Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

sella schreef: Ik zelf zou denk ik kiezen voor hert, makkelijker te krijgen dan haas.
Klopt, al kan ik daar dan nog wel weer moeilijker van aan orgaan komen.

We zijn net terug van de da. De huid zag er goed uit, ook de afkrabsels waren prima.
Omdat het wassen zo goed helpt en de oorzaak van de jeuk nog niet weg is blijf ik daar mee doorgaan. Verder was het advies zoals verwacht het starten van een eliminatiedieet. En, zoals ook al verwacht, probeerde ze me een zak RC aan te smeren maar die heb ik beleefd afgeslagen. Nou kon elimineren ook prima met vers zei ze, dus ik kreeg weer hoop. Tot ik hoorde dat ik dan moest gaan elimineren met gekookte aardappelen en sperziebonen, en dat gedurende acht weken. Nou kan ik me gewoon simpelweg niet voorstellen dat je hond daar niet op omvalt, maar goed.
Gelukkig weet ik zelf alle ins en outs van elimineren dus dat komt ook wel goed zonder hulp van de da.

Ik ga nog niet meteen beginnen, want ik heb nog een paar hindernissen te overwinnen. Ten eerste zal ik extra linten moeten spannen bij het gehele weiland, want ik wil niet dat ik Nelson steeds aan de riem buiten moet laten. Hij duikt nu zo af en toe de wei in om dat met een hap mest terug te komen. Dat lijkt me niet handig. Ruim een hectare afzetten met extra lint is niet in een uurtje gebeurd dus ik kan op zijn vroegst woensdag beginnen. De optie om hem met een muilkorfje om te laten lopen vind ik ook niks. Ik wil niet het risico lopen dat hij ergens aan kan blijven hangen, en ik heb nou eenmaal niet altijd toezicht op hem.

Verder ga ik me even verdiepen in welke diersoorten ik het beste kan verkrijgen en welke ik ook daadwerkelijk kan gebruiken om te elimineren. Ik kan natuurlijk niet 6 weken geen orgaan geven, dus ik moet wel alle delen kunnen krijgen. Ook 6 weken geen bot is natuurlijk geen optie, dus het is even wat uitzoeken. Komt helemaal goed.
En nu nog hopen dat ik de vriezer, die ik van het weekend tot de nok toe gevuld heb met tig verschillende diersoorten, gewoon kan leegvoeren op termijn.
Gittje schreef: Wat gebruik jij dan als shampoo?
VetGold shampoo. Werkt echt super!
Veel natuurlijker, veel beter uit te spoelen en het helpt ook nog eens vele malen beter.
Het droogt de huid namelijk lang niet zo uit, en zeker als je vaak moet wassen is dat toch wel een belangrijk criterium voor mij. Het bevat daarnaast geen niet-organische medicinale chemicaliën en synthetische vitaminen.
En zelfs als ze zacht zijn, vind ik ribben hard. Het kraakt veel heftiger dan de karkassen ed die ik voer en ik zie na ribben altijd krijtpoep. Ik voer ze niet graag en als ik ze voer, dan voer ik de dag er na lekker zacht bot. Elke dag rib zou ik niet zo'n zitten.
Kaela schreef: En zelfs als ze zacht zijn, vind ik ribben hard. Het kraakt veel heftiger dan de karkassen ed die ik voer en ik zie na ribben altijd krijtpoep. Ik voer ze niet graag en als ik ze voer, dan voer ik de dag er na lekker zacht bot. Elke dag rib zou ik niet zo'n zitten.
Ik ook niet. Ik vind ribben ook best eng omdat Nelson niet altijd de moeite neemt om ook het laatste stuk goed te knagen. Met karkassen maakt me dat niet zoveel uit, maar het is wel de reden waarom ik nog geen ribben heb gevoerd.
Lil schreef: Kiezebrink haas een optie? Moet je wel nog aan spier komen. Is gemalen en eet zelfs mijn oudje. Niet hard meer. Bij hert kun je weer geen bot voeren.
Tja, dat is natuurlijk gemalen en de vraag is of het dan weer echt 300% gegarandeerd enkel haas is en ze niet toevallig eerst kip hebben gemalen. Dan kan ik beter gewoon haaskarkas nemen en zelf malen of meppen.  :biggrin2:

Hoe zit het eigenlijk met gans? Ik zie op de site van degomeat wilde ganskarkas met orgaan, en ze hebben ook ganzenspiervlees.
Verder zie ik ook patrijs, dat heeft hij ook nog nooit gehad, maar dat is dan weer alleen karkas. Dan moet ik weer op zoek naar orgaan en spiervlees, of hele patrijzen.
Gans kan ook best hard zijn.

Ik zou niet op hert elimineren met een jonge pup. Ergens staat me bij dat ze bet eerste jaar ook geen 'zware' botten als ribben mogen hebben, maar misschien vergis ik me.

Het wild seizoen komt eraan dus wellicht kan je dan wel aan hele patrijzen komen, of wild konijn bijv.
Maarja dan moet Nelson het wel eten. Houdt hij van wild?
Hope schreef: Ik ook niet. Ik vind ribben ook best eng omdat Nelson niet altijd de moeite neemt om ook het laatste stuk goed te knagen. Met karkassen maakt me dat niet zoveel uit, maar het is wel de reden waarom ik nog geen ribben heb gevoerd.

Tja, dat is natuurlijk gemalen en de vraag is of het dan weer echt 300% gegarandeerd enkel haas is en ze niet toevallig eerst kip hebben gemalen. Dan kan ik beter gewoon haaskarkas nemen en zelf malen of meppen.  :biggrin2:  Daar heb je gelijk in. Gelukkig weet ik wel dat ze geen ander spul in de mix gooien (iets wat ik mij bij degomeat en consorten wel eens afvroeg. Dan had ik bijvoorbeeld konijn besteld en dacht hmmmm kon wel rund zijn wat ik hier zie.... Bij een extreem gevoelige hond is dat een probleem eerst kip malen en dan zonder schoonmaken de haas. Bij een minder gevoelige hond niet, maar dat weet je inderdaad nog niet.

Hoe zit het eigenlijk met gans? Ik zie op de site van degomeat wilde ganskarkas met orgaan, en ze hebben ook ganzenspiervlees.
Verder zie ik ook patrijs, dat heeft hij ook nog nooit gehad, maar dat is dan weer alleen karkas. Dan moet ik weer op zoek naar orgaan en spiervlees, of hele patrijzen.

Gans is hard is mijn ervaring. Is wel mooi om te elimineren mits je hond dat inderdaad goed weg krijgt.
Ik heb het natuurlijk ook eens aan de hand gehad: sh*t op welk diersoort ga ik elimineren en ik heb toen gekozen voor 100% konijn. Uiteraard had ik dat al gevoerd, maar gelukkig is het elimineren goed gegaan op het konijn. Dus als je er niet uit komt, dan maar op 1 diersoort die ze al eerder gehad heeft.
MarijeEnBoomer schreef: Gans kan ook best hard zijn.

Ik zou niet op hert elimineren met een jonge pup. Ergens staat me bij dat ze bet eerste jaar ook geen 'zware' botten als ribben mogen hebben, maar misschien vergis ik me.

Het wild seizoen komt eraan dus wellicht kan je dan wel aan hele patrijzen komen, of wild konijn bijv.
Maarja dan moet Nelson het wel eten. Houdt hij van wild?
Nelson houdt van alles.  :biggrin2: :biggrin2:
Klopt, ik heb dat ook ergens gelezen, maar zou niet meer weten waar. Om diezelfde reden had ik ook nog geen haaskarkas gevoerd. Hij verteerd goed, knaagt goed en toch... Het wildseizoen komt er inderdaad aan en de jager woont bij mij om de hoek. Ik zal eens informeren wat hij zoal heeft. Wellicht heeft hij ook haasorgaan en de zachtere delen dan de kale ruggen die je vaak ziet.
Lil schreef: Ik heb het natuurlijk ook eens aan de hand gehad: sh*t op welk diersoort ga ik elimineren en ik heb toen gekozen voor 100% konijn. Uiteraard had ik dat al gevoerd, maar gelukkig is het elimineren goed gegaan op het konijn. Dus als je er niet uit komt, dan maar op 1 diersoort die ze al eerder gehad heeft.
Daar zit ik ook aan te denken. Op zich heb ik nog wel diersoorten over, maar het is moeilijk om een goede balans te vinden in vleesbot/spiervlees/orgaan. En het is toch nog echt een jonge hond en ik ben al niet zo'n fan van zes weken zo eenzijdig voeren. Ik wil die zes weken dan toch in ieder geval wel de goede verhoudingen voeren en niet bijvoorbeeld alleen lever moeten geven omdat de rest niet te krijgen is.
sella schreef: Je kan gans ook gemalen krijgen via diverse mensen hier, dat zou dan ook nog een optie zijn. Dan voer je toch kompleet.
Als het echt van mensen hier is waarvan ik erop aan kan dat het goed gemalen is (dus niet met vuile messen bijvoorbeeld) dan zou dat een optie zijn inderdaad.

Even iets heel anders. Zouden prooidieren als cavia's nog een optie zijn? Ik zie ze op veel websites staan maar ik hoor er hier nooit iemand over die zo voert. Is daar een reden voor?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door