Moderator: Lizzy
Hope schreef: Bedankt voor jullie berichtjes allemaal!Het is je lekker mee
Gisteren was een rotdag. Ze hebben al ons harnachement van de paarden gestolen. Zadels, hoofdstellen, caps, álles. En dan 's avonds die test met Nelson. Ik had even geen zin om hier nog uitgebreid te gaan schrijven hoe en wat.
Nelson is allergisch bevonden voor de copramij, farinaemijt, hooimijt en meelmijt.
Bij de eerste test leek hij ook allergisch voor thimotheegras en engels raaigras, maar de bulten liepen in elkaar over en dan is de test niet 100% zeker. Omdat ik dat wel 100% zeker wil weten (we wonen immers buitenaf, ons hele terrein bestaat uit gras) heb ik die twee nogmaals laten testen op een nieuw stuk huid. De tweede test gaf duidelijkheid: geen allergie voor grassen.
Ik heb hem ook laten testen op paard, konijn en duif. Niet voor voeding, maar voor omgevingsallergie. Deze waren ook niet positief (dus niet allergisch).
Blijven dus de vier mijten over.
Desensibiliseren kan en mag. Maar ik vind het toch wel een uitdaging om te kijken of we hem door aanpassingen in de omgeving onder een jeukdrempel kunnen krijgen. Gewoon puur natuur vind ik toch altijd fijner dan gaan spuiten.
Het zal zaak worden om me te gaan verdiepen in mijten. Waar zitten die krengen en wat kan ik eraan doen.
De stal wordt in elk geval vanaf vandaag verboden terrein, en eigenlijk is dat ook niet zo erg. Nelson heeft ruimte genoeg en ik ben ook niet de hele dag daar. Hij kan beter een uurtje alleen in de tuin zitten dan dat hij zoveel jeuk heeft lijkt me.
Jij hebt het over omkleden Lizzy. Dat kan, maar dat zou wel heel bewerkelijk zijn. Is een overall een optie? Iets dat ik gewoon over mijn kleding heen kan trekken als ik met de paarden werk?
Elke dag afblazen met de waterblazer was in elk geval alleen maar goed, dus dat blijven we doorzetten. Een ionisator werkte volgens Vroom niet voor honden, maar goed, we zijn niet voor één gat te vangen dus ik ga er toch eens naar informeren.
Morgen ga ik door het huis heen. Gordijnen moeten in elk geval in de was, en daarna kan ik ze insprayen met een spray tegen huisstofmijt. De bank is van stof dus zal ik ook moeten sprayen.
Wat ik me nog steeds afvraag is of het immuunsysteem niet gewoon op zijn gat ligt door de entingen. Ik blijf het namelijk raar vinden dat hij zo kort na die enting is begonnen met jeuken. Ik ben dus ook erg benieuwd naar al jullie tips om dat immuunsysteem een boost te geven. Supplementen zijn ook welkom. Eigenlijk alles![]()
Lizzy schreef: Het is je lekker meeHaha wat een lap tekst, bedankt! Het begon zo ongeveer chinees te klinken toen je begon over die supplementen.![]()
. Ach gossie
![]()
Ik snap dat omkleden lastig is... Je kunt het allicht proberen. Je hebt ook van die wegwerpdingen! Ik zou ook je handen goed wassen voordat je Nelson begroet.
Waarom zou een ionisator voor mensen wel werken en voor honden niet? Overigens, veel ionisators zijn met luchtbevochtiger. Die moet jij echt NIET hebben. Als de luchtvochtigheid bij jou 70% is, is dat eigenlijk al te hoog. Kun je beter investeren in een goede luchtONTvochtiger. Die van Zibro is heel goed maar halleeloeija, wat vreten die dingen veel stroom. Maar, ik denk dat je daar ook naar moet kijken, naar luchtvochtigheid. Ik denk dat een luchtvochtigheid van 40% noodzakelijk is om mijt te killen. En misschien dat je moet denken aan een luchtontvochtiger met luchtreiniger.
Er zijn natuurlijk nog natuurlijke middelen van bijv. de dierendokter die zeggen te helpen bij allergieën.
En wat betreft het boosten van het immuunsysteem. Ik denk eerlijk gezegd dat het zo simpel niet is en niet werkt. Er is juist iets "raars" met het immuunsysteem. Dat te heftig reageert. Het stimuleren van het immuunsysteem hoeft niet perse handig te zijn als je hond lijdt aan allergieën. Dus ik zou je aan willen raden om dit met een holistisch dierenarts te overleggen. Want, de enting kan zeker de trigger zijn geweest voor deze problemen. En misschien kunnen ze daar nog wel iets repareren. Maar goed, neemt ook niet weg dat de Labrador wel gevoelig is voor dit soort allergieën.... (Atopische Dermatitis). Ik zou hem in ieder geval NOOIT meer laten vaccineren. Tegen niks niet.
Wat wel een interessant filmpje voor je is: Helaas Engelstalig. En dan praat ze ook nog eens in een tempo. Dit is nog een filmpje van Karen die je "moet" zien: (als je vragen hebt over de filmpjes, geef gerust een gil!).
In het 2de filmpje praat Karen over Leaky Gut. Dat is wel iets dat je misschien ook mee kunt nemen in je zoektocht! Verder heeft ze het over omega 3 vetzuren (extra). Krill olie, visolie. En kokosolie, ook heel belangrijk. Misschien moet je ook naar Borage olie kijken (GLA vetzuren). Verder blijft zij een voorstander van het wassen van de hond. Ik weet het niet hoor... Ik heb niet het gevoel dat het Nelson heel goed heeft geholpen...? Een goede stofzuiger en non-chemical schoonmaakmiddel. Supplementen: de allerbelangrijkste is Quercetine. Bromelain en Papain. Ze moeten alle 3 gegeven worden, in combinatie (in de USA heb je ook supplementen waar ze deze 3 allemaal in hebben gestopt). Nou ja, ze noemt verder Histoplex AB, etc. etc. Helaas hebben we in Nederland geen toegang tot de druppels waar zij het over heeft die in plaats zijn van desensibiliseren injecties. Misschien kun je via email contact met haar opnemen, mocht je daar in geïnteresseerd zijn. Dat is natuurlijk veel minder invasies, druppels onder de tong, en het schijnt zelfs net zo goed/beter te werken dan de injecties.
![]()
Hope schreef: Haha wat een lap tekst, bedankt! Het begon zo ongeveer chinees te klinken toen je begon over die supplementen.Ja, dat zou je kunnen doen.
Is contact opnemen met Tannetje nog een idee? Want eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.
Laat ik even stap voor stap gaan beginnen. We hebben nog Apoquel voor 14 dagen. Ik geef het nu in "noodgevallen", dus als de jeuk echt niet meer te doen is. Het werkt binnen een half uur, dus dat is fijn.Zo, dat is snel! Dat is fijn! Kun je via Vroom aan meer komen als dat nodig is?
Vroom zei dat een ionisator niet werkt bij honden omdat honden te laag aan de grond leven en daar de meeste mijten zitten. Nou ben ik misschien te simpel als ik dan denk: plaats dat ding dus zo laag mogelijk aan de grond. Op wikepedia lees ik trouwens dit:Ja, over ionisators kun je heeeeel veel positieve en ook negatieve info lezen. Beetje ala BARF en brokken
"De hoeveelheid elektronen kan voldoende zijn om zuurstofmoleculen (O2) uit elkaar te trekken. De twee losse zuurstofatomen kunnen dan elk met een ander zuurstofmolecuul ozon (O3) vormen. Door de hoogspanning niet al te hoog te maken wordt dit grotendeels voorkomen. Er zijn de laatste jaren verscheidene modellen op de markt gekomen die compleet ozonvrij zijn.
Inademen van negatief geladen lucht (die een geringe hoeveelheid ozon bevat) is op zichzelf niet schadelijk. In het alternatieve circuit worden er soms positieve effecten aan toegeschreven[bron?]. In ieder geval staat vast dat ozon een uiterst giftige stof is en in hogere concentraties een allesdodende werking heeft. Als vuistregel geldt dat ozon schadelijk is wanneer de concentratie zo groot is dat de kenmerkende ozongeur wordt waargenomen.
Het probleem van de meeste luchtreinigers op basis van ionisatie is dat ze dermate veel ozon produceren om bacteriën en virussen te doden dat deze hoeveelheid ook direct schadelijk is voor de gezondheid. Ozon is een toxische verbinding. Het is ongezond om langdurig ozon in te ademen, ook in lage concentraties. Indien een ionisator weinig ozon produceert zal het ook weinig effect hebben op het onschadelijk maken van bacteriën en virussen."
Hmmm.... Zo'n ding is niet zo gezond dus?
De luchtvochtigheid, daar moeten we wat mee. Ook voor onszelf, want het is gewoon onhandig.Ik zou hem zeker in de huiskamer doen. Bij 70% luchtvochtigheid hebben ze de meeste lol, die K mijten! Alle beetjes helpen.
Wil je een schepje suiker pakken, hangt het hele pak aan je theelepeltje zo ongeveer. Ik heb het met meer ventileren en de verwarming wat hoger al van 80 kunnen terugschroeven naar 70.
In de ruimte waar Nelson slaapt is het hoger (72) dan is de huiskamer (64). Zou het nog helpen om hem voorlopig in de huiskamer te laten slapen? Of maakt dat kleine beetje gewoon niks uit?
Zou ik, net als met elimineren moet voeding, niet gewoon kunnen gaan proberen om nu ALLE mogelijke problemen aan te pakken, en ze één voor één weer toe te voegen om te kijken waar de jeukgrens ligt?Ik denk dat je er, gezien Nelson's leeftijd, vanuit mag gaan dat hij rete allergisch is voor alle mijten. En ik zou zelf zeker niet weer dingen 1 voor 1 toe gaan voegen nee. Het is echt niet rot bedoeld, maar ik denk eerlijk gezegd dat als je Nelson medicijnvrij ook jeukvrij kunt houden, je God op je bloten knieen moet danken......
Vroom gaf aan dat ik het beste kan beginnen met katoenen lakens om hem op te laten slapen, en deze wekelijks uitwassen op 90 graden. Als ik een kussen wil moet ik op zoek naar van die hoezen die ze ook voor mensen gebruiken.Goed idee. Ik denk zelf dat je ook wel wat winst kunt halen door Nelson niet meer in de stallen te laten komen.