Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Wat een leuke, lieve vrouw!
Nelson was helemaal weg van haar, ze kreeg poten en kusjes en hij kroop op schoot  :biggrin2:

Tja, veel wijzer zijn we nog niet geloof ik. Ze vindt Nelson er te mooi uitzien voor atopische dermatitis. Er wijst ook helemaal niets op een allergie voor pollen of mijten. Vlooien heeft hij niet en er zijn geen klachten die wijzen op iets van een contactallergie.

Ze sloot zeer zeker een reactie op de enting niet uit, maar zei wel eerlijk dat ze als regulier dierenarts daar te weinig over kon vertellen en ik dan in het alternatieve circuit moet gaan zoeken.
Ze was pro-barf. Of nouja, ze vindt het echt prima zolang je maar kan vertellen wat je voert, in welke verhoudingen en waarom. Ze was verder anti-medicatie, of zoals ze zelf zegt: liever elke dag wassen en zalf smeren dan beginnen met ab, om nog maar te zwijgen over prednison.
Dat is dan ook een advies: elke dag de jeukende plekken wassen en insmeren met calendula.

Verder wil ze het, voor ze mijn portemonnee om laat keren (haha, leuk mens!) toch nog kijken naar voeding.
Haar advies: 4 weken gekookte aardappels met schil, gebakken tofu in goede olie (welke kon ze niet zeggen, dat moest ik hier maar vragen  :biggrin2:), bladgroenten, zalmolie en toegevoegde vitaminen.

Tja. Het is geen barf, het is vegetarisch. Even alle dierlijke eiwitten uit zijn lijf, even rust voor het lijf en dan opnieuw starten met een nieuwe diersoort. Geef je eenmaal barf wil je nooit meer brokken zei ze dus ze zou het me niet aandoen een zak RC mee te geven.

Wat vinden jullie?
Ja ze heeft wel de vorige keer ons ook vertelt dat ze soms een heel raar dieet voorschrijft voor tijdelijk.
Ik weet verder echt niks van vegetarisch dieet. Het is maar voor 4 weken, en hoe ga je daarna verder, vegetarisch en een vleessoort?
Kaio schreef: Ja ze heeft wel de vorige keer ons ook vertelt dat ze soms een heel raar dieet voorschrijft voor tijdelijk.
Ik weet verder echt niks van vegetarisch dieet. Het is maar voor 4 weken, en hoe ga je daarna verder, vegetarisch en een vleessoort?
Nee, eerst het lijf op rust met vegetarisch, vier weken. Dan een diersoort, weer vier weken en dan kijken wat er gebeurd. Dus ja, het is echt maar voor vier weken, en met de toegevoegde vitaminen zit je in feite goed. Maar ik heb natuurlijk nu al zes weken alleen haas gevoerd.
Nou... helemaal vegetarisch is het niet, ik lees zalmolie. ;)

Ze is wel eerlijk, zo te horen, en van 4 weken Vroomse Stamppot met zalm- en kokosolie zal Nelson niet omvallen, maar verder... ???

Heb je het ook nog over de huidproblemen bij je paardje en jezelf gehad?
Ik vind 4 weken vegetarisch niet eens zo gek, alleen zou ik zelf geen zalmolie maar visolie (Doils of Royal Green) gebruiken en na die 4 weken voorzichtig met een nieuw eliminatie dieet starten klinkt ook logisch. Hopelijk is dit de gouden tip voor jullie.

In mijn oude wijkje liep een echtpaar met een lab die ook onverklaarbare jeuk had, bultjes, verharen, you name it.. Zij was echt overal op getest tot een dermatoloog opperde haar te testen op regenwater en slootwater en op grassen. Beiden testen waren positief en toen ze dat lek eenmaal boven water hadden konden ze gerichter gaan behandelen. Het was een lastig probleem, maar de hond is er toch nog 12 mee geworden.
Door Martine-Tom
Ik ken een hond die zo zwaar allergisch is dat ze al een jaar volgens bovenstaand menu eet, mss al langer ook. Gaat prima  :)
Alleen hoort vis danwel zalmolie er eigenlijk ook niet in, blijft toch dierlijk.
Ruisje schreef: Nou... helemaal vegetarisch is het niet, ik lees zalmolie. ;)

Ze is wel eerlijk, zo te horen, en van 4 weken Vroomse Stamppot met zalm- en kokosolie zal Nelson niet omvallen, maar verder... ???

Heb je het ook nog over de huidproblemen bij je paardje en jezelf gehad?
Ze zegt ook zelf dat het niet ideaal is, maar ze zegt ook dat ik alles wat ze altijd eerst adviseerd al gedaan heb (biologische schoonmaakmiddelen, kussenhoezen van 100% katoen, testen op vlooien, elimineren op één eiwitbron etc) dus komt ze daarom hier op uit. Voor vier weken, want een jonge hond kan hier niet op groeien
Els&Flow schreef: Ik vind 4 weken vegetarisch niet eens zo gek, alleen zou ik zelf geen zalmolie maar visolie (Doils of Royal Green) gebruiken en na die 4 weken voorzichtig met een nieuw eliminatie dieet starten klinkt ook logisch. Hopelijk is dit de gouden tip voor jullie.

In mijn oude wijkje liep een echtpaar met een lab die ook onverklaarbare jeuk had, bultjes, verharen, you name it.. Zij was echt overal op getest tot een dermatoloog opperde haar te testen op regenwater en slootwater en op grassen. Beiden testen waren positief en toen ze dat lek eenmaal boven water hadden konden ze gerichter gaan behandelen. Het was een lastig probleem, maar de hond is er toch nog 12 mee geworden.
Doils mocht ik niet gebruiken omdat er de laatste tijd relatief veel honden met jeuk komen na het geven van doils. Een visolie is normaal ook niet gebruikelijk in dit menu maar anders komt hij als opgroeiende hond omega (het was er één, ik dacht 9?) tekort.
Hope schreef: Ze zegt ook zelf dat het niet ideaal is, maar ze zegt ook dat ik alles wat ze altijd eerst adviseerd al gedaan heb (biologische schoonmaakmiddelen, kussenhoezen van 100% katoen, testen op vlooien, elimineren op één eiwitbron etc) dus komt ze daarom hier op uit. Voor vier weken, want een jonge hond kan hier niet op groeien

Doils mocht ik niet gebruiken omdat er de laatste tijd relatief veel honden met jeuk komen na het geven van doils. Een visolie is normaal ook niet gebruikelijk in dit menu maar anders komt hij als opgroeiende hond omega (het was er één, ik dacht 9?) tekort.
Zit er in olijfolie geen omega 9? En voor dat bakken zou je kokosolie kunnen gebruiken, dat wordt tenminste geen transvet bij verhitting.
Ja, goed mens he! Zag zij nog verbanden met je paardje, jezelf en Hope?

Tja. Waarom niet, dit dieet? Je kunt het allicht proberen. Ik gaf zelf alleen geen zalm en geen visolie. En ik zou bakken in uitsluitend olijf of kokosolie.
Ik zou het ook gewoon proberen. Het is maar voor vier weken en als het niet helpt, kun je daarna gewoon weer een goed menu gaan voeren. Want ik weet niet wat zij daarover gezegd heeft, maar mij lijkt dat als dit niet helpt, het in ieder geval niet aan je menu ligt?
Ruisje schreef: Zit er in olijfolie geen omega 9? En voor dat bakken zou je kokosolie kunnen gebruiken, dat wordt tenminste geen transvet bij verhitting.
*Gaat goegelen*  :-*
Lizzy schreef: Ja, goed mens he! Zag zij nog verbanden met je paardje, jezelf en Hope?

Tja. Waarom niet, dit dieet? Je kunt het allicht proberen. Ik gaf zelf alleen geen zalm en geen visolie. En ik zou bakken in uitsluitend olijf of kokosolie.
Nee, ze zag geen verband. Ze zei nog wel dat ik een dierenarts uit Limburg moest laten kijken naar de pony omdat die misschien last zou kunnen hebben van een mijt die alleen in Limburg voorkomt. Mijn pony is gekocht in Limburg, en een Brabantse dierenarts test simpelweg niet op die specifieke mijt omdat hij in dat gebied niet voorkomt. Jullie snappen dat de dierenarts vandaag nog komt kijken.
En ja, echt een heerlijk mens. Super met de hond ook. Hij hoefde niet eens op tafel, ze ging er gewoon bij op de grond zitten, en hij vond het zo gezellig dat hij bij haar op schoot kroop en ze hem zonder enige vorm van dwang op zijn rug kon leggen om de plekken te bekijken.
Kaela schreef: Ik zou het ook gewoon proberen. Het is maar voor vier weken en als het niet helpt, kun je daarna gewoon weer een goed menu gaan voeren. Want ik weet niet wat zij daarover gezegd heeft, maar mij lijkt dat als dit niet helpt, het in ieder geval niet aan je menu ligt?
Klopt. Dit menu is zó neutraal, dat als hij hier niet positief op reageert het zeker weten geen voedselallergie kan zijn.
Waar kan ik allemaal denken als het gaat om bladgroenten? Het was belangrijk dat ik dat zoveel mogelijk zou afwisselen. Voor de vitaminen maar ook omdat de darmen anders geen vezels binnen krijgen. Alle groenten met veel vezels zijn toegestaan. Als trainingssnoepjes moet ik gedroogde banaan gebruiken (Nelson likt zijn lippen alvast af  :D )

Is alle tofu fatsoenlijke tofu, of is er ook nog een biologische variant of zo? Ik wil wel kwaliteit geven.
Aardappels haal ik hier in de straat, volledig geteeld zonder gifstoffen en kunstmest.
Verder zal ik eens gaan kijken naar goede olie. Kan kokosolie nog iets zijn waar je allergisch op kan reageren?
Ik kan me hier helemaal in vinden. Ik schreef het eerder al, even helemaal terug naar af, helemaal neutraal. Ok, bij Bas deden we dat met Struisvogel, ik weet zeker dat tofu een vriendelijker alternatief is voor je portemonnee dus super.
Groenten die ik zou geven en die mij toen geadviseerd werden zijn pompoen, wortel en andijvie. De bonen/peulen hoek ten strengste niet (oooh vraag me niet meer waarom!  :-\ ).
Ik zou zelf die olie ook niet doen. Eerder kokosolie dan.
En als dit langer gaat duren kan ik je nog de contactgegevens geven waar je een geheel op maat, hypoallergeen supplement kunt laten maken om dat aan te vullen wat hij te kort komt, zoals calcium.
SUCCES!!!!!!
Kokosolie is juist veilig imo.  Ik gebruikte het om anti exceem zeep te maken.  Maar 100 procent zeker weet ik het niet.  Overigens vind ik het best een goed plan.  Als het ware je hond 'resetten'  en dan opnieuw proberen.  Bladgroenten,  spinazie,  raapsteeltjes,  valt sla er ook onder? 
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door