Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Toooooooooooof! Hadden jullie al wel een schoorsteenpijp in het huis of nog niet?
Door keetje
Wie??Ikke??

Nee wij hadden nog geen rookkanaal. Is dus geplaatst, zo'n kekke glimmende pijp op het dak. :biggrin2:
Door eelke
Ah, jullie hadden dus echt helemaal niks van benden tot aan het dak? Gaaf! Ben wel een beetje nieuwsgierig naar de kosten... ik wil ook zo graag een kachel! Sowieso een eis voor een volgend huis.
Door -Annemarie-
Mooie kachel hoor! Veel fijne en warme uren gewenst.  :)

Kacheltje voor binnen staat hier ook nog op de verlanglijst. Helaas is het rookkanaal/schoorsteen weg dus dat moet allemaal opnieuw aangelegd worden. Ik hoop dat mijn contract na 1 januari verlengd gaat worden, dan kan ik beginnen met sparen.  :)
Door keetje
Wij zijn nu 3 keer instoken verder. Tjee, wat een warmte geeft dat ding alleen op aanmaakhoutjes. Na 20 minuten helemaal weer uitgebrand maar nog 4 uur warmte afgeven. Heerlijk. De sfeer en de warmte, die toch heel anders is dan de warmte van de CV. Ik zat met rode koontjes naar de vlammetjes te staren. :biggrin2: Heerlijk. Ik zie ernaar uit om een stoofschotel in het oventje te zetten en dan maar sudderen. Als we volop stoken kan ik zien hoe warm het in het oventje gaat worden en wat de mogelijkheden zijn. Kom maar op winter. :)
Door eelke
keetje schreef: Wij zijn nu 3 keer instoken verder. Tjee, wat een warmte geeft dat ding alleen op aanmaakhoutjes. Na 20 minuten helemaal weer uitgebrand maar nog 4 uur warmte afgeven. Heerlijk. De sfeer en de warmte, die toch heel anders is dan de warmte van de CV. Ik zat met rode koontjes naar de vlammetjes te staren. :biggrin2: Heerlijk. Ik zie ernaar uit om een stoofschotel in het oventje te zetten en dan maar sudderen. Als we volop stoken kan ik zien hoe warm het in het oventje gaat worden en wat de mogelijkheden zijn. Kom maar op winter. :)
:groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:

Veel plezier!
Door - pien -
@keetje: Wat een mooie kachel !

Wij hebben een Franklin staan en we hebben een oud rookkanaal (1965) voor een gashaard...
Bel ik gister zo'n kachelboer, zegt ie dat het niet kan, een 20cm pijp (van de Franklin) op de schoorsteen...
'Dat snapt u toch wel mevrouw'  :o :o :o
Waarom bel ik je dan *piep*  >:( Voor advies natuurlijk  ::)
Even later zei hij 'ja, dan moet er een gat in gemaakt en zo'
'En u zei dat het niet kon.....?' 'ja, het kan wel.....blablabla'
Die bel ik dus niet meer terug  >:(

Net de volgende kachelboer gebeld...
'U heeft de kachel niet bij ons vandaan? Belt u de schoorsteenveger maar, die kan u advies geven'
:doh:

:o :o :o
Het leek me zo logisch om een kachelboer te bellen hiervoor maar ze willen blijkbaar niks verdienen  ::)
Door zurca
@ "Keetje"....mooie kachel!! En heel leuk zo'n oventje erin!
Veel stookplezier :biggrin2:

Pienke, wij hebben goede ervaringen met Het Stokertje. Komen door heel NL. Misschien kan je die eens vragen om advies?
https://www.stokertje.nl/
Door - pien -
Zurca, bedankt voor de tip! Ik zal 'm opslaan  :)
Ik heb een schoorsteenveger hier uit de buurt gebeld en die belt me eind van de middag terug. Even kijken wat hij zegt..hij zal wel eerst moeten komen kijken...
Door eelke
Owwww.. offerte's aan het bekijken, nieuwe huiskamer indeling aan het maken, geestelijk een houthok aan het bouwen...  ::)

Lijkt me zo ideaal! Cv hoeft dan haast niet meer aan, in de badkamer hebben we electrische vloerverwarming nl en verder zitten we haast niet boven.

Daarna door sparen voor zonnepanelen... ja hoor, ik heb het al helemaal uitgedacht.  ::)
Door zurca
eelke schreef: Owwww.. offerte's aan het bekijken, nieuwe huiskamer indeling aan het maken, geestelijk een houthok aan het bouwen...  ::)

Lijkt me zo ideaal! Cv hoeft dan haast niet meer aan, in de badkamer hebben we electrische vloerverwarming nl en verder zitten we haast niet boven.

Daarna door sparen voor zonnepanelen... ja hoor, ik heb het al helemaal uitgedacht.  ::)
:biggrin2: :biggrin2:

Het is echt fijn een houtkachel in huis...
Bij ons zat er wel een rookkanaal al in huis maar die bleek zo lek als een mandje. Dat was alleen een gemetseld rookkanaal en de stenen waren al poreus. Dus als de vorige bewoner de kachel aan had dan stond het huis van de buren vol rook. Wij hebben het rookkanaal laten weg breken vanaf de schoorsteen op het dak tot aan het plafond van de woonkamer zeg maar. Dus in de woonkamer zit nog een stukje stenen rookkanaal. Puur voor de looks want er is vanaf buiten op het dak tot aan de kachel aan toe een dubbelwandige pijp gekomen.
Het had bij ons wat voeten in aarde om het allemaal te realiseren maar het is gelukt en we zijn erg blij met ons kacheltje.
Het is een andere warmte dan die van de cv, aangenamer, warmer ook.
Daarbij kunnen wij gratis aan hout komen, oke je hebt er dan wel wat werk aan maar het houthok ligt hier bom vol. Alleen voor dat eerste jaar hebben we hout gekocht want vers hout moet wel zo'n 2 jaar drogen voor je het goed kan stoken.
Door eelke
Ja in de huizen bij mijn ouders hebben we altijd een open haard of kachel gehad. In het laatste huis een kachel en die had ik echt heel vaak aan. Het lijkt me echt ideaal... ik denk dat we zaterdag maar eens wat bedrijven in de omgeving gaan bezoeken :)

Als het goed is zou er hier een rechte pijp naar boven kunnen. Moet alleen even bekijken waar de kachel dan uit komt in de huiskamer, afhankelijk of ie door de ene of door de andere slaapkamer heen gaat.

We hebben hier al een stapeltje hout liggen voor de kachel in de tuin. Zal een half kuubje zijn.

Hoeveel verstoken jullie ongeveer?
Door zurca
Kachelpijp door je slaapkamer is prettig... wordt daar ook gratis verwarmt ;)
Ik heb geen idee hoeveel wij verstoken.
Gaat ik even aan mijn vriend vragen, die is de "pyromaan" hier in huis :biggrin2: ;)
Hier een foto van ons kacheltje;
Laatst gewijzigd door zurca op ma 18 dec 2017, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
Ooohwww wat een liefke!!!

Ik denk zelf aan zoiets;
Afbeelding

Afbeelding

Wij wonen in zo'n standaard eind jaren 60 rijtjes woning. Dus dan is zo'n kacheltje als dat van jullie niet echt passend. Zit er wel aan te denken om er meteen een te nemen waarop je de cv aan zou kunnen sluiten, maar dat moet ik nog eens onderzoeken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door