkachel vind ik te duur maar een klein houtkacheltje en dan pellets stoken...dat zou dan een oplossing kunnen zijn. Zeker als de kachelpijp dan niet hoog hoeft te zijn en er weinig rookontwikkeling zal zijn. (De buurman zal namelijk een rolbroerte krijgen wanneer we twee kachels met bijbehoorende rook zullen gaan stoken ::) :-X )
Door keetje
Heb ook even zitten neuzen bij die pelletmand. :biggrin2:

Die pellets lijken verdacht veel op de kattenbakkorrels die ik onder in mijn papegaaienkooi heb? Is dat hetzelfde? Dan gooi ik eens een handje in de kachel om te kijken wat er gebeurd.
Roken die pellets niet meer als gewoon goed droog hout?
Door keetje
Gisteren avond om half 11 op de hete as een briket gelegd die meteen begon te fikken. Vanmorgen om 10 over 9 was de kachel aan de buitenkant nog 38,7 graden en aan de binnenkant 42. Dat is toch een veel beter resultaat dan met een blok hout erin gooien om half 11.
Ik heb toen zo'n proefpakket gekocht van 14 ennogwat euries. Stonden nog netje op de gang achter de deur, ivm plaatsgebrek en niet nodig. Geen idee welke briketten nu voor wat waren. zijn, geloof ik 2 verschillende soorten. Ik heb er nu zo'n dunne, best wel zware donkere ingegooid. Iemand een idee? Daar wil ik er wel een voorraadje van hebben voor 's nachts. Ik ga maar eens teruglezen in dit topic.  ;)

Teruggelezen. Zurca welke briketten heb jij waar voor gebruikt? En is het voor jullie voor herhaling vatbaar of heb je ondertussen de garage volgestapeld liggen?
Ik ben door mijn hout heen en wacht met halen/laten bezorgen tot meneer Keetje thuis is omdat ik het niet zie zitten met onwillige gewrichten en onwillige pubers 2 kuup (ofweetikveel) hout de garage in te zeulen. Nu komen de briketten dus wel van pas. Ik heb op de site van die man zitten kijken maar lees echt nergens welke briketten waar goed voor zijn, maar zal er ongetwijfeld overheen lezen. Wiejohwiej??
Laatst gewijzigd door keetje op zo 01 feb 2015, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
De garage ligt nog niet vol :biggrin2:
Heb ook even op die site gekeken maar zie dat er niet alles meer opstaat i.v.m. verbouwing oid.
Dat is wel een mooi resultaat wat je met die briket hebt gehaald, had je er maar eentje gebruikt voor heel de nacht? Was het een hol briket?
Ik zal vandaag eens even kijken wat wij hebben liggen, dat zijn dacht ik vier soorten.
Door keetje
Nou, ik snap er geen bal van. De kachel is nu nog voelbaar warm, 32 graden. De stenen buitenkant dan he?

Ik zal even goegelen,....http://www.brikettenenpelletservice.nl/ ... nikay  disse waren het geloof ik. Ik lees niet of dat nachtbriketten zijn of niet, maar het zijn wel superdingen, in ieder geval voor mijn speksteenkachel en dan voor de nacht.

Ja 4 soorten, wonterbrick, pini-kay (en dat zijn dan geloof ik waar ik er vannacht 1 van in had), rufbricket, maar ik zie dat ik die in 2 kleuren heb. Die lichtgele en erg donkere, daar staat ook ruf op. Zie ze niet meer op de site.
Laatst gewijzigd door keetje op zo 01 feb 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door siempie73
keetje schreef: Heb ook even zitten neuzen bij die pelletmand. :biggrin2:

Die pellets lijken verdacht veel op de kattenbakkorrels die ik onder in mijn papegaaienkooi heb? Is dat hetzelfde? Dan gooi ik eens een handje in de kachel om te kijken wat er gebeurd.
Roken die pellets niet meer als gewoon goed droog hout?
Pellets lijken idd op kattenbakkorrels of paardenbiks.
Het is een soort geperst hout in kleine staafjes.
Het is heel efficient stoken, je gebruikt ongeveer 90 %, er blijft echt maar heeel weinig over na verbranding.
Door doranto
siempie73 schreef: Pellets lijken idd op kattenbakkorrels of paardenbiks.
Het is een soort geperst hout in kleine staafjes.
Het is heel efficient stoken, je gebruikt ongeveer 90 %, er blijft echt maar heeel weinig over na verbranding.
Ik ben wel benieuwd of dit voor gebruik in een houtkachel ook geldt. Een pelletkachel is er natuurlijk speciaal voor gemaakt.
Door doranto
keetje schreef: Maar pellets zijn eigenlijk gewoon ienieminiebriketten, toch?  :)
Geen idee hoe de briketten tegenwoordig zijn. Ik ken alleen de briketten die mijn ouders vroeger gebruikten in de kolenkachel. Dat was samengeperst kolenstof  :-\
Door doranto
Ik heb een pelletkachel en die verbruikt ongeveer 1 kilo pellets per uur. Ondanks dit lage verbruik is deze kachel toch nog wat duurder in gebruik dan de houtkachel die wij ook nog hebben, maar daar staan heel veel voordelen tegenover.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een houtkachel ca. 10 uur brandt op een zakje pellets van 10 kilo, dus ik denk dat het héél erg duur gaat worden dan!
Door zurca
Gisterenavond tegen 22.00 uur twee nachtbriketten in de kachel gedaan. ("Keetje" dat zijn die bruine, rechthoekige blokken) Vanmorgen was de kachel nog lauw en de cv is niet aangegaan vanacht. Die staat namelijk op 17 graden en het was 17.2 graden in huis.
Door keetje
Oh, die waar die letters op staan? RUF ofzo? Daar had ik er vannacht 1 van ingedaan en die gloeide vanmorgen om kwart voor zeven nog in de kachel. Maar de kachel was toch al lang zo warm niet meer als met die-lange -dunne-donkere-met-dat-gat die ik er eerst in had. Toen was hij om ruim over 9 uur 's morgens warmer.
De eerstvolgende keer gooi ik er weer een ander in, ben volop in de testfase.  :biggrin2:

oh, ik heb de thermostaat 's nachts op 16 graden staan en tot nu toe is hij nog niet aangeslagen, ook niet met een laatste blok hout trouwens.
Door zurca
*gaat ff kijken of er iets op die blokken staat*.....

Nee ziet er niks opstaan.... Ff google gekeken en zo zien ze eruit;
Afbeelding

Die lange, dunne, donkere dingen... zijn die alleen donker aan de buitenkant? Wij hebben ook van die lange, dunne, donkere met gat en die zijn zaagselkleurig aan de binnenkant. :P Die gingen hier niet lang mee maar gaven wel de temperatuur een schop omhoog.
Door Martine-Tom
zurca schreef: *gaat ff kijken of er iets op die blokken staat*.....

Nee ziet er niks opstaan.... Ff google gekeken en zo zien ze eruit;
Afbeelding

Die lange, dunne, donkere dingen... zijn die alleen donker aan de buitenkant? Wij hebben ook van die lange, dunne, donkere met gat en die zijn zaagselkleurig aan de binnenkant. :P Die gingen hier niet lang mee maar gaven wel de temperatuur een schop omhoog.
Lijken wel Smac blokken  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door