Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Kaela schreef: Hoe is de pony mager geworden? Heel geleidelijk of vrij plotseling? En hoe mager is mager? Want wij zijn hier in NL gewend aan het beeld van moddervette paarden.

Bij geleidelijk en niet heel erg mager, zou ik het zoeken in een klein beetje meer hooi voeren. Want ze moet natuurlijk niet té mager worden, dus dan zul je toch ietsje meer eten moeten geven. Even zoeken naar hoeveel ze hebben kan zonder dat ze klachten krijgt.
Hoe is ze verder? Heeft ze wel eens een harde manenkam, vetophopingen op specifieke plekken en dat soort tekenen van insulineresistentie? Hoe wordt ze bekapt en hoe is de huisvesting (stal, paddock, paddock paradise?)
Hij is vroeger in zijn jonge jaren inderdaad ooit eens moddervet geweest. Pffff als ik de foto's terug zie.... Hij had toen inderdaad ook een enorme manenkam  :P. Maar dat is ook een raseigenschap.
Sinds hij echter last van zijn voeten begon te krijgen heeft hij nooit meer vol op het gras gestaan, maar krijgt hij 2x dgs een smal strookje en daarnaast hooi.
Zijn staldeur is nooit dicht. Hij kan 's-zomers en 's-winsters, dag en nacht, altijd in en uit lopen. Omdat hij niet vol op het gras mag, heeft hij een zandbak en via een omweg kan hij naar zijn strookje gras lopen. Zijn waterbak staat weer op een andere route, dus hij staat niet veel stil.
Tot voor kort, hoefde ik eigenlijk alleen maar op te letten dat hij niet te dik werd, want dat werd hij heel snel. Zijn voeten waren dan vrijwel altijd mooi koud. Maar nu zou ik hem eigenlijk wat meer willen geven maar durf dat niet omdat zijn voeten dan warmer worden, ondanks dat hij nu eerder mager is! Dat is nog nooit geweest zolang ik hem heb. Vandaar ook dat ik me ongerust maak en op zoek ben naar een oplossing.
Door doranto
hannabelgje schreef: Ik zou een bloedonderzoek laten doen om problemen met organen uit te sluiten. Ik hoor nogal eens van leverproblemen bij paarden.
Ik neem aan dat ze dat bij den Hoek ook kunnen. Ik zal dat in ieder geval aankaarten.
Door Kaela
Klinkt allemaal heel goed. Enige wat ik mis is een stukje verharding, maar die is er misschien ook wel. Hooi klinkt ook heel prima, daar zou ik het niet zo snel in zoeken.

Ik zou het bezoek aan den Hoek even afwachten. Anders kun je ook nog kijken of bietenpulp wat wil doen, in kleine hoeveelheden. Zeker in combinatie met de zemelen die je al voert, past dat wel bij het natuurlijke voerbeleid. Luzerne zou ook nog kunnen, maar zou ik gezien zijn voeten pas later proberen.

Wat ik je in ieder geval nog mee wil geven is dat ik denk dat je je eerst moet richten op niet-meer-afvallen. En pas als je dat hebt, weer op  eventueel aankomen indien echt nodig. Ik zou het niet gaan zoeken in muesli's ed, juist omdat je hem zo mooi op een ruwvoer dieet hebt en het zo'n delicaat evenwicht is met zijn voeten. Als je bang bent dat het echt om te korten aan voedingsstoffen gaat ipv tekort aan calorieën (bulk), dan zou ik bij paardnatuurlijk naar F4F (of zoiets) kijken. Of een vergelijkbaar product, maar naar mijn idee is F4F een van de besten als je wat meer vitamine en mineralen wil voeren, maar geen suikers en andere rommel.

Succes, hou ons op de hoogte!
Door Hope
Grasland waar jakobskruiskruid wil groeien is te arm van bemesting. Arme bemesting klaat gras hard werken om te moeten groeien en geeft daarmee enorme hoeveelheden suiker. Ik zou een bodemmonster laten nemen.

Verder zou ik een goed graasmasker kopen en je paard niet meer op kort, maar op lang gras laten lopen. Kort gras bevat veel meer suiker dan lang gras.
Insulineresistentie zou ik ook zeker niet uitsluiten. Mijn paard heeft dat ook en laat het alleen zien met spierbevangenheid, niet met dikte of huidproblemen.

Heel goed voer, zeker voor dit soort paarden, is het voer van Futter Nature. Geheel zonder granen, suiker en melasse. Mijn zorgenkindje doet het er werkelijk fantastisch op. Ik zou dat zeker gaan bijvoeren. Daarnaast zou ik een (onder begeleiding!) een kuur detox geven van phytonics om de lever te laten zuiveren.
Door Kallista
Doranto schreef: Omdat wij maar 1x per jaar hooien en het gras dus heel lang laten worden, bovendien geen kunstmest strooien en maar beperkt organische mest, lijkt het mij niet dat ons hooi nu zo rijk is. Engels raaigras is juist productiegras wat vooral voor koeien wordt gebruikt. Misschien dat het gedorst hooi is (graszaadhooi) wat jullie dan geven?
Ik heb nog nooit commercieel kant en klaar voer voor hem gekocht, dus hij moet hoofdzakelijk al zijn voeding (vit. / mineralen) uit het hooi kunnen halen. Van eenzijdig hooi zou hij dan tekorten oplopen denk ik. Ik voer liefst zo natuurlijk mogelijk. Maar ja, nu hij te mager lijkt te worden en bij de minste of geringste verhoging van het rantsoen al warme voeten krijgt, zal ik toch iets anders moeten verzinnen. Misschien dat ik dan toch maar eens naar muesli o.i.d. moet gaan kijken. Bedankt in ieder geval voor de reactie!
Mee eens, hoe later je hooit hoe minder "vet" .
Testen op cushing zou het eerste zijn wat ik deed.
Wat goed is in zo een geval om de stofwisseling te ondersteunen is MSM als supplement.
Heel vaak ligt er bij een bevangen paard een stofwisselingsprobleem (als bijv. bij cushing) aan ten grondslag.

Dan, maar dat weet je vast zelf ook wel oppassen met het fructaan gehalte, wat dus het hoogste is in het gras bij koud weer met veel zon. Op de dagen dat het groeizaam weer is heb je daar minder last van.
Lijkt tegenstrijdig omdat het gras dan juist harder groeit en er groener uitziet, maar juist dan minder fructaan.

Sterkte ermee!
Door doranto
Hope schreef: Grasland waar jakobskruiskruid wil groeien is te arm van bemesting. Arme bemesting klaat gras hard werken om te moeten groeien en geeft daarmee enorme hoeveelheden suiker. Ik zou een bodemmonster laten nemen.

Verder zou ik een goed graasmasker kopen en je paard niet meer op kort, maar op lang gras laten lopen. Kort gras bevat veel meer suiker dan lang gras.
Insulineresistentie zou ik ook zeker niet uitsluiten. Mijn paard heeft dat ook en laat het alleen zien met spierbevangenheid, niet met dikte of huidproblemen.

Heel goed voer, zeker voor dit soort paarden, is het voer van Futter Nature. Geheel zonder granen, suiker en melasse. Mijn zorgenkindje doet het er werkelijk fantastisch op. Ik zou dat zeker gaan bijvoeren. Daarnaast zou ik een (onder begeleiding!) een kuur detox geven van phytonics om de lever te laten zuiveren.
Bij ons groeit maar héél weinig Jacobskruiskruid. Een graasmasker heb ik ooit gehad maar daar kreeg hij een hele zwarte tong van  :P. Verder staat hij nooit op kort gras, maar schuif ik 2x per dag de draad een héél klein stukje op en dat is altijd lang gras, waar hij zeker 1 jaar niet op is geweest. (De andere kant wordt steeds met dezelfde afstand weer dichtgezet)
Heb even gegoogled op "Futter Nature" maar kon er niets over vinden. Wat is het en waar haal je het?
Laatst gewijzigd door doranto op za 04 okt 2014, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
In deze tijd van jaar zijn er veel HB pony's/ paarden. Het ligt niet altijd aan de suiker in het gras, er zijn verschillende suikers in het gras. Er zijn pony's die een speciaal hormoon aanmaken, dit heeft te maken met cushing. Kijk eens op FB info hoefbevangenheid.
Een pony die gevoelig is voor HB moet een bodyscore hebben van 2,5. En dat is best mager. Ik heb nl. zo'n pony. Verder heb ik hooinetten met de kleinste maas van 20mm.
Je kunt ook eens kijken bij je paard fit en gezond, je zal nl. wel mineralen bij moeten voeren, omdat ze niet alles uit het hooi en gras kan halen, omdat ze waarschijnlijk onder haar voerschema zit.
Door doranto
Vanochtend een gesprek gehad met 1 van de dierenartsen van Den Hoek. Wij hebben hier nogal ijzerhoudend grondwater. Iedereen in de wijde omtrek geeft dat hier aan de dieren, dus ik heb er niet zo gauw bij stilgestaan dat het weleens niet goed zou kunnen zijn. Volgens haar zou het heel goed de oorzaak van de symptomen kunnen zijn. Het advies was om in ieder geval dat water niet meer te geven omdat het belastend voor de lever en het slijmvlies van de darmen is. Hij krijgt vanaf nu dus alleen nog maar leidingwater.
Ook sturen ze iets op om de lever te ontgiften. De lever speelt nl. een cruciale rol bij de symptomen die hij heeft. Als hij straks weer een verhoging in zijn rantsoen verdraagt, maar desondanks toch nog te mager dreigt te worden, adviseerde ze om wat meer eiwitten te gaan voeren. Dat zou kunnen met luzerne van Metazoa. Het luzerne hooi óf de luzerne brokjes, waarvan de eerste meer de steeltjes zijn en de tweede meer het blad. Het blad bevat de meeste eiwitten.
Als het goed is heb ik het spul om te ontgiften morgen in huis. Ik ben vanmiddag meteen zo'n waterzak voor in de kruiwagen gaan halen, om in afwachting van de aanleg van waterleiding het water te kunnen transporteren. Bij de stal hebben we nl. alleen maar grondwater.
Ze zag nog niet direct een aanleiding om het paard te laten komen voor onderzoek. Wat ze nu geadviseerd heeft is iets wat sowieso in onze situatie goed was om te doen en dus moest gebeuren. Pas als dit onvoldoende helpt zien we weer verder.
Over 14 dgn. (of eerder als er aanleiding toe is) moet ik weer bellen voor een evaluatiegesprek.
Het klinkt allemaal heel logisch wat ze zei / adviseerde. Ik hoop dat het helpt!
Degene onder jullie die over de lever begonnen hadden het dus waarschijnlijk bij het rechte eind.
Iedereen bedankt voor de adviezen!  :-*
Door Hope
Super!
Klopt inderdaad, er zijn paarden die slecht reageren op ijzerhoudend grondwater. Ik geef zelf om die reden alleen kraanwater. Zo'n zak voor in een kruiwagen werkt fijn, al moet je er wel op letten dat hij niet in de emmer plonst  ;D

De lever zuiveren kost veel, heel veel energie. Hou je paard goed in de gaten, zorg dat hij voldoende drinkt (als je daar aan twijfelt zou ik zure appels bijvoeren) en overleg als je bijwerkingen krijgt.
Ik heb mijn paard na een operatie laten detoxen en twee weken later was ze zo goed als kaal  :-X
Kwam echt puur door de detox! Als je paard werkt zou ik zeker de eerste week heel rustig aan doen.

Dat voer is in NL niet te verkrijgen merk ik. Ik haal het in Duitsland.
Als je wil kan ik wel eens informeren voor een alternatief dat wel verkrijgbaar is.
Door Hitam
Worden zijn kiezen wel gedaan? Toen mijn paard van 24 magerder werd, bleek dat hij last van zijn kiezen had.
Door doranto
Hitam schreef: Worden zijn kiezen wel gedaan? Toen mijn paard van 24 magerder werd, bleek dat hij last van zijn kiezen had.
Het is inmiddels weer ruim 1 jaar geleden dat er naar zijn gebit is gekeken.
Ik ga morgen gelijk bellen voor een nieuwe afspraak!  :)
Door doranto
Hope schreef: Super!
Klopt inderdaad, er zijn paarden die slecht reageren op ijzerhoudend grondwater. Ik geef zelf om die reden alleen kraanwater. Zo'n zak voor in een kruiwagen werkt fijn, al moet je er wel op letten dat hij niet in de emmer plonst  ;D

De lever zuiveren kost veel, heel veel energie. Hou je paard goed in de gaten, zorg dat hij voldoende drinkt (als je daar aan twijfelt zou ik zure appels bijvoeren) en overleg als je bijwerkingen krijgt.
Ik heb mijn paard na een operatie laten detoxen en twee weken later was ze zo goed als kaal  :-X
Kwam echt puur door de detox! Als je paard werkt zou ik zeker de eerste week heel rustig aan doen.

Dat voer is in NL niet te verkrijgen merk ik. Ik haal het in Duitsland.
Als je wil kan ik wel eens informeren voor een alternatief dat wel verkrijgbaar is.
Wat doen zure appels dan? Gaan ze daar meer van drinken?

De da waarschuwde al dat hij bulten, stinkende ontlasting, loop-ogen / -neus, en donkere urine kon krijgen  :o
Maar ja, wat moet, dat moet. Als het naderhand maar beter is.
Hij werkt eigenlijk niet echt. Ik ga 2 à 3 keer per week rijden (buitenrit) en stap dan eigenlijk alleen maar aan een héééle lange teugel  :biggrin2:. Meestal gaat de jongste van de bejaardesoos hier mee (is 12 jaar) en dan doen we lekker relaxt.
Door Hope
Doranto schreef: Wat doen zure appels dan? Gaan ze daar meer van drinken?

De da waarschuwde al dat hij bulten, stinkende ontlasting, loop-ogen / -neus, en donkere urine kon krijgen  :o
Maar ja, wat moet, dat moet. Als het naderhand maar beter is.
Hij werkt eigenlijk niet echt. Ik ga 2 à 3 keer per week rijden (buitenrit) en stap dan eigenlijk alleen maar aan een héééle lange teugel  :biggrin2:. Meestal gaat de jongste van de bejaardesoos hier mee (is 12 jaar) en dan doen we lekker relaxt.
In appels zit veel vocht, vooral in de zure. Zo geven wij de paarden echt een paar kilo appels op lange transporten.
Ja, de lever reinigen is niet leuk nee, maar hij zal er zeker van opknappen!
Stappen buiten is super!
Door Vena
Hope schreef: In appels zit veel vocht, vooral in de zure. Zo geven wij de paarden echt een paar kilo appels op lange transporten.
Ja, de lever reinigen is niet leuk nee, maar hij zal er zeker van opknappen!
Stappen buiten is super!
Maar in zure appels zit ook veel suiker....ik zou daar heel voorzichtig mee zijn bij een paard met aanleg voor hoefbevangenheid.
Ik denk dat een paard ook uit zichzelf meer gaat drinken bij een detox.
Door doranto
Vena schreef: Maar in zure appels zit ook veel suiker....ik zou daar heel voorzichtig mee zijn bij een paard met aanleg voor hoefbevangenheid.
Ik denk dat een paard ook uit zichzelf meer gaat drinken bij een detox.
Ja, dat dacht ik ook. Dat is ook de reden dat we ook maar heel weinig wortels voeren. Alleen af en toe als snoepje.
Ik hoop dat hij inderdaad uit zichzelf meer gaat drinken. Sinds gisteren krijgt hij nu leidingwater en ik heb het idee dat hij er niet veel van drinkt. Ik denk dat hij misschien even moeten wennen aan de andere smaak.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door