Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kiara
Het zat hier standaard in het huis toen ik erin kwam was nieuw
Maar als je veel wast of de vaatwasser aanzet s'nachts en in het weekend dan denk ik van wel
Geen idee wat het kost eigenlijk per jaar
Door Esther Q
Hier in Zweden zitten we weer met vaste lasten voor de elektra. In Estland hadden we die niet. Daar betaalden we naar verbruik, veel fijner. Verbruik je een maand niks, betaal je ook niks. Stoken doen we op hout, gisterenavond voor het eerst na een erg warme zomer de kachel weer aangehad, heel eventjes maar. We hebben straks ook een boiler die op hout gestookt wordt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, want je moet er apart voor stoken in de boiler zelf. In de keuken hebben we een kleinere boiler op elektriciteit, 15 liter. Eigenlijk nog veel te groot voor in de keuken, in Estland hadden we eentje van 10 liter, die warmde met een kwartiertje op voor de afwas en de rest van de dag stond hij uit. We douchen nu nog met die 15 liter boiler in de keuken en eigenlijk is dat wel goed, je maakt erg efficiënt gebruik van het warme water. Boiler aan, half uurtje later de douche in, en net als je klaar bent is het water op. Rest van de dag staat de boiler uit.
Het is hier al een uurtje licht, verlichting hebben we nog niet nodig, maar we stevenen nu in rap tempo af op de donkere, koude maanden, ben benieuwd hoe duur het allemaal gaat zijn in Zwedenland...
Door kiara
Esther Q schreef: Hier in Zweden zitten we weer met vaste lasten voor de elektra. In Estland hadden we die niet. Daar betaalden we naar verbruik, veel fijner. Verbruik je een maand niks, betaal je ook niks. Stoken doen we op hout, gisterenavond voor het eerst na een erg warme zomer de kachel weer aangehad, heel eventjes maar. We hebben straks ook een boiler die op hout gestookt wordt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, want je moet er apart voor stoken in de boiler zelf. In de keuken hebben we een kleinere boiler op elektriciteit, 15 liter. Eigenlijk nog veel te groot voor in de keuken, in Estland hadden we eentje van 10 liter, die warmde met een kwartiertje op voor de afwas en de rest van de dag stond hij uit. We douchen nu nog met die 15 liter boiler in de keuken en eigenlijk is dat wel goed, je maakt erg efficiënt gebruik van het warme water. Boiler aan, half uurtje later de douche in, en net als je klaar bent is het water op. Rest van de dag staat de boiler uit.
Het is hier al een uurtje licht, verlichting hebben we nog niet nodig, maar we stevenen nu in rap tempo af op de donkere, koude maanden, ben benieuwd hoe duur het allemaal gaat zijn in Zwedenland...
Ha ha zo'n boiler zoek ik ook voor dochter lief die staat rustig half uur te douchen en dat gaat niet ja met koud water!!!
Door K&D
pienke schreef: Tussen dag- en nachttarief zit 1 cent...(plusminus)
Ik heb een dubbele meter inderdaad...ze kunnen dat toch niet zomaar veranderen? Ik betaal ook voor de dubbele meter...hmmmm...haal ik dat er wel uit?
Of kost het meer om 'm weg te laten halen?
De meter blijft gewoon. Het is administratief. Je betaalt dan voor 'standen' beide hetzelfde tarief. Tenzij je heel veel nachtstroom gebruikt is het amper meer rendabel.
Door Martine-Tom
K&D schreef: De meter blijft gewoon. Het is administratief. Je betaalt dan voor 'standen' beide hetzelfde tarief. Tenzij je heel veel nachtstroom gebruikt is het amper meer rendabel.
Ik heb ooit voor een energiemaatschappij gewerkt en wij moesten als stelregel geven dat het pas rendabel zou kunnen zijn als je echt een druk gezin hebt en alle was en vaatwas enzo in de daluren deed.
Door kiara
Ik heb er de balle verstand van , het zat er al in
Hoe weet ik nou wat het kost dan die tweede meter?
En er word hier bijna dagenlijks gewassen, afwas machine ook elke dag
Gaan wel allebei pas na 23.00 aan ook de droger
Door Martine-Tom
kiara schreef: Ik heb er de balle verstand van , het zat er al in
Hoe weet ik nou wat het kost dan die tweede meter?
En er word hier bijna dagenlijks gewassen, afwas machine ook elke dag
Gaan wel allebei pas na 23.00 aan ook de droger
Jaarafrekening, maandfactuur, site van de energiemaatschappij, energiemaatschappij bellen?
Door - pien -
K&D schreef: De meter blijft gewoon. Het is administratief. Je betaalt dan voor 'standen' beide hetzelfde tarief. Tenzij je heel veel nachtstroom gebruikt is het amper meer rendabel.
Ik neem aan dat ik daar dan wel een brief over zou krijgen als het zo was...er van uitgaand dat ze je inlichten over hoe en wat  ::)
Maar ik ga het even nakijken.
De laatste keer dat ik keek was het nog een cent verschil tussen dag- en nachttarief.
Door kiara
Martine-Tom schreef: Jaarafrekening, maandfactuur, site van de energiemaatschappij, energiemaatschappij bellen?
De jaar afrekening krijg ik binnen kort per post althans neem ik aan
Zal mij benieuwen wat dat kost nooit opgelet  :-X
Door Nadia
Mij scheelde piek/dal iets van 17 euro per jaar. Heb het naar 1 tarief gezet.
De luxe van altijd kunnen wassen is me meer waard.
Door kiara
Das ook niet veel
Vraag mij af of die extra meter er wel af kan
Ik heb nog steeds van oxio de slimme meter, nou weet niet wat er slim aan is gebruik het nooit
En daar staan dus allebei de standen op
Maar ben tijdje terug weer over gestapt naar Nuon was voordeliger
Maar dezelfde meter kon blijven hangen
Dus ja wat moet ik doen dan?
Eerst naar even afwachten op de afrekening en of daar op staat wat die meter kost denk ik
Ik heb weet wat bijzonders geloof ik  :-[
Door K&D
Het tarief van enkel is anders dan de dag/nacht tarieven. Bij een dubbele meter betaal je iets meer voor dagtarief en minder voor nachttarief dan het enkeltarief. Zodra je meer dan de helft van de energie in goedkoop nachttarief gebruikt kan het nog voordelig zijn, in andere gevallen niet en zit je voor jan doedel 's nachts en in het weekend te wassen.
http://www.electrabel.nl/klantenservice ... arief.aspx
Nadia schreef: Mij scheelde piek/dal iets van 17 euro per jaar. Heb het naar 1 tarief gezet.
De luxe van altijd kunnen wassen is me meer waard.
Psies.
Door K&D
kiara schreef: Das ook niet veel
Vraag mij af of die extra meter er wel af kan
Ik heb nog steeds van oxio de slimme meter, nou weet niet wat er slim aan is gebruik het nooit
......en of daar op staat wat die meter kost denk ik
Ik heb weet wat bijzonders geloof ik  :-[
Die meter raak je niet meer kwijt. En dat hoeft ook niet. Het slimme zit'm hierin dat ze op afstand je verbruik kunnen inlezen.  ;)
Als je wanbetaler bent kunnen ze op afstand je elektriciteit afsluiten. Dat is ook slim...voor de energieleverancier.
Door **Jolanda**
Nou weet ik niet meer of het voor mij of voor mijn moeder gold, maar bij 1 van beide zou een dubbele meter 5euro per maand schelen. Ik heb in ieder geval op die basis voor een enkele meter gekozen. De vrijheid de wasmachine/vaatwasser/droger aan te zetten wanneer het mij uit komt is me die 5euro echt wel waard.

Vroeger was een dubbele meter echt rendabel, maar tegenwoordig verschillen de prijzen tussen hoog- en laagtarief niet meer zo veel.
Door Ruisje
Wij hebben ook een dubbele meter en dal- en piekuren. Alleen gaat bij ons het daltarief 's avonds om 21:00u in tot de volgende ochtend 7.
Wij wassen dus altijd 's avonds of in het weekend. Als we pas vanaf 23:00u in het lage tarief zouden zitten, zou ik direct overstappen naar enkel tarief.

Maar ook voor ons kan het geen kwaad eens te kijken of het echt wel rendabel is en of we wel meer dan de helft in het daltarief gebruiken... ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door