Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Lizzy schreef: Hoe gaat het nou?
Ik val in herhaling en vind mezelf een redelijke zeur, maar het gaat gewoon niet goed hier.
Laat ik Nelson 's morgens buiten dan moet hij altijd eerst plassen. Hij loopt dan los naar zijn plek, een stukje van zo'n 20 meter. In die 20 meter gaat hij 1 x stilstaan om te krabben en er 2 x bij zitten.
Overdag is hij onrustig. Hij slaapt op zich wel maar wordt vaak wakker om te krabben.
Zijn ontlasting is ronduit prut. Naar mijn idee heeft hij ook minder energie en zondert hij zich af (iets wat hij eerder nooit deed).

Dr. Vroom is de hele week afwezig. Ik mocht haar ondanks dat toch een mail sturen van de assistente om te overleggen of het wel wijs is om met dit menu verder te gaan.
Hij eet nu 1300 gram aardappelen, 500 gram tofu, 200 gram groenten en 1 stuk fruit per dag en hij valt nog steeds af. Ik verdeel het nu maar gewoon over 3 porties, want het zijn echt bergen eten die hij krijgt. In totaal is het twee kilo en ik vind dat toch echt behoorlijk.
Op de lijst die ik meekreeg met het hoe en wat van het voer stond dat je de hoeveelheid die ze normaal aan brokken krijgen (ze krijgen vrijwel geen barf-honden) moet verdubbelen. Vroom zei dat dit bij barf normaal niet was, omdat daar de hoeveelheden al hoger lagen dan bij brok. Ondanks dat heb ik het echt ruim moeten verdubbelen, want Nelson zat eerder op 800 gram barf. Hij valt nog steeds af, maar ik vraag me af of het wel goed is als ik hem nóg meer ga voeren. Het lijkt er gewoon van achter uit te komen zoals het er van voren in gaat.
Ik twijfel toch wel heel erg of ik mijn opgroeiende hond hier geen tekort mee doe.  :-\

Ergens wil ik niet wéér eigenwijs zijn, maar ik sta op het punt om hem gewoon een goed, afwisselend barf-menu voor te schotelen met de beste kwaliteit die er maar te krijgen is. Elimineren met haas heeft niet geholpen en na 2 weken aardappels wordt het ook alleen maar slechter.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 10 nov 2014, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Och meid, wat verschrikkelijk rot toch. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt omdat hij nog in de groei is ook, maar erger is dat het gewoon niet lijkt te helpen. Of had dr. Vroom gezegd dat het lang kon duren voordat je verbetering zag - beetje zoals ze bij homeopathische middelen altijd aangeven dat er eerst verslechtering kan optreden?

Heel gek idee hoor, en ongetwijfeld niet of slechts met veel moeite uitvoerbaar, maar heb je weleens overwogen Nelson een tijdlang (paar weken, een maand) ergens anders onder te brengen? Gewoon, om te zien of een andere omgeving verlichting brengt in de jeuk? Dan zou je definitief weten of het iets met de omgeving te maken heeft.

Ik weet niet of het al geopperd is, sorry als dat het geval is, maar kan het krabben ook een gewoonte zijn geworden waar hij niet bij nadenkt? Ik merk aan Laika vaak dat die begint met likken (bv. om haar pootjes af te drogen na een wandeling in de regen), en dan een beetje in zichzelf opgaat, vergeet waar ze mee bezig is, gewoon doorgaat met likken. Zodra ik zeg dat ze moet ophouden, doet ze dat ook. Zou Nelson zichzelf zoiets aangeleerd kunnen hebben (hij wordt wakker, meteen even krabben, dat idee), dat het krabben dus iets psychisch is (geworden)?
Anne in Duitsland schreef: Och meid, wat verschrikkelijk rot toch. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt omdat hij nog in de groei is ook, maar erger is dat het gewoon niet lijkt te helpen. Of had dr. Vroom gezegd dat het lang kon duren voordat je verbetering zag - beetje zoals ze bij homeopathische middelen altijd aangeven dat er eerst verslechtering kan optreden?

Heel gek idee hoor, en ongetwijfeld niet of slechts met veel moeite uitvoerbaar, maar heb je weleens overwogen Nelson een tijdlang (paar weken, een maand) ergens anders onder te brengen? Gewoon, om te zien of een andere omgeving verlichting brengt in de jeuk? Dan zou je definitief weten of het iets met de omgeving te maken heeft.

Ik weet niet of het al geopperd is, sorry als dat het geval is, maar kan het krabben ook een gewoonte zijn geworden waar hij niet bij nadenkt? Ik merk aan Laika vaak dat die begint met likken (bv. om haar pootjes af te drogen na een wandeling in de regen), en dan een beetje in zichzelf opgaat, vergeet waar ze mee bezig is, gewoon doorgaat met likken. Zodra ik zeg dat ze moet ophouden, doet ze dat ook. Zou Nelson zichzelf zoiets aangeleerd kunnen hebben (hij wordt wakker, meteen even krabben, dat idee), dat het krabben dus iets psychisch is (geworden)?
Ja, dat heb ik wel eens overwogen ja, om hem ergens anders te laten logeren. Pffff..... wat zou ik hem missen!
Maar goed, als het moet dan moet het natuurlijk.

Of het psychisch is, het zou kunnen. Ik heb er zelf al wel eens aan gedacht eerlijk gezegd. Zodra ik met hem bezig ben (kunstjes oefenen, trainen, wandelen) dan zie ik hem namelijk nooit krabben. Het is echt overdag.
Gekke is wel dat hij echt wakker lijkt te worden om te krabben en dat ook met best wat agressie doet. En zijn huid is natuurlijk rood, al kan dat natuurlijk ook gewoon een kip en ei verhaal zijn.
Hope schreef: Ja, dat heb ik wel eens overwogen ja, om hem ergens anders te laten logeren. Pffff..... wat zou ik hem missen!
Maar goed, als het moet dan moet het natuurlijk.

Of het psychisch is, het zou kunnen. Ik heb er zelf al wel eens aan gedacht eerlijk gezegd. Zodra ik met hem bezig ben (kunstjes oefenen, trainen, wandelen) dan zie ik hem namelijk nooit krabben. Het is echt overdag.
Gekke is wel dat hij echt wakker lijkt te worden om te krabben en dat ook met best wat agressie doet. En zijn huid is natuurlijk rood, al kan dat natuurlijk ook gewoon een kip en ei verhaal zijn.
Dat vind ik wel interessant. Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je zegt "niet doen" (of een ander commando) wanneer hij begint te krabben? Bv. wanneer hij naar zijn plasplek rent 's ochtends en stopt om te krabben? Of dat je hem op dat moment even afleidt met iets anders wat hij boeiend vindt? Misschien dat, wanneer je dat patroon van krabben kunt doorbreken, de huid rustiger wordt en daardoor vanzelf minder gaat jeuken. Wij mensen hebben dat immers ook, dat als je begint te krabben, dan blijf je krabben.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 10 nov 2014, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze jeukerd krabt ook af en toe als gewoonte gedrag, "als we naar het veld gaan bijv". Los daarvan heeft ie echt ook wel jeuk, maar een omgeving daagt uit om te krabben (gewoonte)
Maar wakker worden om te krabben kan ik niet echt als gewoonte zien.
Ja, ik vind jou dus helemaal GEEN zeur. Verre van. Dit is gewoon uien..... :'(

Als Nelson mijn hond was? Haalde ik hem ook echt per direct van dit voer af. Hier ga je alleen maar meer mee bergafwaarts. Ik zou hem inderdaad weer op een goed BARF menu zetten. En zorgen dat je 1 diersoort achter de hand blijft houden. Voor het geval dat je ooit weer moet elimineren. Maar mijn idee? Dat het 'm niet in de voeding zit.

Ik ging hem wel groentenmix voeren. En ik ging hem ontgiften met kurkuma. Biologische kurkuma. Aanmaken (papje) met biologische olijfolie en een snufje vers gemalen zwarte peper. En daarbij een eetlepel bio extra vergine kokosolie. Ik begon met 1/2 theelepel kurkuma. En dat bouwde ik op naar 1 theelepel per dag.

En verder zou ik terug gaan naar Vroom en zeggen "leuk, dat smurrie-dieet, maar nu wil ik toch wel graag weten wat de oorzaak is".
Kaio schreef: Onze jeukerd krabt ook af en toe als gewoonte gedrag, "als we naar het veld gaan bijv". Los daarvan heeft ie echt ook wel jeuk, maar een omgeving daagt uit om te krabben (gewoonte)
Maar wakker worden om te krabben kan ik niet echt als gewoonte zien.
Maar zou het ook andersom kunnen zijn? Dat ie van iets anders wakker wordt (een geluidje, een geur, gewoon door iets wat in een droom gebeurt; dat heb je als mens ook weleens), en dat hij dan automatisch begint te krabben, want "wakker = krabben"?
Lizzy schreef: Ja, ik vind jou dus helemaal GEEN zeur. Verre van. Dit is gewoon uien..... :'(

Als Nelson mijn hond was? Haalde ik hem ook echt per direct van dit voer af. Hier ga je alleen maar meer mee bergafwaarts. Ik zou hem inderdaad weer op een goed BARF menu zetten. En zorgen dat je 1 diersoort achter de hand blijft houden. Voor het geval dat je ooit weer moet elimineren. Maar mijn idee? Dat het 'm niet in de voeding zit.

Ik ging hem wel groentenmix voeren. En ik ging hem ontgiften met kurkuma. Biologische kurkuma. Aanmaken (papje) met biologische olijfolie en een snufje vers gemalen zwarte peper. En daarbij een eetlepel bio extra vergine kokosolie. Ik begon met 1/2 theelepel kurkuma. En dat bouwde ik op naar 1 theelepel per dag.

En verder zou ik terug gaan naar Vroom en zeggen "leuk, dat smurrie-dieet, maar nu wil ik toch wel graag weten wat de oorzaak is".
Ik vind het geen enkel probleem om bijvoorbeeld alleen biologisch te voeren, of andere dingen als kurkuma toe te gaan voegen. Maar dit wat hij nu krijgt doet gewoon niets anders dan hem achteruit laten gaan. Ik kan op zijn vroegst volgende week maandag contact leggen met dr. Vroom, al heb ik hoop dat ze vandaag nog op mijn mail reageerd (voor ze vertrekt naar een congres).
Stel, ik zet hem over op barf, moet ik dan beginnen met beginnersbot? Ik heb konijn (bio), duif (wild), kippenrug (bio), lijkt me oké om mee te starten, toch?

Mijn idee is dat ik een mail afwacht tot de laatste voerbeurt. Heb ik dan niks dan zet ik hem op eigen houtje over.
Anne in Duitsland schreef: Dat vind ik wel interessant. Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je zegt "niet doen" (of een ander commando) wanneer hij begint te krabben? Bv. wanneer hij naar zijn plasplek rent 's ochtends en stopt om te krabben? Of dat je hem op dat moment even afleidt met iets anders wat hij boeiend vindt? Misschien dat, wanneer je dat patroon van krabben kunt doorbreken, de huid rustiger wordt en daardoor vanzelf minder gaat jeuken. Wij mensen hebben dat immers ook, dat als je begint te krabben, dan blijf je krabben.
Ik kan hem wel afleiden misschien ja, al lijkt me niet goed dat ik het hem het verbiedt. Misschien gewoon even aandacht vragen of zo.
Hope schreef:

Ik kan hem wel afleiden misschien ja, al lijkt me niet goed dat ik het hem het verbiedt. Misschien gewoon even aandacht vragen of zo.
Nee, zeker niet! Als hij echt jeuk heeft, moet ie mogen krabben. Maar je merkt denk ik snel genoeg of hij minder gaat krabben wanneer je de aandacht afleidt, zoals ik bij Laika doe. Laika is geen allergische hond, die blijft doorkrabben omdat ze een beetje in een trance raakt daarbij. Doorbreek ik die trance even, dan stopt ze ook meteen, en ze begint niet weer opnieuw.

Je schreef: het is echt overdag. Krabt hij 's nachts niet, of je weet?
Anne in Duitsland schreef: Nee, zeker niet! Als hij echt jeuk heeft, moet ie mogen krabben. Maar je merkt denk ik snel genoeg of hij minder gaat krabben wanneer je de aandacht afleidt, zoals ik bij Laika doe. Laika is geen allergische hond, die blijft doorkrabben omdat ze een beetje in een trance raakt daarbij. Doorbreek ik die trance even, dan stopt ze ook meteen, en ze begint niet weer opnieuw.

Je schreef: het is echt overdag. Krabt hij 's nachts niet, of je weet?
Hij ligt in zo'n ijzeren bench en die hoor ik 's ochtends als hij wakker wordt. Of ik daar 's nachts ook wakker van zou worden weet ik niet.
Toen ik beneden op de bank sliep met mijn tanden net getrokken sliep hij bij mij en was hij niet onrustig zoals hij dat overdag en 's avonds is.
Hope schreef: Hij ligt in zo'n ijzeren bench en die hoor ik 's ochtends als hij wakker wordt. Of ik daar 's nachts ook wakker van zou worden weet ik niet.
Toen ik beneden op de bank sliep met mijn tanden net getrokken sliep hij bij mij en was hij niet onrustig zoals hij dat overdag en 's avonds is.
Ook dat is interessant. Ik weet dat er mensen zijn die overgevoelig zijn voor licht, maar of dat bij honden ook bestaat... :-\
Anne in Duitsland schreef: Maar zou het ook andersom kunnen zijn? Dat ie van iets anders wakker wordt (een geluidje, een geur, gewoon door iets wat in een droom gebeurt; dat heb je als mens ook weleens), en dat hij dan automatisch begint te krabben, want "wakker = krabben"?
dat kan denk ik wel ja.

We zeggen wel tegen Maci ook niet doen oid. Anders denk ik ook dat het zich tot obsessief gedrag kan ontwikkelend. Ik moet zeggen dat zijn hoeveelheid krabben meevalt voor een "jeukhond". Dus ff krabben mag maar niet doorgaan. (geldt bij ons ook voor likken voor iedere hond)
Door CelineS
Het is een heel lang topic dus niet alles gelezen,maar is het een optie om juist niet af te wisselen met van alles.En dan gewoon 1 merk kvv en daarvan 1 smaak?IK heb dus een golden retriever en die verdraagt vanwege haar huid maar erg weinig en zij eet om die reden al zo'n 6-7 jaar enkel energique en meer niet.Toch ziet ze er goed uit en lijkt het me niet dat ze ergens een tekort aan heeft.Misschien heb je dit al geprobeerd en heb ik het niet gelezen,maar ik dacht laat ik het toch maar noemen.
CelineS schreef: Het is een heel lang topic dus niet alles gelezen,maar is het een optie om juist niet af te wisselen met van alles.En dan gewoon 1 merk kvv en daarvan 1 smaak?IK heb dus een golden retriever en die verdraagt vanwege haar huid maar erg weinig en zij eet om die reden al zo'n 6-7 jaar enkel energique en meer niet.Toch ziet ze er goed uit en lijkt het me niet dat ze ergens een tekort aan heeft.Misschien heb je dit al geprobeerd en heb ik het niet gelezen,maar ik dacht laat ik het toch maar noemen.
Dank je Celine! Helaas heb ik dat al geprobeerd, zonder resultaat.
Kaio schreef: dat kan denk ik wel ja.

We zeggen wel tegen Maci ook niet doen oid. Anders denk ik ook dat het zich tot obsessief gedrag kan ontwikkelend. Ik moet zeggen dat zijn hoeveelheid krabben meevalt voor een "jeukhond". Dus ff krabben mag maar niet doorgaan. (geldt bij ons ook voor likken voor iedere hond)

Dat is natuurlijk altijd het proberen waard. Ik ga er in elk geval mee aan de slag.
Net met hem naar het bos geweest. Uur gewandeld en half uur in de auto gezeten en niet 1x gekrabd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door