Hallo allemaal!
Nu ruim een half jaar BARFen mijn beide dames. Echter hebben ze allebei wat "probleempjes", dus wilde ik mijn menu graag met jullie delen, in de hoop dat jullie misschien wat tips hebben..
Even wat achtergrondinformatie. Cosmic is een Podenco Andaluz teefje. Ze is geholpen en ongeveer 3 jaar oud. Ze weegt 11 kg en is daarmee op goed gewicht. Eind vorig jaar heeft ze last gehad van calciumoxalaatkristallen. Na het toevoegen van extra spiervlees en het zorgen dat ze voldoende water dronk, was dit na twee weken gelukkig over. Sindsdien laat ik haar urine ieder half jaar checken. Ik hou in haar menu rekening met fosfor-waardes en calcium. Helaas heeft ze op korte termijn twee keer giardia gehad. Dit was na een kuurtje Panacur over, maar haar ontlasting is nu erg wisselend, soms kei hard, maar helaas ook vaak wat diarree, wat tot binnen poepen leidt. En dit is iets waar ik graag wat tips over zou krijgen. Een dierenarts vertelde me dat na giardia de darmwand als het ware opnieuw verstevigd moet worden. Ik zit zelf te denken aan een probiotica, maar ben daar absoluut niet in thuis, dus tips zijn welkom!
En Wispa, ook een Podenco Andaluz teefje. Ook geholpen, ongeveer 6 jaar oud. Wispa weegt 12 kg maar mag eigenlijk 13 kg wegen. Ze eet al een stuk meer dan Cosmic maar komt maar niet aan, en ze is nu voor het mooie echt wat te schraal. Hier zou ik graag tips over krijgen, meer voeren? Vettere diersoorten? Welke dan? Ook Wispa is slachtoffer geweest van de giardia infectie, maar is er beter uitgekomen. Haar ontlasting is eigenlijk wel oké. Wispa's grootste "probleem" is dat ze ontzettend verhaard. Ze heeft, ondanks dat ik dus BARF, een doffe vocht met veel loszittende haren. Hiervoor geef ik haar zalmolie, en ik borstel haar met enige regelmaat. Graag zou ik hier ook tips voor krijgen!
Afijn, ons huidige menu:
Maandag:
Wispa: 250 gram vleesbot + 120 gram spiervlees + 1 rauw eitje incl. schil
Cosmic: 160 gram vleesbot + 80 gram spiervlees + om de week 1 rauw eitje incl. schil (i.v.m. calcium)
Dinsdag:
Wispa: 250 gram vleesbot + 120 gram spiervlees + 1 theelepel zalmolie
Cosmic: 160 gram vleesbot + 80 gram spiervlees
Woensdag:
Wispa: 400 gram pens (rund of lam)
Cosmic: 250 gram pens (rund of lam)
Donderdag:
Vrijdag:
Zaterdag:
Wispa: 350 gram vis
Cosmic: 230 gram vis + 80 gram orgaan
Zondag:
Wispa: 250 gram vleesbot + 160 gram orgaan
Cosmic: 160 gram vleesbot + 80 gram orgaan
Over de ingrediënten:
Qua vleesbot voer ik meestal;
- Kippenrug
- Kippennek
- Kippenvleugels (biologisch)
- Fazantkarkas
- Eendennek
- Eendenvleugels
- Kalkoennek
- Lamsribben
- Kwartelkarkas
- Konijnkarkas (tam)
Qua spiervlees;
- Kalkoenfilet
- Rundvlees
- Paardensnippers
- Ganzenfilet (wild)
- Gemalen hazenvlees
- Gemalen hertenvlees
Qua orgaan;
- Konijnenorgaan (hart, lever, nier, long)
- Organenmix (konijnennnier, eendenlever, kippenmaagjes, runderhart)
- Runderhartblokjes
Qua pens;
- Runderpens (lappen of gemalen)
- Lamspens (lappen of gemalen)
- Fytomix (boekmaag of lamspens) - eens in de maand wat bij de gewone pens
Qua vis;
- Zalmlijven
- Makreel
- Haring
- Sprot
- Gemalen zalm
- Gemalen makreel
- Gemalen haring
Daarnaast krijgen ze een paar keer per week trainertjes tijdens de oefeningen die we doen, dit is meestal gedroogde spiering, gedroogde stukjes runderhart of runderlong, of houdbare kip/lam worst. Ook krijgen ze enkele keren per week wat te knabbelen, meestal (zelf)gedroogde konijnenoren, gedroogde kalkoennek, gedroogde rundernekspier, gedroogde runderkophuid, gedroogde runderluchtpijp of gedroogde kabeljauwhuid.
In het kort zijn mijn vragen dus..
- Is probiotica een goede oplossing voor Cosmic's darmproblemen, of is er iets anders in het menu wat misschien voor problemen zorgt? Welke probiotica raden jullie aan?
- Is zalmolie een goede toevoeging tegen Wispa's verharing, is er misschien iets anders wat ik (ook) kan proberen?
- Wat raden jullie aan om Wispa wat dikker te krijgen, nog meer voeren? Of vettere diersoorten? Welke dan?