Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Goed, wat ik zo lees is dat wild gevogelte hetzelfde zou zijn als tam gevogelte. En dat zou ik dus wel durven voeren, als hij het lust. Behalve eend, dat valt daar wat vantussen, schijnt. Maar das toch vrij vet vlees dus ja...
Haas en wild konijn en groter wild kan je misschien beter zo laten.
Die indeling kom ik toch geregeld tegen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 21 nov 2014, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
Als het leververvetting is, Gucci had dezelfde symptomen als Jip (maar dat zegt niet alles), weet ik niet of een leverdieet nodig is. Of misschien alleen tijdelijk.

Gucci had het in begin 2007, toen zat ik nog mijn brokkentijd. :-X Ik heb hem gedwangvoederd met de vloeibare blikjes van DA, gewoon AD en nog een ander energierijk goedje. Toen ie beter was at ie weer gewoon hetzelfde als de anderen.
Door hannabelgje
Ja maar het slecht eten en daardoor afvallen zal toch ook ergens vandaan moeten komen. En op dit moment ziet hij ook echt enorm geel.
Ik ga met een beetje hoop starten met een leverdieet en vaker kleine porties geven. Hoe ik dat ga doen op dagen dat ik moet werken weet ik nog niet.
Door Ruisje
hannabelgje schreef: Ja maar het slecht eten en daardoor afvallen zal toch ook ergens vandaan moeten komen. En op dit moment ziet hij ook echt enorm geel.
Ik ga met een beetje hoop starten met een leverdieet en vaker kleine porties geven. Hoe ik dat ga doen op dagen dat ik moet werken weet ik nog niet.
Slecht eten is ook een symptoom van leververvetting:
De meest voorkomende symptomen bij leververvetting zijn: niet/weinig eten, misselijk/braken, gewichtsverlies, sloom en geelzucht. Een gele verkleuring is vooral te zien aan het oogwit, het derde ooglid, en het tandvlees en verhemelte.
Het is misschien al langer aan de gang bij Jip. Weinig eten geeft weinig energie, bij energietekort gaat het dier lichaamsvetten gebruiken... En daar gaat het bij de kat fout! Die lichaamsvetten worden niet omgezet in energie, maar komen in de lever terecht en dat zorgt vervolgens voor een verstoorde leverfunctie.
Allereerst moet zijn energietekort aangevuld worden, desnoods met dwangvoeren. Daarna kan naar de achterliggende oorzaak worden gezocht, maar evenzo vaak blijft dat onbekend. De kat is dan om wat voor reden minder gaan eten en er zijn daardoor tekorten ontstaan.

Gucci was echt doodziek en ook knalgeel! Ik ben natuurlijk geen DA, maar ik vind het wel verdacht veel lijken op wat Gucci had. Via bloedonderzoek en eventueel een echo kan de diagnose leververvetting gesteld worden.
Door hannabelgje
Hmmm hij krijgt nu wel een ab kuur. Zou dat kwaad kunnen? Hij krijgt nu sowieso hoog calories voer via die tube. Die eet hij goed. Die kun je ook goed dwangvoederen indien nodig. Kuikens eet hij ook echt altijd. Die zou ik ook iedere dag kunnen geven. Het is inderdaad zijn bek en zijn ogen die geel zijn. Gek zeg. Hoe is jouw kat daarvan hersteld dan? Puur door dwangvoederen?
Door hannabelgje
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik denk dat je best wel eens gelijk zou kunnen hebben ruisje. Ik ga hem maar gewoon zo veel en vaak mogelijk voeren. En heel hard hopen dat hij nog kan herstellen. Niet alleen voor Jip en voor mij, maar ook voor zijn maatje Wasabi.
Door Ruisje
Gucci wilde helemaal niks meer eten, was doodziek en geel. De dierenarts had de bekende spuit al bijna in zijn handen, toen ik zei dat ik hem mee naar huis nam en hem, er vanuit gaande dat het leververvetting was, zou gaan dwangvoeren. Ik nam AD blik, nog een soort vloeibaar blikvoer en een spuit mee naar huis. Geen medicijnen! Thuis uitgerekend a.d.h. van de blikjes hoeveel hij per dag binnen moest krijgen en dat kreeg hij. 4 à 5 keer per dag hield ik hem in een handdoek vast en spoot het beetje bij beetje in zijn bek. Dit heb ik ongeveer 3 weken gedaan en toen begon hij zelf beetjes te eten en dwangvoerde ik alleen nog bij.

Misschien heeeeel toevallig, maar ik bedenk me net dat Gucci ook zijn castratie (paar jaar ervoor) bijna niet had overleefd. :o Gucci was van de dochter van mijn vrouw en toen zij naar het buitenland verhuisde is hij bij ons komen wonen. Maar ik herinner me net hoe bang ze was dat hij het niet zou overleven, want toen ie gecastreerd werd...
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 21 nov 2014, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
Hij eet gelukkig nog wel zelf. Hills ad vond de da te vet nu. Dadelijk krijgt hij twee kuikens. Ik denk dat hij die wel zal eten. Ik zal morgen op de markt verse vis voor hem halen. Ook huttenkase zal hij denk ik wel eten. Hij heeft vandeweek ook room opgelikt. Hij heeft prednison ofzoiets ingespoten gekregen en daar zal hij ook wel beter van gaan eten. Ik zal hem ook visolie geven, ik las dat dat ook heel goed is voor de lever. We gaan het gewoon proberen.
Door hannabelgje
Hij heeft zijn twee kuikens bijna helemaal opgegeten. Morgen staat er hert kvv op het menu. Ik hoop dat hij daar ook zin in heeft. De tube zag hij nu al niet meer zitten. Ik had de kuikens wat lekgeprikt en er toch caloriepasta in gespoten. Dat spul wekt ook de eetlust op. Dat kan hij goed gebruiken.
Door Neally
Ach wat een getob. Arme Jip en jij.
Wat hier werkte bij Thomas is dat ik vlees/vis pocheerde. Rijst kookte en daar samen een 'babypapje' van maakte.
(hij blieft geen rauw en had een bekje dat herstellen moest)
Misschien dat je de kh die Jip nodig heeft zo naar binnen krijgt. Dwangvoeding is niet leuk.  :-X
Door hannabelgje
Ook als Ruisje gelijk heeft is de kans op herstel klein helaas. Maar we gaan het uiteraard wel een kans geven. Hij is tenslotte al eerder door het oog van de naald gekropen.
Door hannabelgje
Yes yes hij heeft weer gegeten. 30 gram schesir blikvoeding. Hij is ook iets blijer lijkt het. Als ik terugkom van de boodschappen krijgt hij nog wat.
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: Hij heeft zijn twee kuikens bijna helemaal opgegeten. Morgen staat er hert kvv op het menu. Ik hoop dat hij daar ook zin in heeft. De tube zag hij nu al niet meer zitten. Ik had de kuikens wat lekgeprikt en er toch caloriepasta in gespoten. Dat spul wekt ook de eetlust op. Dat kan hij goed gebruiken.
Klinkt toch al wat hoopgevender.
Ik zou verder doen zoals je bezig bent.
Ik duim dat het goed komt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door