Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
Mandarijn schreef: Dus toch trekvogels:

Er wordt trouwens gezegd dat pluimveehouders als ze een stal in gaan van schoeisel moeten wisselen. Velen zouden dit niet altijd doen. Dan is het toch knap lullig dat door het niet wisselen van de laarzen een besmet vogelpoepje misschien toch de oorzaak kan zijn voor de vogelgriep bij het betreffende bedrijf.
Lijkt mij dat ze ook over ontsmettingsmatten (zouden) moeten lopen alvorens naar binnen te gaan. Als dat niet verplicht is is het toch wel heel erg verstandig om dat op vrijwillige basis te doen. Is een kleine moeite. Ik ben wel eens een KI-station voor paarden binnengewandeld maar daar ging je wel door een dubbele deur, eerst over de matten, vervolgens schoeisel uit, dan pas naar binnen. Nou vraag ik me af of dat bij Jantina ook zo gaat, of dat dat niet verplicht is?
Door Kinnie
Beetje triest om te zien wel dat die dieren niet allemaal helemaal dood zijn alvorens ze uit de stallen gehaald worden.. Van de week in beeld een man die liep met 2 kippen in iedere hand waarbij er 1 toch echt nog fladderde... :-\
Door Angelique
Kinnie schreef: Beetje triest om te zien wel dat die dieren niet allemaal helemaal dood zijn alvorens ze uit de stallen gehaald worden.. Van de week in beeld een man die liep met 2 kippen in iedere hand waarbij er 1 toch echt nog fladderde... :-\
Dat gefladder zegt niet alles, ik heb ooit een reeds onthoofde haan met man en macht moeten vasthouden omdat die er anders vandoor was gegaan. Nadat die in een emmer was geland, met deksel heeft die eerst nog met emmer en al rondgetrommelt voordat het pas minuten later echt stil werd  :-\
Door Ruisje
[quote="Angelique"]
Dat gefladder zegt niet alles, ik heb ooit een reeds onthoofde haan met man en macht moeten vasthouden omdat die er anders vandoor was gegaan. Nadat die in een emmer was geland, met deksel heeft die eerst nog met emmer en al rondgetrommelt voordat het pas minuten later echt stil werd  :-\
[/quote]
Dat kop afhakken lijkt me toch een lugubere dood... Lees hier het verhaal van haan Mike, die liep als kip zonder kop 18 maanden rond. :o
http://www.broodjeaap.nl/kipzonderkop.html
Door Mandarijn
[quote="Fenixjuh"]
Hoor net dat het opgeheven is en regionaal wordt geregeld. .
[/quote]

De regionale aanpak geldt niet voor alle maatregelen lees ik.
Het gaat dan om de volgende maatregelen die landelijk blijven gelden:

- In het hele land blijft het verplicht om vogels in hokken te houden.
- Vogel- of pluimveetentoonstellingen blijven verboden.
- Het jagen op dieren blijft verboden.
- De strengere beperkingen voor mensen die een pluimveebedrijf willen bezoeken blijven ook van kracht.

Deze maatregelen gelden voor drie weken.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op zo 23 nov 2014, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
Hier de regio's waar ze mee gaan werken:
Afbeelding

De vier regio's moeten ervoor zorgen dat er zo min mogelijk contact is tussen deze regio's.

Het ingebruik nemen van deze regio-indeling moet voorkomen dat er contact is tussen de twee gebieden waar heel veel pluimveebedrijven zitten, namelijk de Gelderse Vallei en de Peel.

Vrachtauto's die dieren vervoeren mogen maar een bedrijf per keer bezoeken en moeten daarna worden ontsmet. Het vervoeren van mest blijft verboden. Ook het aanvoeren van nieuwe dieren is nog niet toegestaan.
Door keetje
Ok, dit gevonden,...

Zondag 23 november 2014, 15 uur: in het grootste deel van Nederland is de ophok- en afschermplicht voor hobbypluimvee weer van de baan. Alleen in de tien-kilometer rond de bedrijven waar vogelgriep is vastgesteld (Ter Aar, Hekendorp en Kamperveen), blijft de ophok- en afschermplicht ook voor hobbypluimvee van kracht. Buiten de tien-kilometergebieden mag hobbypluimvee weer worden vervoerd. Het verbod op tentoonstellingen wordt voorlopig gehandhaafd. Kinderboerderijen blijven gesloten, naar verwachting tot 14 december. Het pluimvee moet in het hok of volière blijven.  Dat laatste is dus voor de kinderboerderijen neem ik aan?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door