Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door WillyP
Ik laat het wel ontdooien in de koelkast, maar het is vaak niet helemaal ontdooit.
Ik haal eraf wat wel ontdooit is en wat overblijft is vaak toch voor de dag erna. 

Mocht ik het toch nodig hebben en het is niet goed ontdooit dan spoel ik er warm water overheen. En als ik het helemaal een keer vergeten ben uit te halen dan leg ik het in de zakjes in een bak met warm water. Dan is het binnen een half uur ontdooit.
Door Ruisje
Ik laat het ook ontdooien in de koelkast.
Vleesbot, spiervlees en pakketjes orgaanvlees heb ik los- en voor Sergi en Lily apart ingevroren. Avond te voren haal ik wat nodig is uit de vriezer en doe het in ieders eigen maaltijdbox en zet die op de bovenste glasplaat in de koelkast. De honden krijgen de volgende dag aan einde van de middag hun eten en als ik het uit de koelkast haal is meestal helemaal ontdooid. Het staat voor het eten nog een uurtje (of iets langer) op de koelkast.
Onze koelkast staat op 4 graden, maar helemaal bovenin is de temperatuur hoger. De bovenste glasplaat is alleen voor de (afgesloten) dierenbakjes. De wekelijkse maaltijd met pens zet ik de 'dierenkoelkast' in de garage en die zet ik alleen aan als het in de garage 8 graden of warmer is.

Voor de katten snij ik de bevroren zelfgemalen porties wel in stukken omdat zij 's morgens al een keer eten krijgen.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 07 jan 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaio
Uhm ik ontdooi vlees voor onzelf ook buiten de koelkast  :-[....vlgs mij werd dat ook gedaan toen ik bij mijn ouders woonde...Ik leef nog! :wavetowel2:
Behalve als het warm weer is natuurlijk, dan gaat het wel de koelkast in
Door Rebekka
Als ik het de dag ervoor eruit haal en het in de koelkast doe dan is het de dag erna nog diep gevroren. Ik krijg de kippenpootjes dan bijvoorbeeld moeilijk uit elkaar getrokken. De hoeveelheid ingevroren voer zal zeker schelen voor het ontdooien en mijn box is afgesloten wat wellicht weer extra isoleert. (ik vind het anders vies in mijn  koelkast) de bak staat op de plek van 1 van de groentelades, onderin dus.

Het stomme is: toen ik kvv gaf had ik dit probleem niet.
Door pike
Ik haal het 's avonds uit de vriezer, en laat het in een afgesloten bak in de keuken ontdooien. Zelfs dan komt het nog wel eens voor dat het de volgende ochtend nog wat ijzig is van binnen. Met name in de winter, omdat het dan in de keuken wat koeler is dan in de zomer. Maar het is dan wel altijd te snijden/knippen en ontdooid voor ze het opeten.
Ik heb geen kant en klare porties in de vriezer, doorgaans kilo's. En wat ik van die kilo overhoud gaat in de koelkast voor de volgende dag(en).  ;)
Door Lida. S
Hier is het ontdooien ook een probleem. Als ik het buiten de koelkast ontdooi loop ik het  risico dat de honden ermee vandoor gaan. Ze krijgen iedere deur open,  Ook moet ik in deze tijd oppassen dat de ratten er niet op af komen. Ik heb wel een hele mooie stevige plastic krat die de honden (nog) niet kapot hebben gekregen, maar die is zo dik dat het daarin ook haast niet ontdooit. Zomers werkt dat wel. Maar als de temperatuur beneden de 10 graden komt wordt het lastig.  Ik haal de grote pakken nu 's morgens uit de vriezer en leg het in een krat in de schuur.  Daar mogen de honden niet komen en er is altijd wel iemand aanwezig om dat in de gaten te houden.  's avonds leg ik het in de koelkast, en meestal is het de volgende dag voldoende ontdooit om aan de honden te geven
Door Rebekka
pike schreef: Ik heb geen kant en klare porties in de vriezer, doorgaans kilo's. En wat ik van die kilo overhoud gaat in de koelkast voor de volgende dag(en).  ;)
off topic: Sohee... daar zeg je me wat. Dat ga ik ook doen denk ik. Mijn hond en mijn kat eten samen precies 1 kilo vleesbot per 2 dagen... Scheelt een hoop werk... ff kijken of dat dat past in mijn vriezertje
Door Ligaa
Vergeet alleen niet dat de kat niet alles aan kan wat de hond wel kan, en dat het tijd kost voordat een kat bijvoorbeeld een eendennek kan eten. Dat is voor een kat een redelijke kluif. En gans of ribben ofzo, dat is voor de meeste katten ook (veel) te hard. ;)
Door Rebekka
hm... okee... nog ff wachten tot niet alleen de kat maar ook ik iets verder gevorderd ben.... :P
Door Wodans avonturen
Goede vraag! Interessant om te lezen hoe iedereen dit doet. Ben zelf ook nog zoekende maar nu doe ik het zo. Na het avondeten haal ik de porties voor de volgende dag uit de vriezer en leg het in een emmer op kamertemp. Moet nog op zoek naar een emmer oid met een deksel, nu gaat nog wel eens een kat aan de haal met een zakje... 'S ochtends verdeel ik alles over 6 bakjes, zodat ik er 's avonds geen omkijken naar heb. De bakjes voor de avond zet ik op de bovenste plank van de koelkast met een bord erop of een zakje erom. Ik ben nog aan het twijfelen of ik ze niet 's avonds uit tupperware bakjes ga voeren, is makkelijker... Wat eventueel overblijft gaat in een groentelade maar hier ben ik ook nog niet zo blij mee. Ook hier zou een plastic bak wel handig zijn (en dan meteen 2 zodat eentje afgewassen kan worden terwijl de 2e in de vriezer staat...
Door pike
Wodans avonturen schreef: Goede vraag! Interessant om te lezen hoe iedereen dit doet. Ben zelf ook nog zoekende maar nu doe ik het zo. Na het avondeten haal ik de porties voor de volgende dag uit de vriezer en leg het in een emmer op kamertemp. Moet nog op zoek naar een emmer oid met een deksel, nu gaat nog wel eens een kat aan de haal met een zakje... 'S ochtends verdeel ik alles over 6 bakjes, zodat ik er 's avonds geen omkijken naar heb. De bakjes voor de avond zet ik op de bovenste plank van de koelkast met een bord erop of een zakje erom. Ik ben nog aan het twijfelen of ik ze niet 's avonds uit tupperware bakjes ga voeren, is makkelijker... Wat eventueel overblijft gaat in een groentelade maar hier ben ik ook nog niet zo blij mee. Ook hier zou een plastic bak wel handig zijn (en dan meteen 2 zodat eentje afgewassen kan worden terwijl de 2e in de vriezer staat...
Ik vind de bewaardozen van Mepal ideaal. Bijzonder stevig en duurzaam (tenzij je ze op de grond laat vallen) en zeer goed afsluitbaar.
Ze zijn er in diverse maten. Ik heb ze in de kampeerwinkel gekocht. Met kamperen gaan ze trouwens ook altijd mee. Afgedekt zet ik ze onder de caravan en kan daar 's nachts hun eten in ontdooien. Ik heb grote, maar ze zijn er in verschillende maten.

Hier voorbeeld: http://www.kampeerperfect.nl/koelen-kok ... n/volumia/

en ik zie dat de Blokker ook kleintjes verkoopt:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/rosti-me ... AvUV8P8HAQ
Door Inge en Bono
Annemarie Rijnveld schreef: Ik neem het voer vaak voor een aantal dagen uit de vriezer, en bewaar het in de koelkast (in een niet goed afgeloten doos, volgens advies van Rawfeeders-group). Wat ik nog half bevroren wil geven (pens, hart, lever enzo) laat ik in de koelkast, en hetgeen ik die dag ontdooid wil geven haal ik er 's ochtends uit, en bewaar het buiten de koelkast.
Wat is de gedachte achter dat advies?
En waarom voer je pens, hart lever enz half bevroren? Van pens heb ik dat eerder gelezen en kan ik nog enigszins plaatsen; ervan uitgaande dat dat halfbevroren gevoerd wordt, zodat er beter op gekauwd wordt? Maar hart en lever zal toch wat vlotter naar binnen gaan en dan een beste kou in de maag geven?
Door Monique77
Hier eten ze altijd in de ochtend, en haal ik in de middag (tussen 14.00 - 16.00 uur) hun vlees voor de volgende dag uit de vriezer en lig dit ook in een plastic bak met deksel erop
De ochtend erna is het dan heerlijk op kamertemperatuur  :)
Door Inouchka
Ik haal 's avond voor het slapen al het eten uit de vriezer. Dit zet ik in een luchtdichte emmer op een koele plaats. (Max kamer temp 16gr). Tegen de ochtend is het vleesbot en orgaan voor de katten ontdooit, dit krijgen ze dan. De rest gaat (eten van kira en spiervlees van de katten) gaat dan verder ontdooien in de ijskast in een luchtdichte bewaardoos. Tegen de late middag is dan alles ontdooit. Neem ik het uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen en rond 19u krijgen ze hun laatste maaltijd :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door