Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door K&D
Alles bij elkaar: ja, dan kan ik me je gevoel wel voorstellen hoor. +
Wij hebben alleen maar een enorme doornloze braam als fruit in de tuin op het moment. ;) En wat bieslook. De appelboom is gerooid want die was ziek.
Als je in de buurt woont, kun je zo een kilo bramen krijgen. We hebben zat!

Afbeelding
Nou even een updeetje van mijn moestuin:

Gaat best goed hier  :D

Afbeelding

Afbeelding
Mega courgette  8)

Afbeelding

Aardappels doen het goed

Afbeelding

Links de ysbergsla,rechts de rucloa(eten we al de hele week van) :D

Afbeelding

Links de komkommer,rechts de augurk

Oja we hebben vorige week een cougette bij de bbq gegeten,peper,zout en olie en maar grillen :biggrin2:
Onze aardappels hadden  phytophthora. De bramen zijn hier nog niet rijp, en de komkommers zitten vol met bloem, maar nog geen komkommer te zien. Hetzelfde geldt voor de aubergine.
Maar de bietjes, sla, tomaten, courgettes, bonen, paprika's, pepers, kruiden doen het geweldig.  De uien en knoflook hangen nog steeds te drogen.
Morgen ga ik pruimen en morellen plukken, het merendeel is nog niet  rijp, maar een paar kilo kunnen we wel van de bomen halen en dan gaan we lekker jam maken
Ik heb jam gemaakt van pruimen en rode bessen, gezeefd ivm petjes van de bessen. Ik heb geen suiker gebruikt, maar Marmelo uit de Natuurwinkel. Het is wel fris, beetje zurig. Maar zelfs onze kleine houdt niet van zoet dus voor ons perfect.
Hier zijn de bramen ook nog niet rijp. De tomaten doen het voor het eerst in jaren prima.  :)
Frambozen oogst was mager, de Japanse wijnbes gaat super!
Zakken aardappels deden het ook goed, vandaag de een na laatste geleegd. Hier geen phytopthora maar heb het van andere tuinders in de buurt wel gehoord.
Veel van wat we gezaaid hebben is niet goed opgekomen, of meteen aangevreten. Helaas, geen goed seizoen wat dat betreft. Maar er blijft genoeg over om van te genieten.  :)
De rozenbottel gaat ook heel goed, daar kunnen best een paar potjes jam van gemaakt worden. En dan is er nog steeds genoeg over voor de vogels.  ;)
Een laatste poging om een paar van de kolen te redden. Ik zie zoveel vlinders en ik blijf rupsen weghalen. Heb de overige kolen nog gewoon op de tafel staan, die mogen ze hebben! Ik hoop vooral dat mijn spruitjes het nog gaan doen, dat lijkt me zo leuk! Maar in ieder geval heb ik op deze manier alvast een systeem voor volgend jaar, dan ga ik gewoon in de herkansing!

Afbeelding
De eerste rode kool die ik geoogst heb woog 1,7 kilo. Was ik best wel trots op  :biggrin2:
Ik haal nog steeds emmers vol boontjes en peultjes uit de tuin. Ook de bietjes gaan als een tierelier. De vriezer zit al aardig vol met groente voor de winter.

Vanochtend was ik bij de tuin en even een paartje gemaakt met de buurman. Deze meneer is inmiddels 73 en zijn gezondheid gaat helaas achteruit. Hij heeft dus besloten om te stoppen met zijn tuin. Nu kwam hij vragen of ik zijn kas (van 5 bij 3), compostbak, regentonnen, gereedschap en alle groente, fruitstruiken en fruitbomen wil overnemen. Voor niks! Ik denk dat ik mijn eigen tuin maar opzeg en 1 tuin naar rechts verhuis. Het lijkt me heerlijk om een eigen grote kas te hebben :)
Geweldig aanbod Marielle!!!! Daar zou ik niet over twijfelen als ik jou was :biggrin2:
Ik begreep dat het in NL goed geregend heeft, dus maak me niet teveel zorgen over de tuin, vrijdag komen we weer thuis.
Ik zag dat mijn basilicum begint te kiemen :-)
Alleen de bieslook en peterselie doen nog niets, heb ze zondag ingezaaid in een potje dus ben vast te ongeduldig. Maar ben dan ook tarwegras (voor dinky) gewend en daarvan staat mooie bos na 3 a 4 dagen  ;D
Vroege aardappel zijn allemaal uit. Redelijk goede oogst.
Ong 10kg peulerwten in de diepvries
40kg courgettes in de diepvries en ze groeien nog goed door, wordt uitdelen aan de buren
Al verscheidene komkommers gegeten
kersttomaatjes doen het ook super, de "grote" tomaten doen het minder goed.
Voor het eerst komen er meloenen aan de plant. Na een hoop kleine vruchtjes die allemaal verdroogden zijn er nu 3 die goed groeien. Ben benieuwd naar de smaak.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door