Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Lizzy schreef: Zoals je in mijn stukje over voedselallergie kunt lezen, zou dit dan niet om een allergie maar om een intolerantie gaan :). Ik zou nu langzaam gaan afbouwen met koken maar niet in 1 keer. Wat ik zou doen: alle KVV overgieten met gekookt water, behalve 1 eetlepel. Deze rauw geven. Als dat goed gaat, de dag erop 1/4 van het voer rauw. De dag daarop weer 1/4. Als dat goed gaat, de dag daarop 1/2 rauw. De dag daarop weer 1/2. En dan daarna 3/4 rauw. En dan helemaal rauw. Gewoon, het zekere voor het onzekere. En het voer dan wel goed op kamertemperatuur geven. Te koud kan ook problemen geven.

Maar ja, ik zou zo maar denken dat dit heel goed een samenloop van omstandigheden is geweest. Je wil ook niet weten wat een kelere entingen het zijn, die kennelhoest entingen :-X. Ik wil niet zeiken, maar het is jou vast niet onbekend dat ik heel erg anti kennelhoest entingen ben. Maar ik kan ook uitleggen waarom. Alle jaren dat ik (toen ik net honden had en dacht dat de dierenarts altijd gelijk had EN ik juist een goed baasje was als ik mijn honden tegen alles liet enten) mijn honden wel tegen kennelhoest liet enten, had ik wekenlang zieke, zwakke en nare honden. En ze kregen ook standaard kennelhoest. Whoofer heeft keer op keer tot braken toe staan hoesten. En mijn dierenarts maar roepen "jaaaa, maar ze zouden het veeeeeel erger hebben gehad als je ze niet had laten enten". En erger nog, zodra ik mijn honden liet enten, brak er standaard binnen de uitlaatdienst waarbij mijn honden mee gingen, kennelhoest uit. De uitlaatdienst vroeg aan alle eigenaren "heb je je hond toevallig laten enten tegen kennelhoest?" en de enige die daar JA op antwoordde...., dat was ik. Na 3 jaar dit meegemaakt te hebben, smeekte de uitlaatdienst mij om mijn honden niet meer te laten vaccineren. Ik stopte ermee, mijn honden waren dat jaar voor het eerst niet ziek en voor het eerst brak er ook niet de pleuris uit binnen de uitlaatgroep. En serieus waar, ik beschouw die kennelhoestenting als 1 van de foutste dingen die je je hond aan kunt doen. Vorig jaar hebben mijn honden voor het eerst na een jaar of 17 kennelhoest gehad. Drie van de vier knapte uit zichzelf binnen een paar dagen weer op (na een paar keer gehoest te hebben), alleen Linga werd er erg ziek van en moest zelfs een AB kuur. Dat kan zo maar gebeuren. Maar voor mij werkelijk geen reden om mijn honden preventief met die kl*te entingen te laten enten.
Dank je wel Lizzy voor je uitgebreide antwoord. Ga ik doen wat je geschreven hebt. Alleen wat doe ik met het kauwwerk (beginnen met half rauw kipkarkasje), zoals ik gevraagd heb?
Door Lizzy
Lazy Garfield schreef: Dank je wel Lizzy voor je uitgebreide antwoord. Ga ik doen wat je geschreven hebt. Alleen wat doe ik met het kauwwerk (beginnen met half rauw kipkarkasje), zoals ik gevraagd heb?
Pas weer geven als ze probleemloos op rauwe KVV staat.
Door Lizzy
Lazy Garfield schreef: Doen we dat!
Suggesties wat te geven aan kauwwerk om de tandjes schoon te houden? Pensstaafjes een idee?
Tandenpoetsen :biggrin2:
Nee, serieus. Die pensstaafjes en kluifjes: a)tenzij je het zelf droogt is het allemaal rotzooi en b)het helpt geen moer tegen vervuiling van de tanden. Gewoon poetsen en binnenkort weer aan het echte werk beginnen. Tot die tijd kun je misschien wel een hertengewei proberen. Hier vinden ze die wel leuk. Leuk voor de eventuele kauwbehoefte.
Lizzy schreef: Tandenpoetsen :biggrin2:
Nee, serieus. Die pensstaafjes en kluifjes: a)tenzij je het zelf droogt is het allemaal rotzooi en b)het helpt geen moer tegen vervuiling van de tanden. Gewoon poetsen en binnenkort weer aan het echte werk beginnen. Tot die tijd kun je misschien wel een hertengewei proberen. Hier vinden ze die wel leuk. Leuk voor de eventuele kauwbehoefte.
Ik heb geen droger, maar die pensstaafjes kun je toch ook gedroogd kopen?
Weer even een update. Met Saartje gaat het heel goed. Eet weer steeds meer rauw vlees en ook af en toe een rauw barfhapje (rundvleees of kipfilet met wat hartjes en een stukje karkas) Ook heeft ze weer van de vorige KVV gehad (Degomeat 25% pens, 25% rund, 15% kip, 10% rundorgaan, 9% gluten, 10%gepureerde groenten, 5% runderhart en 1% zalmolie (botgehalte 20%)
Ook daarop geen reactie.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 25 dec 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Oh, fijn om te lezen dat het zo goed gaat! We duimen gewoon nog even voor tot Saartje weer 100% rauw eet :)
Ze eet nu vier dagen 100% rauw, verdeeld over twee maaltijden per dag.
Geen last gehad.
Begin toch klein beetje optimistisch te worden.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 15 dec 2014, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Lazy Garfield schreef: Ze eet nu vier dagen 100% rauw, verdeeld over twee maaltijden per dag.
Geen last gehad.
Begin toch klein beetje optimistisch te worden.
Yes! Wat goed zeg! Ik blijf duimen dat het zo goed blijft gaan!
We zijn weer drie weken verder. Saartje eet weer helemaal rauwe KVV, ook kipkarkas.
Heb ook weer andere diersoorten toegevoegd (lam en haas van Naturis).
Als beloningsbrokjes maak ik de hypoallergene brokjes op, die vindt ze lekker.
Ze vertoont geen enkele reactie meer, is nog nooit zo goed geweest.
Als de beloningsbrokjes op zijn, ga ik weer gewone belonigsbrokjes geven.
Weet niet wat daarop de reactie zal zijn, maar ben er eigenlijk niet zo bang voor.
Ik heb de volgende mail naar Dr Gerritsen van De Kompaan gestuurd.
Goedemiddag,

Na de laatste mail heb ik die maandag met Dr.Gerritsen gebeld en verteld dat de klachten verdwenen waren.
Dr. Gerritsen vertelde dat ik wel de hypoallergene brokken moest blijven voeren zolang Saartje leefde.
Ik heb hem toen gezegd dat ik daar niet zoveel voor voelde omdat ik ervan overtuigd ben dat vers vlees veel betere voeding voor een hond is.
Ik ben toen begonnen de oude KVVV die ze kreeg met 5 diersoorten weer in kleine hoeveelheden te voeren, de eerste drie weken heb ik dat overgoten met kokend water.
Daarna weer compleet rauw en heb ook weer 1 keer in de week een kipkarkas toegevoegd.
Daarna weer andere diersoorten toegevoegd o.a lam en haas.
Tot nu toe geen enkele allergische reactie, de hond is weer helemaal de oude.
Als beloningssnoepjes eet ze nu de resterende hypoallergene brokjes op, die vindt ze lekker. (Na de eerste verpakking van 1.5 kilo, heb ik er destijds nog 2.5 kilo bijgehaald bij Nanne Wolff.)
Als die op zijn ga ik weer gewone belonigsbrokjes voeren en ben er niet bang voor dat de klachten terugkomen.

Wat het nu achteraf geweest is, weet ik niet maar zelf denk ik dat de vier weken antibiotica en de neusenting voor de kennelhoest de oorzaak van het probleem zijn geweest en dus de hele maagdarmflora in de war hebben geschopt.

Ik overweeg gezien wat mij overkomen is door dit alles de hond te laten verzekeren.

Met de info die tot nu toe bij Nanne Wolff ligt over de vernauwde luchtpijp en de aanvullende brief van Dr Gerritsen denk ik niet dat de hond geaccepteerd wordt.

Maar achteraf blijkt er dus niets aan de hand te zijn geweest, ook met de luchtpijp niet ( dat heeft Dr Gerritsen met nieuwe rontgenfoto's vastgesteld)

Wat ik zou willen vragen is of er een aanvullende brief naar Nanne Wolff kan worden gestuurd met deze bevindingen, omdat er dus met de gezondheid van Saartje niets aan de hand is.
Hierop heb ik nog geen antwoord.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 10 jan 2015, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
dogofamilie schreef: Meschien raar gedacht hor, maar als ze het thuis heeft en buiten niet kan het dan geen allergie zijn.
Lekker bijdehand van mij heb alleen de eerste pagina gelezen had ff niet gezien at er al 7waren
Lizzy schreef: Ik ben benieuwd of je antwoord gaat krijgen. Fijn dat het goed gaat met Saartje!
Heb er gisteren nog een mail naar De Kompaan achteraangestuurd waarom ik nog geen antwoord heb.
Ook die is nog niet beantwoord.
Slechte zaak vind ik dat, toen het zo slecht ging met saartje werd ik direct teruggebeld!
Door Ruisje
Lazy Garfield schreef: Heb er gisteren nog een mail naar De Kompaan achteraangestuurd waarom ik nog geen antwoord heb.
Ook die is nog niet beantwoord.
Slechte zaak vind ik dat, toen het zo slecht ging met saartje werd ik direct teruggebeld!
Kwalijk hoor! Als ze aan je kunnen verdienen kunnen ze wel snel reageren. Of ga ik nu te kort door de bocht...?
Heb je die brief echt nodig? Kun je de röntgenfoto's niet opvragen en zijn die niet voldoende?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door