Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
Ik bestel bij Oervoer en hun levering komt via de post in zo'n zak met droogijs. Komt echt stijf bevroren aan hoor!
Oké, bedankt voor de info.
Mijn bestelling gaat naar Frankrijk en gaat er naar alle waarschijnlijkheid minimaal een volle dag en nacht over doen. Is dat bij jou ook het geval?
Dat zou veel geld schelen!  :D
Door Ruisje
Tamara schreef: @ Ruisje: Omdat er meestal nog van dat ''ijs'' opzit, ik laat het maar een half uur op de aanrecht staan of ben ik te snel met portioneren?
Ik ben zo bang dat ik te lang wacht en het dan op moet maken.
Kun je het niet gedeeltelijk ontdooien in de koelkast of een andere koudere ruimte?
Ik denk dat het ijs ontstaat omdat het aan de buitenkant (te) snel ontdooit terwijl het van binnen nog bevroren is.
Met het afspoelen, spoel je vleessap met vitaminen door de gootsteen. Ik zou de ijsvorming tijdens het ontdooien voorkomen door het wat langzamer gedeeltelijk te laten ontdooien.
Afspoelen zou ik zeker nooit doen.

En over de opnieuw invriezen, zou ik niet zo panisch doen.

Als je vers kipfilet in je supermarkt koopt, is die ook ingevroren en ontdooit geweest hoor.
Of denk je dat het zo snel vanuit het slachthuis in de rekken belandt?  Dat wordt gewoon ingevroren na het slachten en dan gekoeld vervoerd, ontdooit en verpakt voor het in de rekken komt.  En dat mag je zogezegd wel nog thuis invriezen en op een later tijdstip ontdooien en opeten.

Hetzelfde geldt voor die pakjes die je bij de barfleverancier koopt. Die kopen dat in grote batchen aan en laten dat al eens ontdooien om dan te verpakken per kg.  En zoals gezegd kunnen honden echt wel wat bacteriën verdragen.  Het gaat gepaard met een verlies aan voedingstoffen, dus laat het geen halve dag in een warme kamer liggen.  Maar wat laten ontdooien tot je het kan snijden en dan zo snel mogelijk invriezen, is geen probleem.  Zorg ook voor een goede degelijke verpakking (luchtdicht), als je je zorgen maakt over verlies aan voedingstoffen.  Vriesbrand zorgt ook voor verlies.
Ontdooien doe je best in een algesloten box in een koele ruimte.  Zo krijg je een zo evenwichtig mogelijke ontdooiing en niet dat de buitenkant al warm wordt en de binnenkant nog steenhard bevroren is.
Bartje6 schreef: Oké, bedankt voor de info.
Mijn bestelling gaat naar Frankrijk en gaat er naar alle waarschijnlijkheid minimaal een volle dag en nacht over doen. Is dat bij jou ook het geval?
Er is eens een keer iemand van barfplaats bij mij in Zweden geweest (ongeveer 1700 km rijden), die deed er ook twee dagen over. Toen hij aankwam, was het meeste nog stijfbevroren; hij had het in een slaapzak en een thermotas verpakt en dat was voldoende. Ik meen dat het om een kilo of 70 voer ging toen. Als je het vlees niet in de voetenruimte van de passagiersstoel neerlegt en dan de verwarming op 10 zet en op de voeten gericht, komt dat best goed hoor! En als het al een beetje ontdooid is, is dat ook niet erg. Als honden op dooie brokken oud kunnen worden, dan op vers vlees met minimaal vitamineverlies ook! :biggrin2:
Door pluk
Bartje6 schreef: Oké, bedankt voor de info.
Als ik bestel gaat het daar s morgens of s middags in de doos, vervolgens naar de post. Ik heb het dan de volgende dag binnen, omdat ik de hele dag werk portioneer ik pas s avonds. Dan is het echt nog bevroren, dus zeker 24 uur late.
Oervoer geeft aan dat het 48 uur bevroren blijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door