Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
keetje schreef: Tja, jij hebt van die dunne ronde stammetjes en ik denk dat mijn stukken,....even meten,.....25x16x10. Zijn van die driehoeken, kwart stammen dus. Dan zijn ze 25 cm lang, 16 cm breed en van de helft van de ronding tot het puntje, doorsnee? 10 cm. Ik heb er 1 proberen te wegen op mijn keukenweegschaal maar die gaat (maar) tot 2 kilo en die gaf error aan. Het stuk is dus zwaarder dan 2 kilo. Zijn dus best wel aardige stukken. Maar ze moeten wel in je kachel passen. De maat die wij hebben was voor een middelgrote deur. Dus daar moet je ook naar kijken. Kleinere stukken branden eerder maar je moet dan ook sneller bijvullen. Dat hoeft bij onze kachel niet. Ik prop hem vol, stook hem op en dan gaat hij hevig fikken. Als hij bovenaan warm wordt gooi ik de klep dicht en dan gaat hij dus de warmte de kamer ingooien. Ik heb hem nu om kwart over 4 aangemaakt, hij heeft een uurtje goed staan fikken en nu is hij roodgloeiend en verrekte warm. Ik zou er nog een blok op kunnen gooien maar dat is niet echt nodig. Hij blijft nu wel tot een uurtje of 12 warmte afgeven denk ik. Ik ben ook nog in de leer/probeerfase dus sta nog open voor tips. Hij heeft de temperatuur omhoog gekregen van 17.5 naar nu 23.5. Te warm dus ik zit in t-shirt.Hier is het een beetje half om half denk ik, met blokken zoals jij hebt, en wat dunnere stammetjes.Volgende keer wat minder erin.
![]()
eelke schreef: Ja. Behalve de onderste laag maar dat is voor vd zomer voor de tuinkachel (en er zal vast nog wel ergens een nat blok tussen liggen nu omdat de boel ging rollenDat is wel prettig dat je dat al hebt!)
Anne in Duitsland schreef: Nachtbriketten?Houtbriketten kunnen inderdaad in elke houtkachel. Omdat deze briketten geen hogere temperaturen behalen als een flink opgestookte kachel met hout. Een houtkachel kan meestal geen kolen verbranden omdat die dus wel te hoge temperaturen geven en je houtkachel dat niet aan kan.
Kunnen die briketten ook in een kachel die normaal met hout (meestal berk) wordt gestookt? Ik zou het wel lekker vinden als er 's ochtends nog een beetje warmte van de kachel af kwam.
Anne in Duitsland schreef: Nachtbriketten?Wij gooien voordat we gaan slapen een extra dik stuk erop. Meestal gloeit het dan nog 's-ochtends en is het een kwestie van asla leeggooien, nieuw hout erop, even klepje van de asla open zetten voor de extra trek, en dan brand hij zo weer.
Kunnen die briketten ook in een kachel die normaal met hout (meestal berk) wordt gestookt? Ik zou het wel lekker vinden als er 's ochtends nog een beetje warmte van de kachel af kwam.
zurca schreef: Houtbriketten kunnen inderdaad in elke houtkachel. Omdat deze briketten geen hogere temperaturen behalen als een flink opgestookte kachel met hout. Een houtkachel kan meestal geen kolen verbranden omdat die dus wel te hoge temperaturen geven en je houtkachel dat niet aan kan.Oké, dank je! Eens kijken hoe die dingen in 't Zweeds heten. Zal wel iets exotisch als 'nattbriketter' of zo zijn.
Nachtbriketten zijn van schors, geven geen vlam en zijn om te gloeien. Je gooit ze om het vuur/laatse gloeiende hout resten voor je naar bed gaat. Even de lucht toevoor goed open tot de briketten ook gloeien en dan de luchttoevoer dicht en de kachel is nog een x-aantal uur warm. Afhankelijk van hoeveel briketten je in de kachel gooit, maar wat ik zo lees zou je met zo'n 3 a 4 stuks de kachel tot de ochtend warm moeten kunnen houden....
Doranto schreef: Wij gooien voordat we gaan slapen een extra dik stuk erop. Meestal gloeit het dan nog 's-ochtends en is het een kwestie van asla leeggooien, nieuw hout erop, even klepje van de asla open zetten voor de extra trek, en dan brand hij zo weer.Probleem is dat ik het liefst geen vuur meer wil 's avonds laat, omdat de schoorsteen door de slaapkamer loopt en dan wordt het daar zo warm. En zelfs heel dikke stukken gloeien hier niet meer na een uur of acht, is mijn ervaring. Het is ook geen halszaak, 's ochtends heb ik de kachel zo weer op stoom als het moet, maar het lijkt me wel lekker, nog een beetje na-warmte wanneer je uit je warme bedje beneden komt, in de koude boze wereld.
Anne in Duitsland schreef: Probleem is dat ik het liefst geen vuur meer wil 's avonds laat, omdat de schoorsteen door de slaapkamer loopt en dan wordt het daar zo warm. En zelfs heel dikke stukken gloeien hier niet meer na een uur of acht, is mijn ervaring. Het is ook geen halszaak, 's ochtends heb ik de kachel zo weer op stoom als het moet, maar het lijkt me wel lekker, nog een beetje na-warmte wanneer je uit je warme bedje beneden komt, in de koude boze wereld.Een briket gloeit/brandt toch ook? Wij gooien het grote blok er ook pas op als de kachel al een beetje aan het uitgaan is. Het blok gaat dan niet echt meer branden, maar houdt de kachel wél aan tot 's-ochtends. Je moet er een beetje ervaring in krijgen. Een warme schoorsteen in de slaapkamer zou hier trouwens ('s-nachts althans) niet veel uitmaken, want dan staat het raam toch altijd op een flinke kier.![]()
Doranto schreef: Een briket gloeit/brandt toch ook? Wij gooien het grote blok er ook pas op als de kachel al een beetje aan het uitgaan is. Het blok gaat dan niet echt meer branden, maar houdt de kachel wél aan tot 's-ochtends. Je moet er een beetje ervaring in krijgen. Een warme schoorsteen in de slaapkamer zou hier trouwens ('s-nachts althans) niet veel uitmaken, want dan staat het raam toch altijd op een flinke kier.Jawel, maar gelijkmatiger en langer, toch? Je moet er toch een flinke stapel hout (of een groot blok) op gooien om de volgende ochtend nog warmte te hebben; bij briketten is dat niet zo, als ik het goed begrijp.
Anne in Duitsland schreef: Jawel, maar gelijkmatiger en langer, toch? Je moet er toch een flinke stapel hout (of een groot blok) op gooien om de volgende ochtend nog warmte te hebben; bij briketten is dat niet zo, als ik het goed begrijp.Een flinke stapel hout brandt te snel op. Eén groot blok brandt veel langzamer en gloeit daardoor veel langer.
Hier heb ik de balkondeur ook op een kier staan, maar zodra de temperatuur onder het vriespunt daalt, doe ik hem toch dicht. En bij -20 helemaal.![]()
Doranto schreef: Een flinke stapel hout brandt te snel op. Eén groot blok brandt veel langzamer en gloeit daardoor veel langer.Maar dus niet de hele nacht, zodanig dat er de volgende ochtend nog gloed is. Ik leg er hier ook steeds maar één blok tegelijk op, anders is het binnen de kortste keren 26 graden binnen. Met een blok tegelijk hou je inderdaad een veel constantere warmte. En het oogt zo lekker knus. :sleep1:
ps. bij -20 ging hier het raam ook dicht!![]()
Anne in Duitsland schreef: Maar dus niet de hele nacht, zodanig dat er de volgende ochtend nog gloed is. Ik leg er hier ook steeds maar één blok tegelijk op, anders is het binnen de kortste keren 26 graden binnen. Met een blok tegelijk hou je inderdaad een veel constantere warmte. En het oogt zo lekker knus. :sleep1:Hier lukt het ook niet altijd hoor