Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Debbie123
Ja idd, daar maak ik me niet zo'n zorgen om, en lees nu ook dat je het wat groter geeft als d'r bekkie, eigenlijk komt dat weer op hetzelfde neer als met de grotere honden :D. Moet ook bekennen dat ik ook opzie tegen hakken en snijden, maar kan me nu al verheugen als ze straks hun voerbak krijgen...arghh. Moet de knoop maar eens door gaan hakken
Door pearlsofpassion
Ach dat hakken en versnijden valt wel mee.
Het lijkt of je dat bij kleine portie's meer moet snijden, maar eigenlijk is dat maar hoe je het bekijkt. Je moet evenveel portie's maken, dus als je een klein karkasje middendoor moet knippen is dat sneller klaar dan een grote. Of als je een karkas in de helft moet knippen moet je er 2 knippen om 4 portie's hebben, terwijl het bij je kleintje misschien meteen 4 portie's zijn...  :biggrin2:
Bij grote honden kan je natuurlijk vaak een karkas in zijn geheel geven (staar je niet blind op de getallen van je percentage's he, rond dat af ;)), terwijl je ze bij je kleintje inderdaad in stukjes moet doen...
Tenzij je van die mooie dik bevleesde konijnborststukjes hebt, die zijn een mooie porties want je kan ze als bot en spier in 1 voeren...  :D  Nog een beetje orgaan of eitje bij en smullen maar.  :)

Waar je wel al eens over kan nadenken is of je al je honden samen gaat verpakken of per hond apart.
Ik portioneer alledrie samen en verdeel het op de dag zelf vlak voor de maaltijd. Maar ik zit dan ook met 3 erg kleine portie's.  Als ik dat niet doe krijg ik hoopjes van 20-30gr en das natuurlijk belachelijk.
Ik kan me wel voorstellen dat je het, aangezien jouw honden zo van gewicht verschillen en de grote erg grote portie's zullen hebben, het misschien liever allemaal apart portioneert. Dan moet je er op de dag zelf ook niet meer mee bezig zijn natuurlijk...
Maar das een eigen keuze, wat je zelf het gemakkelijkst vind werken.
Door pike
pearlsofpassion schreef:
Waar je wel al eens over kan nadenken is of je al je honden samen gaat verpakken of per hond apart.
Ik portioneer alledrie samen en verdeel het op de dag zelf vlak voor de maaltijd. Maar ik zit dan ook met 3 erg kleine portie's.  Als ik dat niet doe krijg ik hoopjes van 20-30gr en das natuurlijk belachelijk.
Ik kan me wel voorstellen dat je het, aangezien jouw honden zo van gewicht verschillen en de grote erg grote portie's zullen hebben, het misschien liever allemaal apart portioneert. Dan moet je er op de dag zelf ook niet meer mee bezig zijn natuurlijk...
Maar das een eigen keuze, wat je zelf het gemakkelijkst vind werken.
Gevalletje dierenpolitie  :biggrin2:
Door Debbie123
Dank je wel voor de uitleg. Ik denk ook dat het portioneren in praktijk zal uitwijzen wat het makkelijkste is. En je zegt een mooi bevleesd konijnkarkasje is spier en bot in een, geldt dat ook voor een kippenekje, mooi bevleesd en bot in 1 met wat orgaan of eitje erbij, voor mijn chi dan he.
Door pearlsofpassion
Nee nee, kippennekje is het voorbeeld van een 50-50 bevleesd bot. Dat is dus standaard vleesbot.
Al je ander vleesbot kan je daartegen vergelijken.  Als het kaler is, moet je wat minder voeren of wat spier bijvoeren, als er veel meer vlees op hangt, kan je minder spier bijvoeren.
Er zijn natuurlijk konijnkarkasjes die gewoon 50-50 zijn, dezelfde mate van bevlezing als een nekje of een vleugel.

Maar ik heb soms heel dik bevleesde konijnkarkasjes. Daar zit nog vlees rondomrond, maar ook nog de hele rugbevlezing van een kleine cm dik op.  Normale ribbetjes, zonder extra dikke laag vlees, gewoon ribben bedekt, is ook zo'n 50-50, maar die van mij zijn dan eerder 30-70 (bot-spier). 
Das ideaal bij mijn katjes om als vleesbot en spier in elkaar te voeren, als ik er nog wat orgaan bij doe (ik voer dagelijk compleet met de katten). Honden hebben eigenlijk wat minder spier en meer bot nodig dan katten en daar kan je't dus eventueel ook als bot en spier bij elkaar voeren zonder orgaan bij. 

En nu maak ik het nog ingewikkelder voor je dan het al was zeker?  :-\
Gewoon goed kijken als je vleesbot koopt, in welke mate het bevleesd is.  In het begin is het eigenlijk gemakkelijker als het gewoon 50-50 bevleesd is, tot je er een beetje gevoel mee krijgt.
Daarna ben je altijd extra blij met mooi gevleesd bot.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 19 nov 2014, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ashena
Voor mijn Chi gebruik ik kiprugstuk, konijnkarkas, eendennek,  kwartel,  en als ik eraan kan komen overdwars gezaagde lamrib.  Ik portioneer 1 keer in de maand en verpak per dag.  Gemiddeld 40 gram vleesbot per dag (6 dagen,  op zondag vis)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door