Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Wendi schreef: Deze opmerking, Sher, zegt volgens mij iets anders dan je interpreteert.Ehm ik vond het wel een hele zinnige opmerking en volgens mij bedoelt ze dat je nooit het hele probleem oplost door één hond uit het asiel te halen, maar dat dit niet betekent dat je dus nooit meer honden uit een asiel moet halen.
Sher schreef: Ehm ik vond het wel een hele zinnige opmerking en volgens mij bedoelt ze dat je nooit het hele probleem oplost door één hond uit het asiel te halen, maar dat dit niet betekent dat je dus nooit meer honden uit een asiel moet halen.Nouja, het is wat Kaela al zei. Als het hondje van Oma dat naar het bejaardenhuis moet en waar geen huisdieren zijn toegestaan via het asiel een fijn mandje vind is dat super fijn. Oma heeft namelijk één hondje en met de plaatsing van dat ene hondje is het probleem opgelost. Zo ook voor mensen met een allergie, honden of katten waarvan het baasje overlijd etc.
Misschien had ik er nog bij moeten zeggen dat hier veel mensen aangeven dat asielen ook in Nederland geen zin hebben.![]()
Hope schreef: Nouja, het is wat Kaela al zei. Als het hondje van Oma dat naar het bejaardenhuis moet en waar geen huisdieren zijn toegestaan via het asiel een fijn mandje vind is dat super fijn. Oma heeft namelijk één hondje en met de plaatsing van dat ene hondje is het probleem opgelost. Zo ook voor mensen met een allergie, honden of katten waarvan het baasje overlijd etc.Wat is dan jouw voorstel? Iedereen die een hond wil neemt een pup (of die doodenkele hond van oma) en alle honden met een foute baas krijgen een spuit?
Als iemand een hond uit Spanje haalt komen er daar twee honden voor in de plaats.
Dat is ook met broodfok etc maar we hebben het hier over de problematiek in Spanje.
Sher schreef: Wat is dan jouw voorstel? Iedereen die een hond wil neemt een pup (of die doodenkele hond van oma) en alle honden met een foute baas krijgen een spuit?De vriendelijkheid spat echt van het scherm.
zurca schreef: Ik denk dat er een aantal mensen zijn die gewoon een heel verkeerd beeld hebben bij het adopteren van een hond uit het buitenland.Dat is in mijn ogen een goede reden om voor die hond te kiezen. Het ras dat jij leuk vind, is toevallig niet een ras dat je hier kunt vinden.
Door het adopteren van een hond, waar ook vandaan, houdt men nergens een probleem in stand. Of die hond nu uit NL komt of uit het buitenland.
En om nog even voor mijzelf te spreken, ik heb geen hond uit het buitenland omdat ik ze daar zo zielig vind, ik heb ook geen hond vanuit het buitenland omdat ik denk daarmee in het land van herkomst iets op te lossen...Ik heb een hond uit het buitenland gewoon, omdat daar de hond zat die ik zocht. En zo zal het voor vele mensen zijn die een hond hebben die uit uit het buitenland komt.
Ruisje.... echt niet netjes dat je via Pb veroordeeld wordt. Maar helaas zijn er mensen die menen het zo te moeten "spelen"... (Heb zelf ook al eens leuke pbtjes mogen ontvangen over dit onderwerp.)
zurca schreef: Ik denk dat er een aantal mensen zijn die gewoon een heel verkeerd beeld hebben bij het adopteren van een hond uit het buitenland.Dat vind ik echt een goede reden. En daar sta ik ook echt helemaal achter!
Door het adopteren van een hond, waar ook vandaan, houdt men nergens een probleem in stand. Of die hond nu uit NL komt of uit het buitenland.
En om nog even voor mijzelf te spreken, ik heb geen hond uit het buitenland omdat ik ze daar zo zielig vind, ik heb ook geen hond vanuit het buitenland omdat ik denk daarmee in het land van herkomst iets op te lossen...Ik heb een hond uit het buitenland gewoon, omdat daar de hond zat die ik zocht. En zo zal het voor vele mensen zijn die een hond hebben die uit uit het buitenland komt.
Ruisje.... echt niet netjes dat je via Pb veroordeeld wordt. Maar helaas zijn er mensen die menen het zo te moeten "spelen"... (Heb zelf ook al eens leuke pbtjes mogen ontvangen over dit onderwerp.)
Lil schreef: Maar heus, ik heb vaker dan 1 keer tijdens een wandeling gehoord dat mensen een hond uit het buitenland hebben want die zijn zo zielig en hier in nl hebben ze het zo goed (met name een goed excuus om de gedragsproblemen niet te trainen). Maar goed net zo erg als hond terwijl het een meubelstuk is en hond uit broodfok, een hond voor de bewaking (die lelijk doet omdat hij zwaar getraumatiseerd is) etc. etc. Dat vind ik dan wel weer enorm zielig voor de bewuste hond.Dit dus. En daarom vind ik ook dat het onmogelijk is om voor 320 honden een plek te vinden. Niet omdat niemand zo'n hond naar NL moet halen. Niet omdat het voor Noortje en de honden van Zurca niet super tof is. Maar gewoon, omdat het probleem daar zo groot is dat we in alle redelijkheid moeten concluderen dat er simpelweg geen plaats is voor deze honden. En als er nergens plaats is, als er nergens een vaste basis is voor die honden met de hulp, zorg en liefde die ze echt nodig hebben (en met alle respect, er zullen echt veel vrijwilligers zijn die daar hun stinkende best voor doen maar je geeft meer dan 300 honden nu eenmaal niet elke dag persoonlijke aandacht en training) dan staat toch ook vast dat euthanaseren de enige overgebleven humane optie is?
Hope schreef: De vriendelijkheid spat echt van het scherm.Zo, ik ben weer thuis.
Ik zeg dat met het plaatsen van een enkele hond het probleem in Spanje niet is opgelost. En dat het euthanaseren van honden die jaren in een asiel moeten leven niet perse slecht hoeft te zijn. Ook voor de honden met een gigantische rugzak. Wij willen die dwingen om gezindshond te worden en ik vind dat in sommige (!) gevallen alles behalve in het belang voor de hond. Dus nee, ik ben niet per definitie tegen euthanaseren. Want voor zoveel honden is simpelweg geen plek.
zurca schreef: Ik denk dat er een aantal mensen zijn die gewoon een heel verkeerd beeld hebben bij het adopteren van een hond uit het buitenland.Zo heb ik ook voor Noortje gekozen, maar dat hebben we toch allemaal al gezegd. Je moet altijd een hond nemen, omdat je die hond wil en nooit omdat je denkt dat je een zielige hond moet redden. Wanneer dat samen gaat is dat natuurlijk wel heel prettig, maar als je een hond alleen maar neemt omdat je die hond zielig vindt, dan gaat dat vroeg of laat mis. Een hond weet namelijk niet dat je hem gered hebt en is daar ook niet dankbaar voor. Dat zielige hondje dat jij uit het buitenland hebt gered kan blijft je heus niet dankbaar aanstaren, maar blijkt een gewone hond te zijn met alles wat daar bij hoort.
Sher schreef: Zo, ik ben weer thuis.Nouja wel en niet. Misschien zijn er tussen die 320 wel 300 honden die in theorie prima geplaatst zou kunnen worden. Maar als het in de praktijk blijkt dat er binnen afzienbare tijd geen gouden mandje gevonden wordt kan de theorie nog zo mooi klinken maar is de werkelijkheid anders en zal het er op neerkomen dat er honden die theoretisch plaatsbaar zouden zijn ingeslapen worden wegens gebrek aan ruimte. Dat vind ik oprecht sneu voor die honden maar ik vind het nog vele malen zieliger om ze dan dus maar jaren te laten wachten op een baas die misschien nooit komt.
Het was niet mijn bedoeling om onvriendelijk te zijn hoor. Ik vroeg me gewoon af wat jij zou willen dat er zou gebeuren. Tot nu toe begreep ik dat dit inderdaad jouw principiële opvatting was, maar dat is dus niet zo? Wat vind je dan wel goed eigenlijk?
Als je denkt dat er een aantal honden niet geschikt zijn voor plaatsing en misschien zelfs geëuthanaseerd kunnen worden, terwijl een aantal andere honden (volgens mij best veel) prima herplaatst kunnen worden, dan zijn we het zelfs eens.
Hope schreef: Nouja wel en niet. Misschien zijn er tussen die 320 wel 300 honden die in theorie prima geplaatst zou kunnen worden. Maar als het in de praktijk blijkt dat er binnen afzienbare tijd geen gouden mandje gevonden wordt kan de theorie nog zo mooi klinken maar is de werkelijkheid anders en zal het er op neerkomen dat er honden die theoretisch plaatsbaar zouden zijn ingeslapen worden wegens gebrek aan ruimte. Dat vind ik oprecht sneu voor die honden maar ik vind het nog vele malen zieliger om ze dan dus maar jaren te laten wachten op een baas die misschien nooit komt.Ik twijfel nog wat ik er van vind om die hondjes te laten wachten op een baasje. Daarvoor zou ik het denk ik moeten zien daar.
Sher schreef: Ik twijfel nog wat ik er van vind om die hondjes te laten wachten op een baasje. Daarvoor zou ik het denk ik moeten zien daar.
Verder blijken we dan niet eens zo heel erg verschillend te denken. Ik heb trouwens gelezen dat ook in Duitsland en België honden opgevangen zouden kunnen worden. Dat zou natuurlijk prettig zijn.
Hope schreef:+1.
Kijk, daar zit ons verschil.
Ik vind dat dus niet prettig nee, dat geleur met honden. En zeker als het over grenzen gaat.
En ook hoef ik een asiel niet te zien. 300 honden kunnen nooit persoonlijke aandacht krijgen, tenzij je er dagelijks 150 vrijwilligers hebt rondlopen.
Ik zag laatst een foto met een oproep op facebook om een Spaanse hond toch alsjeblieft een thuis te geven. Het beest zat al drie jaar in de opvang. Hij was dof, keek ellendig uit zijn ogen en was vel over been. Dan zal nu iedereen weer gaan roepen dat dit een uitzondering is, maar van mij mag zo'n hond vandaag nog een spuit krijgen.
Als er realistischer werd omgegaan met de problematiek zou het geld wat beschikbaar is niet persé uitgegeven worden aan het in leven houden van de honden. Dan zouden er meer honden worden ingeslapen en zou het geld worden besteed aan het voorkomen van nog meer opvangers.
Hope schreef:Ik ben het eigenlijk wel met jou eens. Nu heb ik ook wel mijn twijfels over het goed plaatsbaar, want ik zie ook regelmatig stichtingen die honden naar NL halen die ik toch minder goed plaatsbaar vind.
Kijk, daar zit ons verschil.
Ik vind dat dus niet prettig nee, dat geleur met honden. En zeker als het over grenzen gaat.
En ook hoef ik een asiel niet te zien. 300 honden kunnen nooit persoonlijke aandacht krijgen, tenzij je er dagelijks 150 vrijwilligers hebt rondlopen.
Ik zag laatst een foto met een oproep op facebook om een Spaanse hond toch alsjeblieft een thuis te geven. Het beest zat al drie jaar in de opvang. Hij was dof, keek ellendig uit zijn ogen en was vel over been. Dan zal nu iedereen weer gaan roepen dat dit een uitzondering is, maar van mij mag zo'n hond vandaag nog een spuit krijgen.
Als er realistischer werd omgegaan met de problematiek zou het geld wat beschikbaar is niet persé uitgegeven worden aan het in leven houden van de honden. Dan zouden er meer honden worden ingeslapen en zou het geld worden besteed aan het voorkomen van nog meer opvangers.