Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hope
Ingrid (shadow) schreef: dat is inderdaad wel slim , ik doe ook per maaltijd alles maar zat soms ook met het probleem dat het wat te klein werd dus wisselde ook in dagdelen met de ene keer spiervlees en bot en de andere keer orgaan om dezelfde reden
ik denk dat ik dat nu ook beter weer kan gaan doen
die hele kip zal hij inderdaad wel helemaal op eten al kan ik wel als ik het genoeg vind hem een gedeelte pens in een bak aan bieden dat ruilen doet hij prima dus moet nog even kijken wat het beste kan
maar heb er zeker meer vertrouwen in na jullie reacties

dank je wel
Vergeet je niet de vleugels van de kip goed in te knippen?

Edit: voor foto's van onze Nelson nadat hij begreep dat barf betekend Bijt Alles Rustig Fijn  :biggrin2:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=1
Laatst gewijzigd door Hope op di 02 sep 2014, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ingrid (shadow)
die knip ik in dank je wel , en wat een prachtige smelt foto leuk te horen dat hij rustiger eet dan heb ik hoop hoor ben heel benieuwd en ga jullie op de hoogte houden
dank je wel
Door Aprilsnow
Onze Tammo was in het begin ook een echte schrokkerd (KVV). Het beetje dat hij kreeg was hap slik weg. De KVV in de randen van de bak gesmeert, vervolgens een slow-feeder gehaald. Daarmee ging het al stukken beter. Ook hadden wij het idee dat we in het begin te weinig gaven (bedenken we achteraf). Hij kreeg zo'n 5% maar dat was echt niet genoeg. Toen we dat opgevoerd hadden was hij niet meer zo gefixeerd op zijn eten (en ook rustiger in de omgang). Het is zoals ze zeggen idd een richtlijn. Momenteel wisselt hij zijn tanden en we herkennen hem met het eten niet terug. Zo rustig heeft hij nog nooit gegeten.

Tammo heeft gelukkig geen last van haasten als je in de buurt van zijn eten komt. Botjes komt hij met je 'delen' en het is o zo fijn als je ze even voor hem vasthoudt.
Wij willen ook overstappen naar BARF maar vinden het ook nog wat eng (met name het goed samenstellen, niet zozeer voor de botten).
De kippennekken zijn hap slik weg, vandaar dat we die nog pletten. De kippenvleugel (geknipt en geplet) was hap slik weg... kots. Bij het herkauw moment deed hij het al een stuk netter.
Ook hebben we hem een hele kwartel gevoerd en dat gaat perfect. Dat was al zo groot voor hem dat hij wel moest kauwen. Dus ik zou ook wat grotere stukken geven waar hij wel op moet kauwen.
Door Ingrid (shadow)
Ik zou jullie op de hoogte houden en er even op terug komen hoe het is gegaan
vandaag voor de eerste keer het uit kunnen proberen , ik ben begonnen in het heel groot
een hele kip, alleen de vleugels iets kapot geslagen en de poten eraf gehaald verder mocht hij zijn gang gaan
veel te veel natuurlijk maar wilde hem echt leren kauwen op advies van jullie

Het viel me heel erg mee en wat ben ik trots op mijn kleine kereltje (shadow)
Ik vond het heel erg goed gaan al at hij wel heel veel , maar tot mijn verbazing rustig en hij at het niet eens helemaal op
het is een erg lange video maar wilde het voor jullie helemaal laten zien zodat jullie ook kunnen oordelen
ik kan natuurlijk niet zoveel en zo`n grote stukken bijven geven , maar ga de karkassen toch maar proberen en vul die op met orgaan wat lizzy ook melde
de eende-nek denk ik dat ik nog mee wacht omdat ik bang ben dat hij hem heel door slikt
graag jullie mening hoe jullie vinden dat dit gaat ikzelf sta met verbazing te kijken hoe rustig

bij 22,42 stopt hij even tussendoor en bij 23,40 stopt hij er helemaal mee,

Door Parelridder
:biggrin2: Heerlijk tafereel, zo'n puppy met flink kraagwerk. En wat zal jij blij zijn met hoe goed dit is gegaan! Als je aan geslachte kwarteltjes komen kunt, bijv. via Degomeat, is dat een mooi formaatje. Maar ik vermoed dat hij op karkassen (bijv. borstkarkas van kip of een rugkarkas van konijn) ook goed zal kauwen.
Door Ingrid (shadow)
Dank je wel voor je reactie
Ja ik ben zeker blij en trots op mijn hummel ,Afbeelding
en ook niet hoeven te spugen hij is daarna uit zichzelf lekker gaan slapen , ik denk dat ik de maaltijden wat op ga voeren om te kijken hoe hij dan is , hopelijk wordt hij wat rustiger en niet bij elke stap die ik zet hup wakker en snel mee want wie weet eten haha

en kwartel heb ik wel
maar ander karkas moet ik bijna door vieren delen anders is het te veel dus dan is het weer hap slok weg
of ik moet het orgaan bij de volgende maaltijd doen en niet alle soorten in 1 maaltijd
Door Parelridder
Pup hoeft idd niet alle onderdelen bij elke maaltijd te eten. Je kunt gerust een maaltje uit de dagportie karkas laten bestaan en het spiervlees, orgaanvlees en de groenten over de andere maaltijden verdelen. Eigenlijk heel vergelijkbaar met hoe je zelf eet :)
Misschien ten overvloedde, maar je hoeft ook niet alle orgaan alle dagen te voeren. Je kunt dus bijv. de ene dag hart geven, de andere dag lever en de dag er na nier in plaats van dat je op alle dagen van alles een beetje geeft. Dat scheelt een bult portioneerwerk en zo lang pup over de week genomen alles binnen krijgt is het prima.
Om de ontlasting een beetje gelijk te houden verdeel ik het zelf allemaal gelijkmatig over de week. Ze krijgen hier per week 2 dagen hart, 2 dagen lever en 2 dagen nier. Pens en vis krijgen ze er beiden verdeeld over 2 dagen per week als extra bij. Maar er zijn vele manieren om het menu samen te stellen ;)
Door Hope
Parelridder schreef: Pup hoeft idd niet alle onderdelen bij elke maaltijd te eten. Je kunt gerust een maaltje uit de dagportie karkas laten bestaan en het spiervlees, orgaanvlees en de groenten over de andere maaltijden verdelen. Eigenlijk heel vergelijkbaar met hoe je zelf eet :)
Misschien ten overvloedde, maar je hoeft ook niet alle orgaan alle dagen te voeren. Je kunt dus bijv. de ene dag hart geven, de andere dag lever en de dag er na nier in plaats van dat je op alle dagen van alles een beetje geeft. Dat scheelt een bult portioneerwerk en zo lang pup over de week genomen alles binnen krijgt is het prima.
Om de ontlasting een beetje gelijk te houden verdeel ik het zelf allemaal gelijkmatig over de week. Ze krijgen hier per week 2 dagen hart, 2 dagen lever en 2 dagen nier. Pens en vis krijgen ze er beiden verdeeld over 2 dagen per week als extra bij. Maar er zijn vele manieren om het menu samen te stellen ;)
Dat ben ik niet met je eens. Een pup die elke dag compleet eet groeit echt evenwichtiger op.
Ik zou dus tot de leeftijd van 1 jaar wel elke dag spiervlees, orgaan en vleesbot voeren. Ook niet vasten, geen visdag en meerdere porties op een dag.

Wat ik deed was het vleesbot als één maaltijd geven. En dan een zo groot mogelijk stuk.
Ik geef eerst wat groenten. Dan kan hij die opschrokken en is de ergste honger weg.
Door Parelridder
Hope schreef: Dat ben ik niet met je eens. Een pup die elke dag compleet eet groeit echt evenwichtiger op.
Ik zou dus tot de leeftijd van 1 jaar wel elke dag spiervlees, orgaan en vleesbot voeren. Ook niet vasten, geen visdag en meerdere porties op een dag.

Wat ik deed was het vleesbot als één maaltijd geven. En dan een zo groot mogelijk stuk.
Ik geef eerst wat groenten. Dan kan hij die opschrokken en is de ergste honger weg.
Het klinkt net alsof ik anders geadviseerd heb..? Ik voer alle dagen vleesbot, spiervlees en orgaan en geef geen visdag en wel meerdere porties per dag...
Het enige verschil met jouw visie is dus dat ik niet alle dagen én lever én nier én hart én pens én vis voer. Van al deze onderdelen geef ik pup/hond 2 maal per week, e.e.a. zodanig verdeeld over de week dat er elke dag orgaan op het menu staat.
Door Hope
Parelridder schreef: Het klinkt net alsof ik anders geadviseerd heb..? Ik voer alle dagen vleesbot, spiervlees en orgaan en geef geen visdag en wel meerdere porties per dag...
Het enige verschil met jouw visie is dus dat ik niet alle dagen én lever én nier én hart én pens én vis voer. Van al deze onderdelen geef ik pup/hond 2 maal per week, e.e.a. zodanig verdeeld over de week dat er elke dag orgaan op het menu staat.
Oeps, verkeerd gelezen, sorry!
Door Ingrid (shadow)
Dank jullie wel
en inderdaad Hope op die manier ga ik het denk ik ook doen als ik karkas heb want anders gaat het me te klein worden
ben zo blij dat hij goed kauwt
hij kreeg net dat gedeelte wat hij gister heeft laten liggen (bewaard in de koelkast) en heb het wat gevuld met orgaan.
geweldig weer hoe hij het deed, hij ging na een tijdje knagen er zelfs bij liggen
heerlijk om te zien, hopelijk blijft het rustiger gaan dan met kvv

thanks voor jullie reactie`s
Door Hope
Parelridder schreef: Fijn dat 't misverstand verholpen is ;)
Ja, sorry, ik las te snel  :-[
Ingrid (shadow) schreef: Dank jullie wel
en inderdaad Hope op die manier ga ik het denk ik ook doen als ik karkas heb want anders gaat het me te klein worden
ben zo blij dat hij goed kauwt
hij kreeg net dat gedeelte wat hij gister heeft laten liggen (bewaard in de koelkast) en heb het wat gevuld met orgaan.
geweldig weer hoe hij het deed, hij ging na een tijdje knagen er zelfs bij liggen
heerlijk om te zien, hopelijk blijft het rustiger gaan dan met kvv

thanks voor jullie reactie`s
Super!
Door Ingrid (shadow)
haha van de hele kip flink aan de dunne gekomen maar dat was te verwachten
hopelijk is het morgen weer normale ontlasting
hij heeft er in ieder geval van genoten en ik ben super trots op  hem dat hij zo goed knaagde er op
Door pike
Ingrid (shadow) schreef: haha van de hele kip flink aan de dunne gekomen maar dat was te verwachten
hopelijk is het morgen weer normale ontlasting
hij heeft er in ieder geval van genoten en ik ben super trots op  hem dat hij zo goed knaagde er op
Misschien heb ik het gemist, maar waarom was dat te verwachten? Zaten er misschien grote vethompen in de buikholte, die kan je er beter uittrekken. Anders zou ik niet weten waarom hij flink aan de dunne kan komen van een kip.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door