Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Borke
Wat je ook doet, neem niet tegelijk een katertje en een poesje op een leeftijd dat je ze nog niet kunt laten castreren.
Katertjes kunnen met 4 maanden al geslachtsrijp zijn  >:(

Ik zou 2 katertjes nemen  :biggrin2:
Katers zijn groter en stoerder.
Poezen zijn echter ook erg leuk!

Noren zijn enig.
Zelf vind ik Maine Coons een makkelijker vacht hebben maar heel veel maakt dat ook weer niet uit.
Door lightning
orinake schreef: heb je een site van je britjes? Want het is niet omdat Fanne nu zegt dat het een noor word dat er geen brit meer komt :s

Ik heb geen idee hoeveel je ongeveer moet rekenen aan ruimte.
Momenteel had ik het idee van 1m60 op 6m te gaan (komt mooi uit op de stenen  :-[) ik kan tot 1m60 op 10m gaan, maar de vraag is of dat nodig is voor 1 poes?
Wereldbolletje onder mijn naam staat mijn website.

Die grote is heerlijk groot.

Als je niet kan kiezen neem je van alle soorten katten die je mooi vind toch 1 :P. Neem de kat die bij de karakter past. Ik vind ook meer rassen leuk, bijvoorbeeld de bengaal, maar past niet als karakter bij me. Ik zelf zou ook voor 2 gaan zeker uit 1 nest. Bij mij verhuizen ze geregeld per 2 ;)
Door Martine-Tom
Volgens mij geld voor Belgie dat kittens vroegcastratie moeten krijgen voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan?
*Iets met klok zonder klepel  :P*
Door hannabelgje
Die wet is er in België nog niet door volgens mij.
Zijn wel totaal verschillende karakters de rassen die je voorkeur hebben. Wat zoek je qua karakter in een kat?
Door boskat
Weet een hele goede norenfokker voor je ,maar die woont in Luttelgeest in de noordoostpolder ,zal wel wat te ver weg zijn,die leeft voor haar katten ,zijn heel sociaal de katten en voor de  3 Ierse setters ,die ook helemaal gek met de noren zijn echt een topmens is dat.
Ze heeft en grote groep noren ,die vaak lekker op een kluwen bij elkaar leggen en iedere norendame helpt mee de kittens opvoeden,de Setters helpen ook.
Sinds kort is ze ook op kvv overgestapt
De Cattery  heet ,http://www.cattery-love-explosions.com
Laatst gewijzigd door boskat op do 07 aug 2014, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door orinake
hannabelgje schreef: Die wet is er in België nog niet door volgens mij.
Zijn wel totaal verschillende karakters de rassen die je voorkeur hebben. Wat zoek je qua karakter in een kat?
goh kheb niet echt een voorkeur...
Ik heb meestal altijd uitersten gehad...
Heel afstandelijk (Whiskas de kater (adoptie)  beet als je hem aaide en het stond hem niet aan), heel aanhankelijk (sheba de poes (die ik in de tuin ving als kitten) daar ben ik een aantal keren over gevallen omdat ze met me vergroeid was...) Jane was een "zomerpoes", in de zomer zag ik ze alle dagen, kwam ze knuffels vragen, maar genoot ze ook van haar vrijheid, in de winter zag ik haar enkel om te eten.

De bedoeling is wel dat ze zich een paar uur per dag zelf kunnen entertainen. Savonds, in de weekends en vakantiedagen kunnen ze gewoon los in huis en knuffels vragen wanneer het hen past natuurlijk. Maar de momenten dat ik aan het werk ben moeten ze in de ren kunnen en niet heel de buurt bij elkaar gaan jammeren omdat ze niet alleen kunnen zijn.
Dus eigenlijk: zelfstandig, maar toch speels en kunnen genieten van aandacht en knuffels...

En voor zover ik dat lees op het net kunnen ze dat allemaal wel (al besef ik dat elke poes anders is en dat het soms helemaal kan uitpakken :s)
Door orinake
boskat schreef: Weet een hele goede norenfokker voor je ,maar die woont in Luttelgeest in de noordoostpolder ,zal wel wat te ver weg zijn,die leeft voor haar katten ,zijn heel sociaal de katten en voor de  3 Ierse setters ,die ook helemaal gek met de noren zijn echt een topmens is dat.
Ze heeft en grote groep noren ,die vaak lekker op een kluwen bij elkaar leggen en iedere norendame helpt mee de kittens opvoeden,de Setters helpen ook.
Sinds kort is ze ook op kvv overgestapt
De Cattery  heet :Love Explosion
Afstand kijk ik niet echt naar :s
Ons Landi komt van Kamperveen en dat is voor ons 2u57min rijden...
Luttelgeest is volgens de routeplanner 3u03min rijden.
Dus die 6minuten zullen het echt niet maken he ;)

Ik heb vandaag heel veel info gekregen die ik al eens zal moeten laten bezinken.
Heb de site al wel eens bekeken, maar info vragen zal voor een dezer zijn.
Ik ga nu op men zeteltje  kruipen met 2 van men 6 woefkes en men hoofd rust proberen geven.
Door orinake
Als er een kitten komt (of 2) zullen het zowiso dames zijn.
Heb niet zo'n leuke ervaring met de heren...
En mijn ma heeft met onzen Bandit ook geen geluk op dat vlak :s
Die sproeien de ganse boel onder en dat STINKT verschrikkelijk!
Geen van mijn Dames was echt een vuile poes in die zin van naast de bak plassen of zo.

Dit is Bandit, straatkat eerste klas, maar vind hem prachtig ondanks dat het een vuilbakkenras is (mama is korthaar mini poes, vermoedelijke papa is een grote dikke langhaarkater)
Mede door hem heb ik wel een voorliefde voor de langhaartjes al heb ik tot nu toe altijd kortharen gehad.
De huiskamerversie
Afbeelding

De tuinversie
Afbeelding

Als meneer thuis komt van zijn wandeling
Afbeelding

Verder voor de fokkers nog even een domme vraag...
Wij zijn in BE (Sint Hubertus) voor de honden verplicht om letters te volgen voor de stamboomnamen. Dit jaar is het de N, volgend jaar dus de O, ongeacht hoeveel nesten je doet op een jaar (zo kan je in BE dus 2 N nesten doen.
In NL volgen de hondenfokkers meestal gewoon het alfabet en kan je daar aan zien hoeveel nesten ze gehad hebben in de kennel.
Fokker van Landi bvb heeft dit jaar het L nest en het M nest.
Maar hoe zit dat met de poezen?
Ik ben nu op de link aan het kijken van die noorse boskatten die hier wat eerder staat. Ik zie er precies geen lijn in? Ze volgen allesinds geen letter per nest?

Ook nog een vraag. Ik merk dat veel fokkers (verschillende landen) echt wel veel poezen hebben (hoe kunnen die dat bolwerken om +20 katten te verzorgen en daarnaast te gaan werken????) en bijgevolg ook veel nesten...
Hoe zie je in godsnaam dat je een goede fokker hebt en geen broodfokker?
Bij de honden ben ik bvb niet geneigd om te kopen bij fokkers die meer dan 2 - 3 nesten per jaar doen, maar als ik het zo bekijk merk ik dat veel cattery's vlot 4 nesten per jaar doen of meer en vaak ook kort op elkaar.

jullie merken het dus wel, op vlak van katten met stamboom ben ik een groentje :p
Maar ik wil absoluut niet over 1 nacht ijs gaan.
En ik heb voor mezelf zowiso al besloten dat er voor volgend jaar geen poes komt :s (Eerst de tuin verder in orde maken, vijver, kennels van de honden, kattenren...)
Ten vroegste volgende zomer zal ik terug kunnen genieten van poezenknuffels (*slik* dat word echt een gemis).
Verder wil ik me ook eerst de tijd geven om alles van Jane te verwerken en me verder in te lezen over alles wat met poezen te maken heeft.
Ik denk dan aan testen ivm PKD - HCM - PRA - Patella... Dat was allemaal ver van men bed show, verder dan HD - ED - SD gaat het bij de Rottweiler niet (officieel moet zelfs enkel HD)
Maar wat ik ook interessant vind en voor mij ook nieuw is: kleuren... Bij de Rottweiler is het simpel he: black en tan, al wat daar van afwijkt is een kleurfout. Maar bij poezen heb je echt wel een massa aan mogelijkheden...

Wat ik wel al wil doen is iedereen bedanken voor de info die ik al mocht ontvangen!
Ik heb echt al heel wat dingen bijgeleerd.
(En jullie hebben een goede invloed op men ventje :p, hij is momenteel nog gekker dan ik in het opzoeken van info denk ik  :o)
Door boskat
Had 3 ,nu nog 2 (Herre moest ik vorig jaar in laten slapen)norenheren maar nooit gesproeid,zijn wel allemaal gecastreerd .
Door lightning
Als je op langhaar valt, je hebt natuurlijk brits kortharen, maar ook brits langharen als het je gaat om de lengte.

Nee in nederland ben je niet verplicht qua katten om alfabet af te lopen, ik doe meestal thema's. Als je zoekt naar een kat zorg dan dat je alles in mag zien bij de fokker dus alle testen. bij de brits is de snap test verplicht dus FIV en FELV, mooi zou zijn als ze ook allemaal testen op PKD ( is 1 malig via dna of vrij door ouders of echo) en HCM, maar helaas zijn er nog genoeg die dat niet doen. Check ook een beetje de stambomen, laat je goed informeren omdat er ook een ras bestaat als de scottish straight dat ziet er precies het zelfde uit als een brit, maar is het niet. aangezien in die lijnen scottish fold in zitten (dus gevouwen oortjes) kan dat veel narigheid opleveren. Heb helaas genoeg stambomen gezien waarop staat dat ze een brit zijn, maar zijn het echt niet. Tja, wat is veel katten, er zijn ook honden fokkers met veel honden en daar vind ik 5 al veel. Ik heb 8 katten, maar meeste is castraat op het moment :). let er ook op dat een fokker liever niet meer als 1 keer per jaar een nest heb en niet 3 keer per jaar een nest met de zelfde poes.
Door orinake
lightning schreef: Als je op langhaar valt, je hebt natuurlijk brits kortharen, maar ook brits langharen als het je gaat om de lengte.

Nee in nederland ben je niet verplicht qua katten om alfabet af te lopen, ik doe meestal thema's. Als je zoekt naar een kat zorg dan dat je alles in mag zien bij de fokker dus alle testen. bij de brits is de snap test verplicht dus FIV en FELV, mooi zou zijn als ze ook allemaal testen op PKD ( is 1 malig via dna of vrij door ouders of echo) en HCM, maar helaas zijn er nog genoeg die dat niet doen. Check ook een beetje de stambomen, laat je goed informeren omdat er ook een ras bestaat als de scottish straight dat ziet er precies het zelfde uit als een brit, maar is het niet. aangezien in die lijnen scottish fold in zitten (dus gevouwen oortjes) kan dat veel narigheid opleveren. Heb helaas genoeg stambomen gezien waarop staat dat ze een brit zijn, maar zijn het echt niet. Tja, wat is veel katten, er zijn ook honden fokkers met veel honden en daar vind ik 5 al veel. Ik heb 8 katten, maar meeste is castraat op het moment :). let er ook op dat een fokker liever niet meer als 1 keer per jaar een nest heb en niet 3 keer per jaar een nest met de zelfde poes.
Mja ik heb 6 honden en dat vind ik meer dan voldoende. (als een van de reuen wegvalt zal deze ook niet vervangen worden, maar gezien hun jonge leeftijd hoop ik dat dit de eerste 5 jaar nog niet gebeurt :) )
Nu ik heb Illa: die word volgend jaar geholpen. Isack is zuiver sport, zal nooit gebruikt worden voor de fok (al mag hij officieel wel) Lykaios is nog geen 2, dus nog niet fokgeschikt ;) en de baby's Landi - Nazgul en Nienna zijn nog geen half jaar dus ;)

Ik zag al enkele kattenfokkers die in totaal (dus dames, heren en castraten) meer dan 20 katten hebben lopen. Ik vraag me echt af hoe zij dat bolwerken? Dan ben je toch een hele dag bezig met verzorging?

De scottisch fold ken ik inderdaad en vind ik (sorry voor de liefhebbers) lelijk. Ik wil echt oren aan een kat! Ik vind ze precies een beetje "gehandicapt".
De brit vind ik persoonlijk mooier in de korthaar ;) komt dat bolle koppie leuker uit ;) Al is de langhaar ook zeker heel mooi ;)

Testen vind ik persoonlijk ook wel belangrijk. Zeker omdat het toch wel om ingrijpende zaken gaat.
Door lightning
De scottish straight ziet er het zelfde uit als een brit alleen wel met dat gen in zijn lichaam van de fold wat dus op kraakbeen problemen kan lijden. Ik zelf zou er ook niet voor kiezen ;).

Tja hoe iemand dat doet met 20 katten, geen idee, ik ken ook hondenfokkers met zoveel honden en denk het zelfde als jou, hoe doen ze dat ;D.

Goed vragen dus of je inderdaad de testen in mag zien en zorg er voor dat het bij een erkende radioloog is gebeurd. op hcmfoundation.com (dacht ik) daar staan heel veel test uitslagen van verschillende rassen. misschien ook daar eens kijken, of pawpeds.
Door Martine-Tom
Ik ken een golden fokker met 16 honden...leven in kennels en mogen alleen tijdens de dracht en zoogtijd in huis, pups groeien op in een kamerkennel met vrije uitloop naar een stuk afgezette tuin. Elke dag mogen ze vrij op een stuk land wat bij hun huis hoort en bij toerbeurt mogen ze mee naar het bos oid (elke dag een stuk of 5 en dat dus om en om) niet mijn manier maar de honden lijken er toch wel gelukkig onder te zijn....

Mocht je voor de Coon willen gaan, daar heb ik nog wel een ingangetje in om je wat wegwijs te maken  ;)
Door Borke
Voor Maine Coons ken ik een goede fokker in België, die alle testen doet.
Ik ben, toen wij zelf nog Maine Coons fokten, ook meermalen bij haar thuis geweest.
Toen woonde ze ergens anders dan nu, maar wij fokken dan ook niet meer sinds 2003.
Door hannabelgje
Als gecastreerde katers sproeien dan is er toch echt iets mis. Meestal zijn het eerder poezen die onzindelijk zijn dan katers.
Ik heb bij de keuze van Wasabi echt gelet op testen bij fokkers, kleinschaligheid en voeding.  Hij is grootgebracht met carnibest. Fijne fokker waar ook echt een klik mee was. Met Britten heb ik qua gezondheid alleen naar slechte ervaringen. Als hier ooit nog een Brit komt dan komt ie uit Almere. Ik blijf ze nl wel heel erg leuk vinden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door