Wodans avonturen schreef:
Ik ben als beginner erg benieuwd naar jullie proces. Hoe meer jullie willen vertellen, hoe liever! Ik zal vertellen hoe ik het nu doe om te laten zien wat ik met 'het proces' bedoel:
dag van levering
Bij verse, niet ingevroren producten verpak ik het meteen in dagporties. Bij bevroren producten doe ik in de vriezer wat past (grote blokken passen niet), wat niet past gaat in een grote emmer om te ontdooien (totdat het snijdbaar is). De kern is meestal nog bevroren als ik het portioneer. Kost erg veel kracht om met een koksmes te snijden die kern! Ik doe alles op de kant van het aanrecht waar de vieze vaat staat, de vieze kant zeg maar. Om de kans op besmetting met ons eigen eten te minimaliseren. Na het portioneren spray ik schoonmaakmiddel over het aanrecht en poets alles schoon.
Zo doe ik het ook. Vleesbot maak ik in dagporties voor Lily en Sergi. Ik wissel af qua voorkant en achterkant bij bijvoorbeeld een karkas. Wat overblijft van 1 karkas nadat er 1 of 2 porties af zijn knip ik in hapklare brokken voor de vleesmolen en verpak ik per 250gr. Dit wordt gebruikt voor de kattenmixen.
Spiervlees gaat ook per dagporties voor de honden samen en per 500gr (niet klein gesneden) voor de kattenmixen. Een deel van het spiervlees snij ik wel in blokjes, want op de barfdagen krijgen de katten gemengd spiervlees van die blokjes.
Licht ontdooid, maar nog behoorlijk bevroren vlees snij ik trouwens met een broodmes (die nooit voor menseneten gebruikt wordt en dus hier het 'barfmes' heet.

)
de avond van tevoren
Na dat ik het avondeten heb gegeven, kijk ik wat er ontdooid moet worden. Dit haal ik uit de vriezer en leg ik in die emmer op kamertemperatuur om te ontdooien.
Ik haal het ook na het avondeten eruit en rond deze tijd van het jaar ligt het in garage op de barfplaats in een emmer en 's zomers gaat in het in de dierenkoelkast in de garage.
Na een uur of 2 snij ik de kattenmix (met het barfmes) in porties en dat gaat in de dubbele bakjes van de chinees met een naamsticker erop. De porties voor de honden gaan in ieders eigen lunchbox. Het is dan nog allemaal goed bevroren.
Alle bakken gaan daarna in de koelkast in huis. De bovenste glasplaat is voor al die dierenbakjes.
de dag zelf
Voor de maaltijden heb ik een papiertje met de hoeveelheden in de vensterbank liggen. Dan voerbak op de weegschaal en bakjes vullen. Wat nog niet op is uit de emmer gaat een groentelade in de koelkast in, dan loopt dat vocht tenminste niet alle kanten op.
Op de dag zelf hoef ik alleen de dieren maar te voeren, de katten tweemaal daags en de honden éénmaal. Het weegwerk heb de avond ervoor al gedaan.
vocht normaal?
Is het normaal dat er zoveel vocht uit komt zetten? Eerst voor het portioneren, dan bij het ontdooien in de emmer en ook nog in de groentelade... Drupt alle kanten op, bah!
Ik heb nooit vocht bij het portioneren. Met het barfmes kan ik het nog behoorlijk bevroren snijden. Het vlees is dan zowel van buiten als binnen nog bevroren, maar niet meer kei- en keihard. Er is dan ook geen dooivocht. Met verse producten heb ik ook nooit veel dooivocht want ik portioneer het vrijwel meteen. Tijdens het maken van de kattenmixen (gemalen barf dus) heb ik ook nooit een druppel vocht, dat wordt gemalen rond het vriespunt.
Verder ontdooi ik ook niet bij kamertemperatuur. De avond ervoor staat het even buiten de koelkast, alleen omdat het nu winter is, anders dus in een koelkast. Het wordt nog bevroren verdeeld over de bakjes voor de volgende dag en als dat de dag van het voeren ontdooid is wordt het inclusief het dooivocht in de etensbak gedaan. De 'lunchboxen' van de honden haal ik ongeveer een uurtje voor het eten uit de koelkast.
Je zegt niet wat je met al dat dooivocht overal doet

, maar hou er rekening mee dat met het weggooien van dooivocht in de gootsteen o.i.d, je ook wateroplosbare vitaminen weggooit.
handige gereedschappen
Momenteel heb ik een digitale weegschaal, een snijplank en een koksmes waar ik alles mee doe. Wat is nog meer handig om te halen? Ik hoor jullie over een snoeischaar, wat voor eentje bedoelen jullie?
Broodmes dus.

Snoeischaar gewoon bij een bouwmarkt of tuincentrum.
hond en katten hetzelfde
Ik probeer zoveel mogelijk de hond en katten hetzelfde te geven. Eventjes kijken wat de kater uiteindelijk allemaal wel wil eten, dat is nogal een mieperd. Om een voorbeeld te geven, het spiervlees verpak ik per 425 gr: 250 gr voor de hond, 75 gr voor de poes, 100 gr voor de kat. De geitensnippers aten ze vanochtend zowaar alle 3 op!
Zie 'dag van levering'

Verder krijgen de katten op hun barfdagen o.a. kwartelkarkas, kippennek, wat de honden niet krijgen. Ook heb ik miniduifjes en eendagskuikens voor hun in de vriezer liggen en krijgen ze af-en-toe een patrijsje.