Jisjo schreef:
Wilde toch nog even wat toevoegen. Mijn kater (uit asiel, is 10 jaar en sinds 5 maanden bij me) eet, wat kvv betreft, alleen de Haaksbarf konijn en Smuldier hart
en wat spiervlees betreft : rund/kip/kalkoen zalm en kabeljauw. Mijn vriezer ligt vol met karkasjes van kwartel, duif en kip, orgaan, eendagskuiken en diverse KVV's welke hij dus niet blieft. Mijn idee was ook om zelf dan maar te gaan malen. Heb een handmolen geleend en ben gaan malen (viel niet mee) in de juiste verhoudingen, en diverse diersoorten. Tja...... het idee was mooi, alleen katerlief eet het NIET
Vanavond dan maar Smuldier hart, en ja hoor, binnen no time verorberd.
Wil hiermee aangeven dat we hier allemaal zo graag willen dat onze katers/poezen het beste krijgen, maar het in de praktijk toch een lastig verhaal blijft
Heb je alleen die 'vieze' zaken erin gemalen? Want als ze een smaak niet gewend zijn of niet lusten, gaan ze dat meestal niet miraculeus eten als het gemalen is. Het kan wel dat een kvv van een bv eend niet gegeten wordt, maar zelfgemalen eend wel. Maar in dat geval wordt spiervlees van die eend ook gewoon ongemalen gegeten. Snap je? Het is net omdat eigen gemalen prak smaakt als barf, zonder dat ze moeten kauwen, dat het beter gegeten wordt dan kvv. Om 1 of andere reden smaakt konijn van 1 merk toch weer anders dan van een ander merk... Maar konijnspier in zijn geheel of gemalen smaakt doorgaans gewoon hetzelfde.
Maar als het om de smaak gaat en ze lusten bv geen fazant, gaan ze gemalen fazant vast ook niet lusten. De kunst is dan om minstens de helft van je gemalen prak uit lekkere zaken te laten bestaan. Dus fazantkarkas met kalkoenvlees vb. Ok, er moet nog orgaan in ook, ik weet niet wat ze daarvan lusten? En als kuikens lekker zijn kunnen die ook meetellen in de lekkere helft als je er een paar per maling in knikkert. Net als de vis die Kaela beschrijft.
Niet overdrijven in wat je erin wilt verstoppen zodat ze het onbewust mee opeten, zeker niet in het begin. Op den duur wennen ze echt wel aan smaken, maar bepaalde zaken blijven vies. Of worden vies na een tijd...
Ja, katten zijn niet gemakkelijk.
Maar met gemalen zaken kan je alle kanten op. Zo heb ik een keer een vismengeling gemaakt die ze niet lustten. Dus daarna heb ik een kipmalign gedaan of iets anders dat erg lekker is en haalde ik van beide een portie uit en mengde die voor het hen te geven. Zo gaat die vis ook wel op.
Dat kan je ook nog altijd doen voor jouw kater. Maal vb parelhoenkarkas met kippenpoten of dergelijk en meng dat steeds met je vorige maling voor je het voert. En als ik je een tip mag geven: duif eten heel weinig katten, dus ben je beter dat niet meer te kopen voor hem.