Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
Hier staat de thermostaat in de nacht ook op 15 graden en het is er nog niet onder gezakt tot nu toe. Maar puberzoon gaat er vaak 's morgens heel vroeg uit, morgen bijv. al om kwart voor 7 autorijden dus is hij om kwart voor 6 eruit. Dan gaat toch echt de verwarming even aan. Ik heb de thermostaat zo ingesteld. Kouder als 15 graden zet ik hem niet omdat het anders zo verrekte lang duurt voor het een beetje behaaglijk gaat worden. Daarna gaat de verwarming weer uit en tot nu toe is het redelijk hier dus de kachel nog niet aan. Ik denk dat het straks om een uur of 4 echt onbehaaglijk gaat worden en dan steek ik de fik erin.
Ik zit me nu te oriënteren op die houtbriketten voor de nacht. Dan zou misschien 's morgens de verwarming niet aan hoeven?

Vind ik zo maar even een positief verhaal over houtbriketten.  http://houhetwarm.nl/houtbriketten-het- ... ig-stoken/
Laatst gewijzigd door keetje op di 02 dec 2014, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
Ike schreef: We stoken ze niet volop zoals we het hout stoken, maar gebruiken ze om in de hele koude
nachten de temperatuur n beetje op pijl te houden, dan leggen we twee briketten op
n gloeiend vuur.
Neemt niet weg dat hout briketten zeker milieu vriendelijker zijn  ;)
"Nadeel" daarvan is dat ze absoluut droog opgeborgen moeten worden.
Hier zou het ook voor alleen de (koude) nachten zijn. Maar ook voor weinig gebruik neem ik liever een milieuvriendelijkere optie ;)
We maken wel ruimte in de schuur ofzo voor de briketten, dat moet wel lukken om die ergens droog weg te leggen.
Doranto schreef: Wij hebben de MCZ-cute. (foto pag.28). Deze had de nieuwste software die middels sensoren kan meten hoe de samenstelling van de pellets is die erin gaan. Dat hoeft dus niet handmatig te worden ingesteld. Vandaar ook dat hij zo'n hoog rendement heeft.

Edit op dit moment verstook ik 1 zak van 10 kilo "plospan" pellets à € 2,90 per dag  :biggrin2:

Nu is het wel zo, dat deze kachel maar ca. 12 - 14 uur per dag aan is. Hij staat in de keuken en als wij 's-avonds niet meer in de keuken zijn gaat hij uit.
Het 'nadeel' van deze kachel is (als je dat een nadeel vindt tenminste) dat hij geen restwarmte geeft zoals een houtkachel. In de keuken koelt het dan ook wat eerder af dan in de woonkamer waar een houtkachel staat.
Maar als ik het goed begrijp heb jij het nu over pellets voor een pelletkachel en niet over grote briketten voor een houtkachel?
Ik zal iig eens even gaan googlen ;)
Door doranto
zurca schreef:
Maar als ik het goed begrijp heb jij het nu over pellets voor een pelletkachel en niet over grote briketten voor een houtkachel?
Ik zal iig eens even gaan googlen ;)
Ja, ik reageerde op de laatste zin in jouw reactie van de vorige pagina: "We zien steeds meer pelletkachels. Als brandstof gebruiken ze dus gedroogd hout dat onder hoge druk tot cilindervormige korrels is samengeperst. Met een rendement van meer dan 80% zijn ze vriendelijk voor het milieu... en de portemonnee."
Door siempie73
Wij doen met een zak pellets voor de pelletkachel 4-5 avonden. Een 10 kilo zak kost 3,20 euro.

Nou moet ik wel zeggen dat als ik overdag thuis ben ik dan de cv even iets aanheb (18 graden oid). Ik vind het dan zonde om de pelletkachel aan te zetten als ik in/ uit/ buiten enz ben ieg niet rustig zit :P
De pelletkachel gaat dan rond etenstijd aan
Door doranto
siempie73 schreef: Wij doen met een zak pellets voor de pelletkachel 4-5 avonden. Een 10 kilo zak kost 3,20 euro.

Nou moet ik wel zeggen dat als ik overdag thuis ben ik dan de cv even iets aanheb (18 graden oid). Ik vind het dan zonde om de pelletkachel aan te zetten als ik in/ uit/ buiten enz ben ieg niet rustig zit :P
De pelletkachel gaat dan rond etenstijd aan
Ik zou het zonde vinden om de CV aan te zetten! (als deze op gas werkt tenminste) Pellets zijn véél voordeliger! Je kunt de pelletkachel toch in de laagste stand zetten? Of wordt het dan te warm?
Door siempie73
Doranto schreef: Ik zou het zonde vinden om de CV aan te zetten! (als deze op gas werkt tenminste) Pellets zijn véél voordeliger! Je kunt de pelletkachel toch in de laagste stand zetten? Of wordt het dan te warm?
Hoi, wij hebben geen gas in huis, lang leve de stadsverwarming.... ;)
Dus ook geen boiler, ketel oid in huis, das dan wel weer fijn!! :)
Door doranto
siempie73 schreef: Hoi, wij hebben geen gas in huis, lang leve de stadsverwarming.... ;)
Dus ook geen boiler, ketel oid in huis, das dan wel weer fijn!! :)
Stadsverwarming is toch niet gratis? Of betaal je niet naar verbruik, maar een vast bedrag? Kan me niet voorstellen dat stadverwarming goedkoper zou zijn dan stoken op pellets.
Door siempie73
Doranto schreef: Stadsverwarming is toch niet gratis? Of betaal je niet naar verbruik, maar een vast bedrag? Kan me niet voorstellen dat stadverwarming goedkoper zou zijn dan stoken op pellets.
Stadsverwarming gratis??? I wish!! Daarom staat ook mijn knipoog erachter ;) en de zin daarna een echte smiley bij het voordeel van stadsverwarming :)
Door doranto
siempie73 schreef: Stadsverwarming gratis??? I wish!! Daarom staat ook mijn knipoog erachter ;) en de zin daarna een echte smiley bij het voordeel van stadsverwarming :)
Als je niet naar verbruik betaald, maar een vast bedrag, dan had ik waarschijnlijk een nepkacheltje gekocht als het alleen om de sfeer gaat. Alles wat je verstookt aan hout of pellets, kost je dan extra.  :-\

Van de andere kant....10 kilo in de 4 à 5 dagen is natuurlijk wel heel weinig.  :) Maar de aanschaf van een pelletkachel is dan weer niet goedkoop.  ::)
Laatst gewijzigd door doranto op wo 03 dec 2014, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door inge58
Wij hebben het vorige winterseizoen alleen maar zibro gestookt.
Nou was het geen koude winter natuurlijk,vorig jaar, maar we krijgen toch wel ff 658 euri terug van eneco!
Trek daar 250 euro vanaf aan verbruikte olie, hebben we ruim 400 euro bespaard!
Dit jaar hebben we een grotere zibro aangeschaft met meer capaciteit,en de uitlaat door de muur naar buiten.
Bij ons loont het dus echt om alternatief te stoken!
Door eelke
Dat hout wat we gekocht hebben is echt but. Als ik daar een blok vanop gooi zakt de temperatuur meteen een graat. De kachel wil nu niet eens meer aan, terwijl hij aan was.

En dat zijn dus die stammetjes  >:( die planken fikken prima en daar komt echt veel warmte vanaf.
Door doranto
Zijn de stammetjes niet te vers? Ze moeten 3 jaar droog hebben gelegen op een luchtige plek anders zit er teveel vocht in. Dat brandt niet alleen slecht, maar geeft ook veel aanslag in je rookkanaal.
Door eelke
Dat denk ik nu wel ja. Hoewel het verkocht werd als zijnde gedroogd, zowel in de advertentie en toen ik er over de telefoon naar vroeg.
Door suzanne 1
eelke schreef: Dat denk ik nu wel ja. Hoewel het verkocht werd als zijnde gedroogd, zowel in de advertentie en toen ik er over de telefoon naar vroeg.
klinkt idd als nat hout....jammer zeg  :(
Ik heb voor het eerst  briketten geprobeerd ipv hout maar ik vind het geen verbetering t.o.z. van hout.....brand ook niet langer ofzo en het is wel veel duurder (wij hebben een goedkoop adresje voor brandhout) hier blijven we dus netjes gewoon hout stoken. Had trouwens pini kay briketten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door