hannabelgje schreef:
Ja maar het slecht eten en daardoor afvallen zal toch ook ergens vandaan moeten komen. En op dit moment ziet hij ook echt enorm geel.
Ik ga met een beetje hoop starten met een leverdieet en vaker kleine porties geven. Hoe ik dat ga doen op dagen dat ik moet werken weet ik nog niet.
Slecht eten is ook een symptoom van leververvetting:
De meest voorkomende symptomen bij leververvetting zijn: niet/weinig eten, misselijk/braken, gewichtsverlies, sloom en geelzucht. Een gele verkleuring is vooral te zien aan het oogwit, het derde ooglid, en het tandvlees en verhemelte.
Het is misschien al langer aan de gang bij Jip. Weinig eten geeft weinig energie, bij energietekort gaat het dier lichaamsvetten gebruiken... En daar gaat het bij de kat fout! Die lichaamsvetten worden niet omgezet in energie, maar komen in de lever terecht en dat zorgt vervolgens voor een verstoorde leverfunctie.
Allereerst moet zijn energietekort aangevuld worden, desnoods met dwangvoeren. Daarna kan naar de achterliggende oorzaak worden gezocht, maar evenzo vaak blijft dat onbekend. De kat is dan om wat voor reden minder gaan eten en er zijn daardoor tekorten ontstaan.
Gucci was echt doodziek en ook knalgeel! Ik ben natuurlijk geen DA, maar ik vind het wel verdacht veel lijken op wat Gucci had. Via bloedonderzoek en eventueel een echo kan de diagnose leververvetting gesteld worden.