Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door De huismeester
Ja dat risico loop ik ook, vandaar dat ik eerst een handmolen inderdaad begin.
En als ze dat pertinent weigeren, dan ben ik maar 40 euro kwijt ipv 260 voor een electrische.
Maar dan weet ik in ieder geval dat het gewoon zeuren zijn, en het niet het eten is.  ;D ;)

Alleen nog een geschikte samenstelling vinden want dat valt niet mee, want wild of gevogelte moeten ze niet (tenminste van de kvv rollen niet}.
Nou ga dan maar is wat samenstellen.
Door Viking
Ook ik hoor graag het vervolg, want, zoals je overduidelijk ook van mij hebt kunnen lezen ben ik er ook echt nog niet...succes!
Door Kaela
Ik was vanmiddag wat onaardig, excuus Viking.

@ huismeester, succes. En als een handmolen je 40 euro kost en je ziet op tegen het malen, denk aan de Clatronic  ;)
Door Ruisje
De huismeester schreef: Ja dat risico loop ik ook, vandaar dat ik eerst een handmolen inderdaad begin.
En als ze dat pertinent weigeren, dan ben ik maar 40 euro kwijt ipv 260 voor een electrische.
Maar dan weet ik in ieder geval dat het gewoon zeuren zijn, en het niet het eten is. ;D ;)

Alleen nog een geschikte samenstelling vinden want dat valt niet mee, want wild of gevogelte moeten ze niet (tenminste van de kvv rollen niet}.
Nou ga dan maar is wat samenstellen.
Dat van het wild hoor je vaak. Wat ik doe is een prakkie malen waar wat wild inzit, maar ook tamme diersoorten. Zo zijn ze hier aan de verschillende smaken gewend geraakt en lusten nu alles. Mijn ervaring is dat een mix met verschillende diersoorten het beste wordt gegeten.
Dus doe in je eerste mix bijvoorbeeld kip-, konijn, kwartelkarkas en eventueel wild, als spiervlees bijvoorbeeld kalkoen, rund, hert, wild... Orgaanvlees van konijn en gevogelte vinden ze ook vaak het lekkerst.
Succes!
Door Kaela
Ruisje schreef: Dat van het wild hoor je vaak. Wat ik doe is een prakkie malen waar wat wild inzit, maar ook tamme diersoorten. Zo zijn ze hier aan de verschillende smaken gewend geraakt en lusten nu alles. Mijn ervaring is dat een mix met verschillende diersoorten het beste wordt gegeten.
Dus doe in je eerste mix bijvoorbeeld kip-, konijn, kwartelkarkas en eventueel wild, als spiervlees bijvoorbeeld kalkoen, rund, hert, wild... Orgaanvlees van konijn en gevogelte vinden ze ook vaak het lekkerst.
Succes!
Zo doe ik het ook en ik maal door elk prakje vis (meestal gewoon zalmspiervlees uit de supermarkt). Ik doe 200 gram vleesbot, 200 gram spiervlees, 75 gram orgaan en 25 gram vis per bakje. En het is naar mijn idee die 25 gram vis die maakt dat ze alles opeten. Wij zijn ook eerst begonnen met veilige mengsels, van smaken die ze lusten. En dan eens wat anders erbij doen.
Door Viking
Das aardig Kaela, ik probeer ook alleen maar t beste bij mekaar te verzinnen voor die truttemutsen
Door pearlsofpassion
Jisjo schreef: Wilde toch nog even wat toevoegen. Mijn kater (uit asiel, is 10 jaar en sinds 5 maanden bij me) eet, wat kvv betreft, alleen de Haaksbarf konijn en Smuldier hart :o en wat spiervlees betreft : rund/kip/kalkoen zalm en kabeljauw. Mijn vriezer ligt vol met karkasjes van kwartel, duif en kip, orgaan, eendagskuiken en diverse KVV's welke hij dus niet blieft. Mijn idee was ook om zelf dan maar te gaan malen. Heb een handmolen geleend en ben gaan malen (viel niet mee) in de juiste verhoudingen, en diverse diersoorten. Tja...... het idee was mooi, alleen katerlief eet het NIET :'( Vanavond dan maar Smuldier hart, en ja hoor, binnen no time verorberd.
Wil hiermee aangeven dat we hier allemaal zo graag willen dat onze katers/poezen het beste krijgen, maar het in de praktijk toch een lastig verhaal blijft :o
Heb je alleen die 'vieze' zaken erin gemalen? Want als ze een smaak niet gewend zijn of niet lusten, gaan ze dat meestal niet miraculeus eten als het gemalen is. Het kan wel dat een kvv van een bv eend niet gegeten wordt, maar zelfgemalen eend wel. Maar in dat geval wordt spiervlees van die eend ook gewoon ongemalen gegeten. Snap je? Het is net omdat eigen gemalen prak smaakt als barf, zonder dat ze moeten kauwen, dat het beter gegeten wordt dan kvv. Om 1 of andere reden smaakt konijn van 1 merk toch weer anders dan van een ander merk... Maar konijnspier in zijn geheel of gemalen smaakt doorgaans gewoon hetzelfde. ;)

Maar als het om de smaak gaat en ze lusten bv geen fazant, gaan ze gemalen fazant vast ook niet lusten. De kunst is dan om minstens de helft van je gemalen prak uit lekkere zaken te laten bestaan. Dus fazantkarkas met kalkoenvlees vb. Ok, er moet nog orgaan in ook, ik weet niet wat ze daarvan lusten? En als kuikens lekker zijn kunnen die ook meetellen in de lekkere helft als je er een paar per maling in knikkert. Net als de vis die Kaela beschrijft.
Niet overdrijven in wat je erin wilt verstoppen zodat ze het onbewust mee opeten, zeker niet in het begin. Op den duur wennen ze echt wel aan smaken, maar bepaalde zaken blijven vies. Of worden vies na een tijd... ::)
Ja, katten zijn niet gemakkelijk.
Maar met gemalen zaken kan je alle kanten op. Zo heb ik een keer een vismengeling gemaakt die ze niet lustten. Dus daarna heb ik een kipmalign gedaan of iets anders dat erg lekker is en haalde ik van beide een portie uit en mengde die voor het hen te geven. Zo gaat die vis ook wel op.
Dat kan je ook nog altijd doen voor jouw kater. Maal vb parelhoenkarkas met kippenpoten of dergelijk en meng dat steeds met je vorige maling voor je het voert. En als ik je een tip mag geven: duif eten heel weinig katten, dus ben je beter dat niet meer te kopen voor hem. ;)
Door De huismeester
Even een vraagje van mijn vrouw:

De spullen komen bevroren aan, dat moet je eerst ontdooien om te kunnen verwerken.
En nadat je er klaar ben met mengen ga je het weer invriezen??

Kan dat wel?
Door Kaela
Ja, maar wel met de kanttekening dat je het zo min mogelijk laat ontdooien. Wij ontdooien altijd 12 a 14 kilo tegelijk en dan ontkom je er niet aan dat delen al ontdooid zijn, maar we proberen het zo koud mogelijk te houden en dat lukt heel prima. Eigenlijk van zodra je karkassen met de hand van elkaar kan trekken is het goed verwerkbaar.
Door Ruisje
Kaela schreef: Zo doe ik het ook en ik maal door elk prakje vis (meestal gewoon zalmspiervlees uit de supermarkt). Ik doe 200 gram vleesbot, 200 gram spiervlees, 75 gram orgaan en 25 gram vis per bakje. En het is naar mijn idee die 25 gram vis die maakt dat ze alles opeten. Wij zijn ook eerst begonnen met veilige mengsels, van smaken die ze lusten. En dan eens wat anders erbij doen.
Nadat een nieuwe 'smaak' in een prakkie gezeten heeft, lusten ze het ook zo op een barfdag. De poezels hebben hier 3 barfdagen per week, met makkelijke vleesbotjes en alle soorten spiervlees. Zalmfilet krijgen ze hier op een barfdag erbij. ;)
Door Viking
Ik begrijp gewoon niet dat ze kalkoenfilet, kipfilet, fazantfilet wel lusten maar zodra het gemalen is met bot gewoon niet meer moeten, als ik aan genoeg diersoorten kom door de vogels als filet erbij te geven is t allemaal geen probleem, maar zodra er bot bij zit moeten ze het gewoon niet
Door Martine-Tom
Viking schreef: Ik begrijp gewoon niet dat ze kalkoenfilet, kipfilet, fazantfilet wel lusten maar zodra het gemalen is met bot gewoon niet meer moeten, als ik aan genoeg diersoorten kom door de vogels als filet erbij te geven is t allemaal geen probleem, maar zodra er bot bij zit moeten ze het gewoon niet
Dan zou je mss kunnen overwegen met supplement te gaan werken.
En dan bijv 20% orgaan, 75% spier, 5% bot en botsupplement en dan heel langzaam het bot% opbouwen...
Door Ruisje
Jisjo schreef: Ben wel benieuwd wat ze de andere 4 dagen eten?
Zelfgemalen barf! ;) Allemaal seniortjes hier en die kunnen niet alle vleesbot kraken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door