Met de twee kittens die we vorige week zaterdag in huis kregen, zijn we afgelopen donderdag even langs de dierenarts geweest.
Ze moesten eigenlijk hun eerste enting, maar daar heb ik nog even mee gewacht, omdat ze pas net bij ons wonen en dus moeten wennen (al gaat dat gelukkig heel goed!) en omdat ik ze van brokken overgezet heb op BARF. Het leek me dus niet verstandig om er gelijk een paar prikken in te zetten...
Nu ben ik overigens sowieso al heel kritisch over vaccineren; ik vaccineer mijn eigen kinderen niet. Dus voelt het voor mij bij de katten heel dubbel.
Aan de ene kant vind ik vaccins een grote ondermijning van het immuunsysteem; een onnatuurlijk manier van een dier/mens om in aanraking te laten komen met een bepaalde ziekte; mogelijk schadelijk door alle andere stoffen naast de ziekteverwekker die in een vaccin zitten; ze garanderen geen immuniteit; er wordt veel geld aan verdiend; zijn mijn katten niet gezonder af zonder m.a.w. kunnen ze een ziekteverwekkend virus of bacterie niet gewoon de baas als ze gezond zijn...?
Aan de andere kant heb ik gelezen dat de kattenziekte zo goed als dodelijk is (al vertelde de da dat deze ziekte nog nauwelijks voorkomt) en de niesziekte chronisch kan worden. Daar zit ik nu ook weer niet op te wachten... Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Misschien dat ik voor de gulden middenweg ga: alleen de kittenvaccinaties laten zetten.
Maar goed, eigenlijk wilde ik jullie over iets anders vragen.

Bij de da kreeg ik zowel Mildemax mee om maandelijks mee te ontwormen als Stronghold Selamectin, ook om maandelijks mee te ontvlooien. Hoppakee, hier heb je een pakketje gif voor je poezen

Ik weet dat de kittens in het nestje een paar keer ontwormd zijn met tabletjes, de laatste keer nu 2 weken geleden (ze zijn nu 11 weken oud)
Ik heb ook de filmpjes gekeken waarin Tannetje Koning wordt geïnterviewd. Daar heb ik uit opgemaakt dat een beetje wormen helemaal niet erg is.
Ook heb ik hier de zoekfunctie gebruikt en gelezen dat je bij Het Woud ontlastingsonderzoek kan laten doen, heel interessant!
Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:
Op de verpakking van Stronghold Selamectin staat dat de pipetjes ook werken tegen een aantal wormen. Zou het dan wel noodzakelijk zijn om ook nog met Mildemax te ontwormen? Of pakken beide middelen verschillende soorten wormen aan?
Nu is Mildemax een stuk goedkoper; kan ik ook alleen ontwormen en afwachten of er vlooien komen? De kittens hebben nog nooit vlooien gehad, ook geen nestvlooien. Maar misschien ben ik als er eenmaal vlooien zijn, al te laat?
Een vriendin van mij heeft jaarlijks in de zomer een vlooienplaag in huis (het is dan ook een oud huis met houten vloer waar in de kieren altijd vlooieneitjes gelegd worden...); zelfs een bestrijdingsteam was er niet tegenop gewassen. Dus dat is waarlijk een nachtmerrie!
Maar als ik de poezen nu eens elke dag zou kammen boven een witte handdoek en er opeens vlooienuitwerpselen te zien zijn; hoe moeilijk is het dan nog om van de vlooien af te komen?
Ik wil dus eigenlijk niet preventief voor niks gif in die beestjes stoppen (preventief ontwormen bestaat dus al niet, heb ik al geleerd), maar ik wil ook geen vlooienplaag!
Hebben jullie advies? Ik heb verder nog nooit katten gehad, dus wat betreft geen ervaring

Dankjewel alvast!