Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Ja, dit was ook nog eens het duurste  >:( en nu ligt mijn houthok er voor de helft vol mee.  >:( >:(

Morgen maar een vrachtje van het andere afvalhout mee naar huis nemen.
Door keetje
Zo dat is knap but.
Maar gewoon laten liggen, ten minste 2 jaar en dan kan je het alsnog opstoken. Heb je nu niets aan maar in de toekomst wel, het is niet weg.
"t Zijn wel mooie stammetjes.

Hier zit de fik er ook weer in. Ik heb zo'n lol van die kachel, Luna ook, die sleept zelf haar kussen richting kachel, ik dacht eerst dat het toeval was maar vanmiddag deed ze het voor de derde keer. :biggrin2: Ze deed dat ook al 's avonds, dat ze haar kussen naar de bank sleepte om lekker bij ons te komen liggen maar nu doet ze het dus ook richting kachel.
Door eelke
Ben werkelijk waar met die stammen 2 uur aan het prullen geweest om de fik er in te krijgen, toen ging ie ineens, en nu is het al heel de avond 23 graden met de deur naar boven open  :D
Wat het nu is?  ???

Nog 2 jaar laten liggen gaat eigenlijk niet want dan hebben we dus niet genoeg plek voor een wintervoorraad...
Door keetje
Misschien moet je combineren, het wat slechter gedroogd hout met goed gedroogd?

Ik heb van de week wat stammetjes die niet droog genoeg waren in mijn oventje gelegd, en de volgende dag branden als een tierelier. Ik had mijn eigen ovengedroogd hout!  :)
Door Nadia
Dat wide ik idd zeggen. Hout dat nog niet droog genoeg is kun je versnellen door het 's nachts in de kachel te leggen. (als deze aan geweest is en dus warm ;) )
Door keetje
Zomaar weer eens een vraag,
Wat kan ik doen met de as uit de asla behalve gewoon in de grijze kliko gooien?
Is er iets nuttigs mee te doen, in de tuin ofzo? Weet iemand dat? En als het in de kliko moet, moet het dan in de GFT of de grijze (restafval) container?
Door Mowgli
keetje schreef: Zomaar weer eens een vraag,
Is er iets nuttigs mee te doen, in de tuin ofzo? Weet iemand dat? En als het in de kliko moet, moet het dan in de GFT of de grijze (restafval) container?
Een zoekopdracht in Google leverde dit op:
Houtas in de tuin
Wat zit erin?

Na verbranding van zuiver hout is alle organische stof verbrand en blijven er alleen snel opneembare mineralen over. Alle onderstaande gehaltes hangen af van de houtsoort & de verbrandingswijze (je soort kachel etc).

Calcium: 20 tot 53%
    Kalium: 6 tot 20 %. Vandaar overigens de naam potas.
    Fosfor: 1 tot 7 %
    Magnesium: ongeveer 1 à 5%
    Silicium: ongeveer 14 %
    Zwavel: ongeveer 2 %
    Sporenelementen, zoals koper, zink, mangaan, ijzer, ...
    Dioxines? Zie onder!

Gebruik:

Houtas kan je, à maximaal 100 g / m2, gebruiken voor bijna alle groenten en fruit bij het begin van de teelt of tijdens het groeiseizoen.
Kalium bevordert namelijk de knolvorming, bloemvorming, kleur, bewaarbaarheid, vruchtzetting,... Koolgewassen genieten dan weer vooral van de extra calciumgift.

Voor aardappelen zit het wat dubbel: kalium verbetert namelijk de kwaliteit (minder stootblauw), maar kalk zorgt dan weer bij veel rassen voor een eerder ruwe schil – al is dat voor de amateur vooral een esthetisch probleem.

Concreet:

Februari/maart: strooi houtas heel dun* over je gazon: zo heb je minder mos en mooier gras; hetzelfde resultaat kun je overigens bereiken met een dun laagje compost;
    Maart: strooi een handvol as aan elke bessenstruik**; twee handen vol voor elke fruitboom;
    April, ...: rond slakgevoelige plantjes strooi je bij het uitplanten een kringetje van as;
    Mei: in elk plantputje voor kool, tomaat en alle vruchtgewassen strooi je een à twee soeplepels as;
    Juni: ui, wortel, biet, ...: strooi een fijn laagje* over het bed;

* Niet in volle zon strooien; best voor een regenbui;
    ** Bos- & veenbessen geef je geen houtas!

Klassieke fouten die je zeker moet vermijden:

Niet tijdens de winter (het stookseizoen) strooien!
    De kalium in houtas is volledig in water oplosbaar en is dus snel opneembaar voor de plant, maar spoelt ook weer snel uit. Vandaar: droog bewaren, en pas strooien tijdens de groeiperiode van je planten.
    Houtas is sterk geconcentreerd dus zeker niet in grote hoeveelheden toe te dienen.
    Gooi geen as op je composthoop:
    daardoor vertraagt het composteringsproces; veel stikstof vervliegt dan immers als ammoniak en veel van je humus verdwijnt als CO2;
    As van steenkool en zo is niet voor de tuin bestemd; de houtskoolas van je barbecue is dan weer prima. Behandeld hout moet je natuurlijk helemaal niet opstoken!
    Als je bodem reeds een (te) hoge pH (zuurtegraad) heeft, mag je geen houtas toepassen; je kunt, indien nodig, een kaliummeststof toepassen die geen kalk bevat zoals bijvoorbeeld patentkali.De hoeveelheid calcium moet je in principe aftrekken van de kalkbehoefte wanneer je een kalkmeststof gebruikt.

Zitten er dioxines in houtas?

Zorg dat je rook & je houtas zo weinig mogelijk dioxines bevatten: de gehaltes hangen echt van jou af.
    Ovam en Stook Slim geven goede raad: stook zuiver, droog hout, met voldoende luchtaanvoer om een hoge temperatuur & een volledige verbranding te krijgen. Dan bevatten je rook & je houtas zo weinig mogelijk dioxines.
    Stook Slim zegt dat je omwille van het mogelijke dioxinegehalte houtas bij je restafval moet gooien. Met dezelfde veiligheidsmarge zegt Vlaco sinds de dioxinecrisis dat eierschalen niet in de (composthoop of) groene bak mogen. Stook Slim zegt niets over de dioxines in de rook.
    Enkele evenwichtige studies & visies vind je hier en hier .
    Ons advies: bij matig gebruik van kwaliteitshoutas zijn de voordelen groter dan de nadelen. 

Bron: http://www.velt.be/Joomla/index.php?opt ... Itemid=347
Door doranto
[quote="keetje"]
Zomaar weer eens een vraag,
[/quote]

Wij gooien het altijd bij het restafval.
Zeker op plekken waar kippen scharrelen, mag je het sowieso niet uitstrooien vanwege de dioxine.
Door K&D
Wij hebben dit jaar weer viavia hout gekocht, maar ik heb nu een adresje van een zorgboerderij die brandhout levert. Dat is niet voordeliger of zo, maar ik vind het doel vele malen sympathieker. Misschien zit er ook eentje bij jou in de buurt?
Door keetje
@ K&D  Hier ook in het volgende dorp een zorgboerderij die hout verkoopt maar dat was vers hout, moet dus nog tenminste 2 jaar drogen. We willen dat ma het stookseizoen gaan doen en dat dan 2 jaar laten liggen. We hebben nu nog niet genoeg opslag maar volgens verlof, vanaf half februari, wil Meneer Keetje daaraan gaan werken. Dus dan moet het kunnen.

@ Mowgli Bedankt voor de link. As is dus gewoon nuttig, ik ga het dan maar bewaren, nu nog niet maar de laatste maand ofzo. We hebben trouwens zo weinig as, dat verbaast me echt.
Door eelke
[quote="zurca"]
Vorige week een proefpakket houtbriketten gekocht, vandaag is het afgeleverd...
Misschien voor meer mensen hier interessant?

http://www.brikettenenpelletservice.nl/ ... mber-actie
[/quote]

Bedankt voor de link! Ben benieuwd hoe het je bevalt, je laat de bevindingen wel weten he?

Kachel heeft trouwens heel de week prima gebrand, ook op die haardblokken. Afgelopen zondag hebben we weer veel afval hout gezaagd. Oa een eikenhouten kastje, niet normaal! Wat een warmte komt daar vanaf! Zat ook hardhout bij, gelukkig stookklare blokken, zo zwaar, ze voelen als beton. We hebben al een aantal avonden gehad dat we de deur naar boven open lieten, de kachel verwarmt dus ons hele huis. In de huiskamer was het dan zelfs nog 23 - 24 graden.
De cv is volgens mij geen enkele keer meer aangeslagen sinds de houtkachel geplaatst is. In de huiskamer en keuken hebben we geen vocht meer op de ramen en vensterbanken, terwijl het nu buiten volgens mij best vochtig is. Alles is zo veel aangenamer....gisteren boven op een slaapkamer de was opgehangen en vanmorgen was ie al droog!

Ik vind het nog steeds genieten :)
Door keetje
[quote="eelke"]
Ik vind het nog steeds genieten :)
[/quote]

Gelukkig,.... als je het nu al zat was!!

Ik ga die link ook even bekijken. Ik gooi er nu trouwens, vlak voor ik naar bed ga nog even een stevig blok op, dat gaat liggen smeulen en dan is hij 's morgens ook nog lauwig.

Oh, dat is best wel leuk, zo'n proefpakket. Ik ga dat denk ik eens proberen.

Ik heb ook een proefpakketje besteld. Ben benieuwd! :)
Laatst gewijzigd door keetje op do 11 dec 2014, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
[quote="suzanne 1"]
klinkt idd als nat hout....jammer zeg  :(
Ik heb voor het eerst  briketten geprobeerd ipv hout maar ik vind het geen verbetering t.o.z. van hout.....brand ook niet langer ofzo en het is wel veel duurder (wij hebben een goedkoop adresje voor brandhout) hier blijven we dus netjes gewoon hout stoken. Had trouwens pini kay briketten
[/quote]

+1. Ik had bij een tuincentrum een pak met 12 briketten zien staan en gekocht, maar ik vind het ook geen verbetering, en het brandt ook niet langer inderdaad. Het ruikt wel lekker. :biggrin2: Naja, hout genoeg hier, dus om te proberen was het leuk maar we gaan er geen gewoonte van maken.
Door zurca
Mischien ook afhankelijk van het soort briket?
Je hebt er voor gewoon een leuke vlam/gezelligheid maar die nachtbriketten zouden toch wel wat langer mee moeten gaan?!
Nouja we gaan het zien, ben benieuwd wat onze bevindingen gaan worden :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door