Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik lees over alle manieren van opvoeden en kies daar uit wat het beste past...
En daar past dit soort dingen dan ook bij ;) (al verklaard iedereen je dan voor gek :p)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wenche op zo 02 nov 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
wij hadden een schommel in de woonkamer,later toen ze groot waren 1 op zolder en idd ook een glijbaan en een wip  en(kleine) trampoline.
wij werden een beetje vreemd gevonden toen,maar ik was niet anders gewend van huis uit.
als kind hadden mijn zus en ik ook een schommel in de slaapkamer.
3x raden waar de buurt kwam spelen als het regende  ;D :P
Wij gaan in het hopelijk nieuwe huis ook een schommel voor Vera ophangen. meneer wil buiten een stukje overkappen en daar zal er wel 1 komen. Binnen in de voorste helft van de woonkamer ook. Nog even kijken of het een doekschommel of een 'gewone' wordt.
Ik heb me eigenlijk niet verdiept in verschillende methodes van opvoeden.

We proberen consequent en duidelijk te zijn en structuur is ook handig, en ze vind het prettig dat ze van te voren weet wie er bv haar in bed legt, anders kan ze helemaal hysterisch worden.

Ze mag zelf ontdekken en als ze op d'r blote voeten door de koeienpoep wil stampen dan mag dat.
Ach zolang je je er goed bij voelt. :) kan goed zijn dat ik veel aspecten uit een stroming doe. Maar het moet me vooral natuurlijk af gaan. Ik ben heel erg van het samen doen. Kindje overal bij betrekken. Uitleg geven en zelf laten ontdekken en proberen.
Bij rapley (niet opvoedkundig maar gewoon even een voorbeeld). 'Mag' je niet over het eten praten als in hmm wat lekker of goedzo jij hebt goed gegeten. Omdat er dan een waarde op gelegd word.
Maar dat staat mij niet aan. Dus dat doe ik anders
Bij een andere stroming word niet gezegd dat je iets mooi vind aan het uiterlijk. Maar wel details opgemerkt.
Bijvoorbeeld kindje vraagt of hij mooie kleren aan heeft. Word geantwoord van ik zie dat je dit en dit aan hebt zo gecombineerd hier aan gedacht bla bla. Dit zou echt tegen mijn natuur in zijn. Dus doe ik dat niet.
koekje schreef: Hier ook AP. UP ben ik me nog over aan het inlezen, maar dat is meer voor na de babytijd heb ik het idee. Gaan we wel doen. En in diezelfde lijn zal Vera hoogstwaarschijnlijk naar de Montessori gaan, dat is vooral meneer zn inbreng. Naarmate ik daar meer over aan het lezen ben, ik merk dat het beter bij ons past.
Ik ben niet geheel mee met Montessori. Hier in BE komt dit denk ik bijna niet voor, is er een verschil met Steiner/freinet? Dat is hier wel aanwezig.
Robyn gaat naar een onafhankelijke methodeschool gaan die steiner/freinet/dalton/...combineren.
Ik wou haar naar een sudburry school brengen maar te ver uit de buurt, en manlief wil nog steeds thuisonderwijs. Maar we beginnen met de methodeschool en zien dan wel hoe alles loopt.
UP is inderdaad toch voor wat later in mijn ogen. Ik zit in diverse groepen over UP/AP. Best interessant.

Ik wil ook een schommel in huis maar verder dan een babyschommel zou ik niet weten waar ik die moet plaatsen. Een glijbaan wordt in de toekomst gecombineerd met een speelhuis dat ML wil maken.
Freinet ken ik niet. Is dat net zoiets als Jenaplan?
Dalton is een afgeleide van Montessori en lijkt er veel op. Hier in de stad heb je 1 montessoribasisschool en 1 Daltonschool voor middelbaar. Steiner (Vrije School in NL) is het niet en zou ik mn kind niet zo snel naartoe sturen, omdat wij niet antroposofisch opvoeden. Door de naam Vrije School denken veel mensen in NL dat het vrij voor de kinderen is, maar dat is niet. Het is vrij van (gemeentelijke) subsidies en andere overheidsgelden.
Thuisonderwijs gaan we denk ik niet doen. Ik vind school niet alleen onderwijs, het is ook sociaal.

Een schommel kan je ook vrij eenvoudig in een deuropening hangen. Deur open, schommel eraan in de deurstijl en schommelen maar.
Ik lees helemaal niks over opvoeden. Gaan gewoon op ons gevoel af en dat gaat prima. Qua school weet ik wel dat ik niet reformatorisch wil maar ja dat betekend hier in het dorp van grefo teunie dat er bar weinig over blijft... met alle respect wil je hier ook niet naar de enige openbare... volgens mij is er dan nog 1 redelijk zwaar Christelijke over. Maar iig geen rokjes school. Die zal t wel worden.
Dat was ook mijn bezwaar met huizen zoeken. In de omringende dorpjes hier, als er al een schooltje staat, is dat een katholieke. Nu is dat minder 'zwaar' dan bevindelijk gereformeerd, maar wij zijn atheïst en willen daarom een bijpassende school voor Vera.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door