Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
Martine-Tom schreef: Ok ik ga het 1 keer proberen uit te leggen hoe ik erin sta.
Ik veroordeel niemand, echt niet, in het leven moet ieder zijn keuze maken die goed voelt en wie ben ik om te oordelen over wat goed voelt voor een ander.
Ik maak de keus geen buitenlander te nemen, bewust niet, ik vind dat ik dan het probleem in stand houd, als alle asiels al hun honden naar het buitenland kunnen verkassen hoeft de regering er niks mee te doen want er is immers geen probleem. Hoe erg ik het ook vind hoor!
Ik vind dat het probleem wat bestaat groter is als wat "wij" op kunnen lossen, het voelt voor mij bijna als broodfok, als ik een broodfokpup neem red ik die ene pup...maar voor de ene pup komt gewoon weer een ander...en een ander...en een ander...
En zo gaat het met de buitenlandertjes ook, gaan er 10 naar Nederland...komen er gewoon weer 10 in het asiel.

Ja het is een probleem, ja het is zielig, de oplossing heb ik ook niet, maar mijn persoonlijke overtuiging is dat ik eraan bijdraag als ik een hond over laat vliegen. En daar mag een ander heel anders over denken, prima, ik doe mijn best om een ieder daarin in hun waarde te laten, als dat naar mij toe dan ook maar gebeurd  ;)

Daarnaast zie ik qua stichtingen, plaatsingen en opvangadressen ook nogal eens wat fout gaan, dus voor mij speelt er meer, maar de basis van waarom ik niet voor een buitenlander ga is bovenstaand.
En ja, in dit geval, de 320 honden die ingeslapen worden, echt dat is oprecht heel heel erg, maar ik denk ook dat een asiel waar zoveel honden zitten ook niet de aandacht kan schenken die een hond verdiend, en dat inslapen misschien niet eens de ergste optie is (tegenover jaren in een asiel zitten zonder persoonlijke aandacht) en ja, in Nederland gebeurd dat ook, en ja dat is ook zielig, ik denk dat het probleem groter is dan iets wat op te lossen is in onze generatie.
Wij als maatschappij gaan zo verknipt met dieren om en dat ligt eraan aan de basis, en hoe dat om te keren, geen idee, en daarin maakt een ieder zijn eigen keus, de ene vind dat je juist buitenlanders hierheen moet halen, en de ander vind juist van niet. Laten we alsjeblieft onthouden dat aan de basis van elk besluit dierenliefde ligt en niet oordelen over elkaar, maar accepteren dat er verschillende meningen kunnen zijn vanuit diezelfde basis...
Dit vind ik heel mooi gezegd.
Ik denk dat ik er ook zowat op deze manier over denk.  Het is vreselijk wat er daar gebeurt, maar honden van daar redden is dweilen met de kraan open. En net als alle dieren die door mensen aan hun lot overgelaten worden of uitgebuit worden, los je dat niet op door die dieren daar te redden. Integendeel. Dat is zo met buitenlandse honden, dat is zo met kittens bij mensen thuis (al dan niet oepsnestjes), dat is zo met konijnen en hamsters en noem maar op. Zolang de oorzaak, zijnde de mentaliteit van de eigenaren niet veranderd, lost dat niets op. En ik heb dan ook eerder iets van: laat ze het ginder maar zelf oplossen.
En nee, die honden daar hebben daar niet voor gekozen, maar dat hebben de honden in NL asiels ook niet, dus die zijn net evenveel waard. Dan wordt het voor mij een kwestie van wat voor effect het op de mensen heeft, en niet op de dieren. Want je kan toch maar 1 hond kiezen, die andere mogelijke levensgezel krijgt die kans niet, dat blijft zo. Spanje of NL.  Maar het effect op de mensen is erg verschillend.
Dat is net zo voor kittens (en vast voor honden ook) bij ons, neem je een kitten bij mensen thuis, of neem je datzelfde kitten uit het asiel nadat het gedumpt is. Het katje is nog steeds hetzelfde, maar het effect op de mensen en wat je ondersteund, is een hemelsbreed verschil. 

Ik veroordeel zeker niemand die een hond naar hier haalt, maar ik vind wel dat deze mensen zich vaak snel aangesproken voelen, en dan kan ik het niet laten me af te vragen waarom.  Terwijl daar naar mijn mening op dat moment nog geen aanleiding voor is, gaat iemand weer van zich afbijten dat hij/zij een hond uit het buitenland geadopteerd heeft en hop, we zijn weer vertrokken.
Door Anne in Zweden
Wendi schreef: eh ik denk niet dat ik nog ga klooien voor dat plaatje, veel uitgebreidere info staat in de link!
Het plaatje is daar een samenvatting van die ik al grotendeels gegeven heb  ;)

welterusten!  :)
Yo, slaap lekker! :D
Door Angelique
Anne in Duitsland schreef: Dus alle asiels samen hebben 1000 geplaatst? Maar dat is niet wat er staat, ze hebben het over "plaatsbare" honden. Maar dat er meer dan 100.000 pups uit het oostblok zouden komen, daar word ik even stil van. Da's echt wel een hele hoop...

Naja, we wachten het plaatje van Wendi morgen  ;) wel af.
Dat staat er, 9 plaatsbare honden per asiel, niet dat ze ook geplaatst zijn. Maar die honden komen al uit één der groepen die het totaal van 180.000 maken, dus denk ik dat ze daarom apart vermeld staan, die vallen niet onder "nieuwe honden". Maar verschuiven slechts.

Die grote pupfarms halen de meeste pups daarvandaan. Veel goedkoper dan zelf fokken. zo ook de dierenwinkels die natuurlijk altijd een jonge voorraad moeten hebben. 
Door MargaS
pearlsofpassion schreef: Dit vind ik heel mooi gezegd.
Ik denk dat ik er ook zowat op deze manier over denk.  Het is vreselijk wat er daar gebeurt, maar honden van daar redden is dweilen met de kraan open. En net als alle dieren die door mensen aan hun lot overgelaten worden of uitgebuit worden, los je dat niet op door die dieren daar te redden. Integendeel. Dat is zo met buitenlandse honden, dat is zo met kittens bij mensen thuis (al dan niet oepsnestjes), dat is zo met konijnen en hamsters en noem maar op. Zolang de oorzaak, zijnde de mentaliteit van de eigenaren niet veranderd, lost dat niets op. En ik heb dan ook eerder iets van: laat ze het ginder maar zelf oplossen.
En nee, die honden daar hebben daar niet voor gekozen, maar dat hebben de honden in NL asiels ook niet, dus die zijn net evenveel waard. Dan wordt het voor mij een kwestie van wat voor effect het op de mensen heeft, en niet op de dieren. Want je kan toch maar 1 hond kiezen, die andere mogelijke levensgezel krijgt die kans niet, dat blijft zo. Spanje of NL.  Maar het effect op de mensen is erg verschillend.
Dat is net zo voor kittens (en vast voor honden ook) bij ons, neem je een kitten bij mensen thuis, of neem je datzelfde kitten uit het asiel nadat het gedumpt is. Het katje is nog steeds hetzelfde, maar het effect op de mensen en wat je ondersteund, is een hemelsbreed verschil. 

Ik veroordeel zeker niemand die een hond naar hier haalt, maar ik vind wel dat deze mensen zich vaak snel aangesproken voelen, en dan kan ik het niet laten me af te vragen waarom.  Terwijl daar naar mijn mening op dat moment nog geen aanleiding voor is, gaat iemand weer van zich afbijten dat hij/zij een hond uit het buitenland geadopteerd heeft en hop, we zijn weer vertrokken.
En ik vind dat jij het óók heel mooi zegt!
Door Ruisje
pearlsofpassion schreef: ...

Nee, en plein public wordt er niemand veroordeeld, maar "achterom" via pb wel. :'(
Door Mieke L.
pearlsofpassion schreef: Dit vind ik heel mooi gezegd.
En nee, die honden daar hebben daar niet voor gekozen, maar dat hebben de honden in NL asiels ook niet, dus die zijn net evenveel waard.
Dan wordt het voor mij een kwestie van wat voor effect het op de mensen heeft, en niet op de dieren. Want je kan toch maar 1 hond kiezen, die andere mogelijke levensgezel krijgt die kans niet, dat blijft zo. Spanje of NL.  Maar het effect op de mensen is erg verschillend.

Maar dan moet je dus ook geen honden uit Nederlandse asiels meer nemen want dat lost toch net zo goed niets op?
Door Sher
Mieke L. schreef: Maar dan moet je dus ook geen honden uit Nederlandse asiels meer nemen want dat lost toch net zo goed niets op?
Blijkbaar vinden veel mensen dat inderdaad. Als een hond bij de eerste eigenaar om wat voor reden dan ook pech heeft, dan mag hij opgeruimd worden. Prima, van mij mag je dat denken. Ik zei al eerder dat je altijd alleen een hond moet nemen, omdat je er 100% achter staat.
Ik vind het wel belachelijk dat je dan blijkbaar zo warm loopt voor die gedachte, dat je vindt dat de mensen die wel graag zulke honden een kans wil geven moet ontmoedigen. Eigenlijk zouden alle asielen ter wereld gesloten moeten worden? Nou, daar kan ik niet achter staan, maar ik ga gewoon mijn eigen gang. Dat ik niet meer 100 keer dezelfde dingen wil blijven zeggen hoort daar ook bij. Ik heb gezegd wat ik wil bereiken, jullie vinden dat belachelijk, prima.
Ruisje schreef: Nee, en plein public wordt er niemand veroordeeld, maar "achterom" via pb wel. :'(
Dat vind ik gewoon schandalig! Is dat gewoon toegestaan hier?  :o
Door Kaela
Sher schreef: Blijkbaar vinden veel mensen dat inderdaad. Als een hond bij de eerste eigenaar om wat voor reden dan ook pech heeft, dan mag hij opgeruimd worden. Prima, van mij mag je dat denken. Ik zei al eerder dat je altijd alleen een hond moet nemen, omdat je er 100% achter staat.
Ik vind het wel belachelijk dat je dan blijkbaar zo warm loopt voor die gedachte, dat je vindt dat de mensen die wel graag zulke honden een kans wil geven moet ontmoedigen. Eigenlijk zouden alle asielen ter wereld gesloten moeten worden? Nou, daar kan ik niet achter staan, maar ik ga gewoon mijn eigen gang. Dat ik niet meer 100 keer dezelfde dingen wil blijven zeggen hoort daar ook bij. Ik heb gezegd wat ik wil bereiken, jullie vinden dat belachelijk, prima.
Het spijt me voor jou, maar je weet iedereens woorden wel heel erg te verdraaien zeg!

Een hond uit een asiel nemen is prima, waar dat asiel ook staat MITS het nemen van dat hondje uit het asiel, niet een groter achterliggend probleem in stand houdt.

Kijk, als oma haar hondje naar het asiel brengt omdat ze naar het bejaardenhuis moet en jij neemt dat hondje in huis, dan is iedereen blij. Als puppiehandelaar zijn pups niet verkocht krijgt en hij dumpt ze bij het asiel die ze alsnog voor een lekker prijsje weet te slijten, dan is niemand blij.

En dat dus op grote schaal.
Door hannabelgje
Ik zou het heel fijn vinden als alle asiels dicht gingen. Dan zouden ze nl niet meer nodig zijn. Maar dat is een utopie vrees ik. De buren hebben ook weer een nest kittens liggen. Het tweede dit jaar. Dat zijn weer 6 kittens extra terwijl er al zoveel katten teveel zijn.
Door Sher
Ik dacht dat we er al uit waren dat het hierheen halen van hondjes niet het probleem in stand houdt, maar integendeel dat hierdoor geprobeerd wordt er wat aan te doen. Ik citeer mezelf nog maar eens.
Sher schreef: Ik snap het niet, zijn we dan echt zo onduidelijk?
We geven toch aan dat goede stichtingen er alles aan doen om te proberen de situatie in het buitenland te verbeteren. Er zijn sterilisatieprojecten, de bevolking wordt voorgelicht er zijn steeds meer mensen in het buitenland die op andere gedachten komen. Moeten ze daar dan maar weer mee stoppen?
JUIST als er buitenlanders in jouw land bezig zijn om misstanden op te lossen, ga je zelf ook voelen dat er iets mis is. We lossen problemen daar niet alleen op, we maken ze zichtbaar! Als nu iedereen achterover gaat hangen in zijn bank en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zullen ze in Spanje toch niet opeens wakker schrikken.
De bio-industrie is toch net zoiets. Niemand denkt na over de kilo-knaller in de supermarkt, lekker goedkoop juist. Pas als er een aantal gekken gaan roepen dat die kilo-knallers voor erg veel dierenleed zorgen, zijn er wel eens mensen die misschien dan toch die bio-kip nemen.
Die grote getallen maken de honden trouwens toch niet minder als individu? Er zitten daar namelijk alleen maar individuele honden. Honden waar ook daar in Spanje heel veel van wordt gehouden, al kun je je daar met die aantallen misschien geen voorstelling van maken.
Van mijn Noortje heb ik ook foto's in Spanje, waarbij ze na haar castratie lekker op de bank bij een vrijwilligster bij mag komen van de operatie. Diezelfde vrijwilligster is nu (maanden later) nog steeds blij met foto's van Noortje die hier gelukkig is.
Het gaat hier niet om grote vrachtwagens lastige honden, die hier de markt overspoelen. Het gaat om heel veel heel verschillende honden, waarvan een groot aantal een heel fijn hondenleven zou kunnen leven.
Ik verdraai geen woorden!
Ik geloof wel dat hier heel veel dezelfde argumenten worden aangehaald, terwijl daar al uitgebreid antwoord op gegeven was.
We kunnen het ook gewoon niet met elkaar eens zijn hoor, zonder dat je me voor leugenaar uitmaakt.
Door Hope
Sher schreef: Ik dacht dat we er al uit waren dat het hierheen halen van hondjes niet het probleem in stand houdt, maar integendeel dat hierdoor geprobeerd wordt er wat aan te doen. Ik citeer mezelf nog maar eens.Ik verdraai geen woorden!
Ik geloof wel dat hier heel veel dezelfde argumenten worden aangehaald, terwijl daar al uitgebreid antwoord op gegeven was.
We kunnen het ook gewoon niet met elkaar eens zijn hoor, zonder dat je me voor leugenaar uitmaakt.
Nou nee, het naar hier halen van één hond lost niks op. Het is leuk voor degene die erachter staan, dat wel. Maar als het puur gaat om geld zodat ze daar in Spanje mentaliteit kunnen gaan veranderen kan je ook prima geld doneren.  :)
Door Kaela
Sher schreef: Ik dacht dat we er al uit waren dat het hierheen halen van hondjes niet het probleem in stand houdt, maar integendeel dat hierdoor geprobeerd wordt er wat aan te doen. Ik citeer mezelf nog maar eens.Ik verdraai geen woorden!
Nee, daar zijn we het dus niet over uit. Ik vind dat je met het hierheen halen van honden wél het probleem in stand houdt. Je citeerd jezelf en je eigen mening en ik probeer al de hele tijd uit te leggen waarom ik het daar niet mee eens ben.

Ik hou er mee op.
Door Wendi
Mieke L. schreef: Maar dan moet je dus ook geen honden uit Nederlandse asiels meer nemen want dat lost toch net zo goed niets op?
Deze opmerking, Sher, zegt volgens mij iets anders dan je interpreteert.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door