Casper-Zarah schreef:
Beide bedankt !
Kaela: Ik heb de groente variant , volgens Bio-Ron zou hier geen granen inzitten.( ik heb het nog niet thuis, dus kan nog niet zeggen of het klopt, verder zie ik bij hun analyse ook geen granen vermeld staan bij de groente variant. of aardappel achtige moeten er ook onder vallen? er zit wel zoete aardappel in).
Wat betreft de schimmels en gisten. 'De gist , had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan
, maar zouden deze niet al dood zijn? en wat betreft de schimmels, zijn deze slecht of niet voor een hond? mensen eten ook wel eens paddenstoelen toch een wolf denk ik niet, maar via de website van Oervoer verkopen ze ook een vloeibaar middel wat Mother of all heet.'( Hierin zouden ook paddenstoelen verwerkt zijn)
Martine-Tom: Dankje , ik lette even niet op !
Oh dat had ik niet gezien. Dat zou bestaan uit:
Wortel, topinambur (aardpeer), brandnetel, zonnebloempitten, rozenbottel, luzerne, kummel, tijm, EM micro-organismen, melasse en zeezout
Ja, tja. Ik zie ook niets vreselijks, al is melasse een loos plakmiddel en zout niet iets wat een hond extra nodig heeft. Luzerne is een grassoort, heel eiwitrijk, maar zie ik het nut voor een hond ook niet direct van in. De rest kun je zelf allemaal ook wel gewoon zo geven. Ik snap het hele "voor gefermenteerd" en EM micro organismen niet zo. In ieder geval niet als je het als vervanger van een doodordinaire groentenmix wil gaan geven.
Met vers voeren gaat het er ook een beetje om dat je weet wat je je hond voert en waarom. Groentemix voer je vanwege de vezels en een klein aandeel voedingsstoffen. Door te koken of te pureren maak je die voedingsstoffen bruikbaar voor de hond. Omdat ook hier variatie de sleutel is, wissel je wat af in je mixjes of in wat je gekookt geeft. Zo krijgt de hond wat verschillende groentes binnen en daarmee vezels en voedingsstoffen.
Ik begrijp deze mixen om eerlijk te zijn niet zo. Bokashi is gefermenteerd materiaal (dus ik denk dat je altijd met die gisten zit, dat hoort nou eenmaal bij fermentatie). Je zou kunnen stellen dat dit om een soort van voorverteerd eten is, zoals in de pens of maag zit. Maar in een maag en pens wordt van alles verteerd door maagsappen en bacteriën. Gisten komen daar niet in voor zover ik weet. Dus het wijkt eigenlijk nogal af.
Nou zou ik ook niet direct in de stress schieten van 1 potje voor een verder gezonde hond, nu je het al besteld hebt. Maar je hebt het zelf wel steeds erover dat het ras gevoelig is op maag en darmen. Dus ik zou het in ieder geval scherp in de gaten houden. Als je pas net overgeschakeld bent op vers, dan zou ik de pot eerst nog een paar weekjes dicht houden, tot je zeker weet dat je hondje het lekker doet op vers. Dan weet je tenminste waarop hij reageert, mocht er een minder goede reactie op het vers of op de bokashi komen. En probeer gewoon ook nog wat groentes uit. Wij geven vaak wat groente van wat we zelf eten, zoals worteltjes, bloemkool en speciboontjes. Dan kom je er ook achter wat ie lekker vindt en wat niet.