Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Nou, je kan hart niet voeren als spiervlees, qua hoeveelheden. En daarom blijf ik zeggen "het is ORGAAN".Er zitten toch ook vitamines oid in die je teveel kan voeren, in hart dus?
Lizzy schreef: Nou, je kan hart niet voeren als spiervlees, qua hoeveelheden. En daarom blijf ik zeggen "het is ORGAAN".Ik geloof dat ze ook in Duitsland niet alleen maar hart voeren als spiervlees. Het aandeel 'spiervlees' is altijd een combinatie tussen hart en echt spiervlees. Maar qua voedingsstoffen mag hart wel anders zijn dan goed spiervlees, maar dat is slecht spiervlees ook (veel vliezen, bindweefsel en vet, weinig eiwit). Dus wat is dan erger?
kyradiesel schreef: Als wat verstaan jullie geelhaar? Of is dit puur voor het drogen?Geelhaar is spier, nekspier van rund. Ik voer het enkel als snack uit de droger.
Chantalletie schreef: De tijd is nu aangekomen dat ik toch echt met barfen ga beginnen en mij er in ga verdiepen. Mijn honden zitten op kvv en ik wil langzaam naar barf over gaan. Ik ben dus weer heel veel aan het lezen en nu stuit ik toch op (waarschijnlijk een hele dommeKijk eens naar je eigen armen. Die bestaan uit lange, min of meer ronde botten. Onderarm, bovenarm, het gewricht tussen beide kan scharnieren, dat doet het met behulp van pezen die aan het bot gehecht zitten, die pezen zijn uitlopers van spieren. Die kan je zelf ook zien liggen. Soms heel duidelijk, denk maar aan de spierballen op je bovenarm. En die spieren, dat is nou het spiervlees. En die zitten dus aan armen, benen, schouders, borst, rug. Dus alle vlees dat op of om de botten ligt zeg maar kan je tot spiervlees rekenen.) vraag, maar wat verstaan jullie onder spiervlees?
Ik las dat spiervlees al het vlees is dat het skelet bij elkaar houdt en dat zorgt voor beweging. Maar kunnen jullie ook omschrijven wat dat dan is.
Ik woon in Duitsland en het is voor mij al erg lastig omdat ik eerst alles moet vertalen.
De lijntjes zoals jullie hier hebben qua verkoop van barf, kennen jullie die ook in Duitsland?
Ik vind het allemaal super interessant maar ook ontzettend ingewikkeld. Ik ben nu alles aan het uitschrijven, zodra dat klaar is, zou ik het hier plaasten.
pike schreef: Kijk eens naar je eigen armen. Die bestaan uit lange, min of meer ronde botten. Onderarm, bovenarm, het gewricht tussen beide kan scharnieren, dat doet het met behulp van pezen die aan het bot gehecht zitten, die pezen zijn uitlopers van spieren. Die kan je zelf ook zien liggen. Soms heel duidelijk, denk maar aan de spierballen op je bovenarm. En die spieren, dat is nou het spiervlees. En die zitten dus aan armen, benen, schouders, borst, rug. Dus alle vlees dat op of om de botten ligt zeg maar kan je tot spiervlees rekenen.In Duitsland adverteren ze dan weer met het feit dat Knorpel 'uitstekend is voor de calciumverzorging'. Daar beschouwen ze kraakbeen dus als een gelijkwaardige partner van echt bot.
Alles wat IN het lichaam zit (in de borstholte, in de buikholte, in de mondholte, e.a. holtes) valt onder orgaanvlees: hart, nieren, lever, tong, hersenen, maag, pens, milt, long ed. Dat soort vlees heeft een heel andere eiwitsamenstelling dan spiervlees, en een heel andere en/of heel aparte vitaminen/mineralensamenstelling.
Spiervlees heet in Duitsland Muskelfleisch. Orgaanvlees: Innereien. In Duitsland wordt (in elk geval in KVV) vaak gebruikt gemaakt van "Knorpel" . Dat is géén bot, maar kraakbeen. Wat dus maar weinig Calcium bevat. Maar aan de andere kant wordt ook veel gebruik gemaakt van runderknieën en andere runderbotten. Die kan je beter laten liggen, ze zijn zo hard dat ze kunnen zorgen voor kapotte kiezen en spijsverteringsproblemen (verstopping).
Anne in Duitsland schreef: In Duitsland adverteren ze dan weer met het feit dat Knorpel 'uitstekend is voor de calciumverzorging'. Daar beschouwen ze kraakbeen dus als een gelijkwaardige partner van echt bot.Precies, dat is waarom ik het vermeldde. Ik weet dat ze kvv's hebben waar geen bot in zit maar enkel Knorpel. Geen calcium dus. Mijn honden zouden er accuut Durchfall van krijgen
@Chantalletie: stel je een gevild dier voor, dus een dier waarvan de huid is verwijderd. Een gestroopt konijn, een koe waarvan je het vel als vloerkleed op de grond hebt liggen. Wat je dan ziet, dus het dier zonder de huid, is het spiervlees.Ja, zo kan je het ook uitleggen. En al wat je niet ziet is orgaan
Anne in Duitsland schreef: Geweldig weer, PoP, die deskundige uitleg van jou! Is altijd weer boeiend om te lezen!+1
Chantalletie schreef: Ik dacht dus dat je alles, dus vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groenten, per dag moest geven, maar nu zie ik in deze tabel dat dat dus helemaal niet hoeft??Dat hoeft inderdaad niet. Je kunt het verdelen zoals je zelf wil en waar je hond het goed op doet.