Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
Kim_S schreef: Kopuh? 10 euro de kilo  :biggrin2:
10% voor de geniale inval, ahummmmm.....  8) 8)
Door Nadia
De honden eten 80/90% bio/wild/diervriendelijk gehouden.

Ik probeer zoveel mogelijk bio te eten. Groente hebben we ook uit eigen tuin.
Helaas kunnen (willen??) we er niet zo veel centjes voor neer leggen.
Door BusKay
Ik denk dat als het er over uit gaat niemand zit te wachten op al die troep in ons eten.
Als het onze portemonnee raakt komen de prioriteiten (vaak zelfs begrijpelijk) elders te liggen.
De commercie buit het "bio" dankbaar uit en ik denk dat velen dat al of niet onbewust ook weten.
Kijk naar prijsafspraken die gemaakt worden door de machthebbende supermarktketens of de vleesschandalen die plaatsvinden.

De film Food Inc. is hierin een eyeopener....  http://www.moviemeter.nl/film/56097
Door S
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik zelf ook graag bewuster wil gaan eten. Nu ben ik sowieso al geen echte vleeseter, maar als ik het dan toch 'moet' eten, dan liever een kipje wat zo diervriendelijk mogelijk geleefd heeft.

Begrijpelijk maar toch ook wel erg jammer dat het spul allemaal zo relatief duur is, dat weerhoudt mij er vaak van om het te kopen. Zèker groente en fruit. Als compromis ben ik nu aan het zoeken naar een bio-boer in de buurt waarvan ik rechtstreeks kan afhalen. Zo heb ik bv. pas ontdekt dat ik voor een flesje geitenmelk in de supermarkt € 1,25 betaal, maar rechtstreeks van de boer maar € 0,50! En daar zit dan geen extra troep etc. in als het goed is. Daarvoor rijd ik dan graag een beetje rond.

We hebben helaas de plaats niet echt om zelf groentjes te telen (al zit ik te spelen met het idee van de m² moestuin), anders zou dat natuurlijk ideaal zijn. En helaas krioelt het bij ons ook van de slakken, dus dat zou sowieso geen succesverhaal worden vrees ik. Nu hebben we enkel aardbeien, balkontomaatjes, frambozen, blauwe bessen en rode bessen (die laatste 2 daar is dit jaar nog niks van gekomen).
Door TMG1961
Ik eet geen Bio meer nadat ik verschillende reportages gezien heb over zogenaamd bio voedsel. Veel wat als bio verkocht wordt is helemaal geen bio. Er wordt te veel mee gerotzooid.
Door dinky89
Vlees haal ik het liefste bij de biologische slager. Niet alleen vanwege het 'keurmerk' (vraag me af, moet daar net zo voor betaald worden als voor een bewuste keuze keurmerk waarbij puur appelsap niet in categorie viel omdat het voor vruchtensap te weinig vezels had en daarom geen bewuste keuze stempel kon krijgen?) maar vooral omdat het vlees veel lekkerder/malser is dan bij de supermarkt.
Kip koop ik wel in supermarkt maar hier geen goedkope met water gevulde plofkip maar de meer dier vriendelijke variant omdat het dus beter smaakt.

Voor dinky ben ik afhankelijk van wat ik hier op de fiets kan krijgen dus dat is niet bio. Wel keer darf gehad en vond dat er toen wel erg mooi uit zien maar helaas niet op fietsafstand te krijgen.
Laatst gewijzigd door dinky89 op wo 03 sep 2014, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Michelle Vrolijk
TMG1961 schreef: Ik eet geen Bio meer nadat ik verschillende reportages gezien heb over zogenaamd bio voedsel. Veel wat als bio verkocht wordt is helemaal geen bio. Er wordt te veel mee gerotzooid.
Het zou me niet verbazen als er idd hier en daar mee gerommeld wordt. Ik heb echter bloed laten prikken voordat ik bio ging eten (mijn lever breekt rommel slecht af en ik had constant oogontstekingen) en 2x toen ik al een tijd bio at en het verschil was aanzienlijk. Mss krijg ik nog steeds rommel binnen maar aanzienlijk minder dan met niet bio eten. Ik heb dan ook zelden tot nooit meer oogontstekingen terwijl ik die mijn leven lang heel regelmatig had.
Door Aprilsnow
Wij eten ook hoofdzakelijk bio. Vlees kan nog wat beter maar dat is ook lastiger aan te komen (lees moet ik verder voor weg). Groenten en fruit hebben we via een pakket van de boer. Kost gemiddeld duurder dan bij de super maar wij eten ons er lens aan. Op zaterdag ga ik nog even shoppen bij de boer in de 'veldwinkel'. Gewoon omdat ik het gezellig neuzen vind om te kijken wat ze die week weer in de schappen hebben liggen.
We eten sinds we anders zijn gaan eten ook veel minder vlees. Deden we voorheen ieder een eigen schnitzel kunnen we deze tegenwoordig makkelijk delen. De behoefte is minder maar niet weg. Vegetarisch zou mij dan ook niet lukken.

Tammo zit nu op Darf (laatste lading Bandit nier at hij niet meer). We proberen hem ook zoveel als mogelijk biologisch wat aan te bieden.

En ja zodra de commercie de winst is gaan zien in het biologisch of superfood eten is het kaf van het koren scheiden een stuk lastiger.
Van onze bakker heb ik begrepen dat het keurmerk naast geld vooral veel administratieve rompslomp geeft. Iets waar hij als kleine zelfstandige eigenlijk geen tijd voor heeft. Hij heeft een eigen keurmerk ontwikkeld. Moet ik hem dan op zijn blauwe ogen geloven. Dat heeft dan weer met vertrouwen te maken en als ik zie hoe gepassioneerd hij over zijn vak en voeding praat geloof ik hem eerder dan 1 of andere keten met een keurmerk.
Door lianneke
Bak zelf mn brood met biologisch geteeld speltmeel wat ik haal bij de molenaar.
3,50 per kilo, dus een brood kost me incl. stroom 1,90. Tja, de Lidl heeft goedkopere broden.
Groente uit eigen tuin of van de Ekonoom. Fruit van de Ekonoom. Rauwe biologische geitenmelk van de geitenboerin. Vlees van Schotse Hooglanders, natuurgrazers hier. Prijs vind ik reuze meevallen, ik betaal 110 euro voor een pakket, wat ik zelf samenstel, van 10 kilo. We eten twee a drie keer per week vlees, en dan niet veel.
Veel ,droge, boodschappen brengt mn collega mee uit Duitsland, daar is toch meer bio keus en is veelal goedkoper.
Lekkere boerenboter op brood, gemaakt van zure melk. Goed voor de darmflora.
Ik besef heel goed dat ik het voordeel heb dat ik het kan en wil kan betalen en dat het niet voor iedereen is weggelegd, helaas.
Voor de honden geen plofkip en zoveel mogelijk wild.
Laatst gewijzigd door lianneke op do 04 sep 2014, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
lianneke schreef: ik betaal 110 euro voor een pakket, wat ik zelf samenstel, van 10 kilo.
Hoe lang doe je met zo'n pakket? En heb je dan voor die tijd alles of moet je daar nog ene hoop bij halen. 
Door lianneke
TMG1961 schreef: Hoe lang doe je met zo'n pakket? En heb je dan voor die tijd alles of moet je daar nog ene hoop bij halen.
Wij doen hier zo,n drie maanden mee, eten niet veel vlees per keer en halen af en toe vis of kip bij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door