Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
Hobbyhouders moeten hun pluimvee zoveel mogelijk binnenhouden, om het contact met de wilde vogels te beperken. Maar als je geen last hebt van wilde vogels in je achtertuin dan zou ik ze niet meer in het hok laten.
Door eelke
Lizzy schreef: Heeft niet iedere tuin last van wilde vogels? Ik bedoel, de roodborstjes komen ook weer terug, terug van weggeweest.....
Lijkt mij ook. Ik had mijn ren voor de helft bedekt met golfplaten, en de andere helft met gaas. En die zal altijd vol met mussen. (die zaten in de hortensia's aan de andere kant op wacht tot ik de kippen ging voeren).

Nu zonder kippen hebben we een stuk minder mussen in de tuin...
Door Mandarijn
Volgens de experts zouden het de wilde eenden en ganzen zijn die de vogelgriep kunnen overbrengen. Zelf gaan ze er niet dood aan, maar onze kippen wel.
Dus ik laat de kippen los lopen in de ren, ook kunnen er mussen bij.
Door Lizzy
pike schreef: http://www.natuurbericht.nl/?id=12953&Eid=9439
Geinig, dit:

Andere oorzaken mogelijk
Trekvogels kunnen een virus verspreiden, maar andere oorzaken zijn net zo goed mogelijk. De kans dat kippen van deze pluimveehouderij in contact met uitwerpselen van trekvogels zijn geweest is in dit geval heel klein, omdat het een boerderij zonder vrije uitloop betreft.

Rol trekvogels
Recente onderzoeken naar de rol van trekvogels bij de verspreiding van vogelgriep lijken er tevens op te wijzen dat trekvogels het virus juist in ons land oplopen, maar het niet het land binnen brengen.
Door keetje
Hier barst het in mijn achtertuin van de wilde vogels. Mede door het kippenvoer. :biggrin2:
Ik heb ze vandaag binnen gehouden, ik vind het allemaal zo vaag die berichtgeving en dat in combinatie met een buurman die denkt dat hij alles wat wettelijk vastgelegd is moet naleven en ook niert schroomt om instanties te waarschuwen als hij denkt dat anderen dat niet doen durfde ik het nog niet aan. De damesch leken het vandaag ook best naar hun zin te hebben onder het zeil, het heeft hier de hele dag gemiezerd en dan is een dak boven je hoofd best wel prettig hebben ze ontdekt.
Door Mandarijn
Slechts nieuws:
Opnieuw vogelgriep: landelijk vervoersverbod voor pluimvee

Een nieuw geval van vogelgriep: in het Zuid-Hollandse Ter Aar is bij een pluimveebedrijf met ongeveer 43.000 legkippen vogelgriep geconstateerd. Het bedrijf wordt geruimd en er geldt vanaf 14.00 uur een totaal vervoersverbod voor pluimvee.
Het bedrijf wordt onmiddellijk geruimd. De ruiming wordt uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Bron: RTL.nl
Laatst gewijzigd door Mandarijn op do 20 nov 2014, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
keetje schreef: Sjips,...43.000

En weer 72 uur ophok/afschermplicht. :(
En weer een standstill van eieren, mest en pluimvee denk ik voor heel Nederland en in de 10km zone gaat alles weer plat.
Door Mandarijn
Ik woon tegenover een pluimveebedrijf en daar hebben ze gisteren de eieren opgehaald. Daar zullen ze in ieder geval blij mee zijn dat die al weg zijn. Ze deden er gisteren wel 2x zo lang over dan normaal met eieren laden. Maar van het vervoersverbod balen ze vreselijk.
Door keetje
Ja, weer terug bij af. De bedrijven zijn wel weer van hun voorraden af en ze zijn weer bevoorraad  maar langer als 72 uur schijnen ze dat niet vol te houden. ivm aanvoeren van voer en afvoeren van eieren. Die kunnen ze dan niet meer kwijt. Ik hoorde gisteren een boer hier in gelderland daarover. En als de mestkuikens niet vervoerd mogen worden groeien ze door en dan is er geen plaats meer in de stallen. :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door