Een "leuk" experiment op mensen waarbij het positief vs trainen met straf duidelijk naar voren komt:
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Martine-Tom schreef: Het gaat mij ook totaal niet om de shock collar, maar om het verschil waarop ze dingen oppikkenWaarbij ook hier kan gelden dat zij gewoon slimmer is dan hij.![]()
Lizzy schreef: Maar wat is het verschil tussen je hond iets met de clicker/shockcollar aanleren of je hond iets met de clicker/shockcollar afleren?Scherp!
Juul schreef: Je kunt de emotie veranderen. Voor Falco zijn reeën / wild sporen nog wel interessant maar betekenen nu vooral "voer halen bij de baas". Zelfs bij wild in zicht. Dat alles zonder TT en zonder clicker, maar wel met veel energie, super alert zijn en voorzichtig zijn, en geen kwestie van een jaartje.Daar zitten ook grenzen aan. Zowel in mogelijkheden tot trainen en herhaling, als qua hoe hoog de motivatie van de hond is. Bij Oscar is die motivatie héél hoog en ik heb tot nog toe niets gevonden om er tegenover te zetten wat betrouwbaar genoeg is. Aan de lijn is de situatie handelbaar geworden, los in ondenkbaar.
DebbieV schreef: Niet helemaal eerlijk onderzoek. Heb het niet helemaal gezien, maar beide weten niet waarom ze gecorrigeerd of beloont worden. Vreemde situatie qua testen... Ik ben van mening dat er genoeg honden zijn die niet alleen positief getraind kunnen worden. Heb zelf een aantal cursussen gedaan puur op positief gedrag belonen maar was hier voor meerdere honden niet haalbaar. ( ook niet voor de kleintjes)Dat weet een hond toch ook niet? Als ik hem zit aan wil leren snapt hij ook niet waarom hij beloond word, dat komt pas veel later in het proces dat hi begint te snappen waarom hij beloond of eventueel gestraft word.
DebbieV schreef: Als ik mijn honden iets aan of afleer heb ik een duidelijk verwachtingspatroon en gebruik daarbij commando's... Zoals bijvoorbeeld nee.Dat weet jij, maar je hond niet. Die commando's moet ie ook eerst leren en dan snapt een hond er ook helemaal niets van.