Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Nou ik ben er blij mee hoor! Ik werd vanmorgen wakker en voelde dat er iets anders was...maar wat?? Kom buiten met TOm en die wilde niet eens 2 uur lopen. Mijn spijkerbroek en wollen trui waren doorweekt...ik snapte er niks van.
Tot ik thuis kwam en las dat het nationaal hitte plan in werking was getreden...nou daar was ik zo blij mee, eindelijk begreep ik wat er aan de hand was.
Het is ZOMER! Nu een korte broek en t-shirt aan en dat scheelt zoveel, moet me nog even inlezen wat ik verder nog mag doen hoor, zonwering heb k niet dus even kijken of er alternatieven zijn die ook toegestaan zijn. Mogen de gordijnen ook dicht of mag dat alleen als het donker is?

Pfff zoveel te leren!
Door Mandarijn
Angelique schreef: Spannend trouwens zo'n Nationaal hitteplan...drink water, ga niet in de klappende zon zitten, trek dunne kleding aan...zozozozzo, het is toch een godswonder dat we met z'n allen 2014 al gehaald hebben  ::)
Met mooi weer moet je toch een terrasje pakken en dan water drinken dat via een brouwerij is gegaan? Mag dat ook al niet meer  :P
Door -Annemarie-
Angelique schreef: Hier ook zo'n slaapkamer, op het zuiden..jippie..maarja, mag morgen pas mijn zonwering inzetten natuurlijk. :biggrin2:
Mag de airco al wel aan, vandaag. :-\
Ships zeg, ik durf bijna niet meer zelf te beslissen.  :-X
Oh nee, ik heb helemaal geen airco.  :D

Met dit soort dagen in het verschiet heb ik altijd spijt dat we niet het zwembad aangelegd hebben waar dochter jarenlang om gezeurd heeft.  ;D
Door Martine-Tom
Mandarijn schreef: Met mooi weer moet je toch een terrasje pakken en dan water drinken dat via een brouwerij is gegaan? Mag dat ook al niet meer  :P
Is daar geen vragenlijst voor om erachter te komen wanneer dat is toegestaan?
Echt hoe kunnen ze nou van ons, gewone mensen, verwachten dat wij op dit soort cruciale vragen zelf een antwoord kunnen bedenken?  :'(
Door -Annemarie-
Martine-Tom schreef: Nou ik ben er blij mee hoor! Ik werd vanmorgen wakker en voelde dat er iets anders was...maar wat?? Kom buiten met TOm en die wilde niet eens 2 uur lopen. Mijn spijkerbroek en wollen trui waren doorweekt...ik snapte er niks van.
Tot ik thuis kwam en las dat het nationaal hitte plan in werking was getreden...nou daar was ik zo blij mee, eindelijk begreep ik wat er aan de hand was.
Het is ZOMER! Nu een korte broek en t-shirt aan en dat scheelt zoveel, moet me nog even inlezen wat ik verder nog mag doen hoor, zonwering heb k niet dus even kijken of er alternatieven zijn die ook toegestaan zijn. Mogen de gordijnen ook dicht of mag dat alleen als het donker is?

Pfff zoveel te leren!
Ja, precies!  Ik heb een tarp opgehangen, en er staat een parasol op het terras. Die twee worden niet genoemd.  :-\
Door Mandarijn
Martine-Tom schreef: Is daar geen vragenlijst voor om erachter te komen wanneer dat is toegestaan?
Echt hoe kunnen ze nou van ons, gewone mensen, verwachten dat wij op dit soort cruciale vragen zelf een antwoord kunnen bedenken?  :'(
Geen vragenlijst wel iets anders:
Wat kunnen ouderen zelf doen?

Drink verspreid over de dag zeker twee liter (zestien kopjes) water, thee, bouillon of vruchtensap, ook als u geen dorst hebt. Overleg met uw arts als u vanwege een aandoening weinig mag drinken. Drink meer als u zweet of als uw urine donkerder wordt.
    Blijf goed eten en zorg voor extra zout. Drink bijvoorbeeld bouillon of tomatensap. Overleg met uw arts als u een zoutbeperkt dieet heeft. Koel uw voeding goed. Bij warm weer bederft voeding sneller.
    Vermijd inspanning op het heetst van de dag (tussen 11.00 en 16.00 uur).
    Blijf binnen op het heetst van de dag.
    Als u naar buiten gaat, draag dan een zonnebril en een hoed. Smeer u in met een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor.
    Draag luchtige kleding van katoen of linnen.
    Zorg voor verkoeling: neem een douche, baadt uw voeten in een teiltje water of leg een natte handdoek op uw hoofd.
    Houd overdag de ramen en gordijnen dicht. Zet ze ’s nachts open. Laat ook de zonnewering neer. Gebruik zo min mogelijk elektrische apparaten en laat lampen uit.
    Gebruik een ventilator. Zet deze op een hoge plek, zodat hij niet direct op uw lichaam blaast. Schaf eventueel een airconditioner aan.
    Wees voorzichtig met plas- en laxeermiddelen of medicijnen die sufheid veroorzaken. Overleg met uw arts over de dosering.
    Woont u alleen? Vraag dan aan buren, kennissen of familieleden om een u extra in de gaten te houden.
    Neem bij klachten contact op met uw huisarts.

Hoe kunt u ouderen helpen?

Zet voldoende drinken klaar en biedt dit regelmatig aan.
    Houdt ouderen in uw buurt extra in de gaten.
    Neem bij verschijnselen van oververhitting contact op met een arts. Waarschuw een ambulance (112) als de oudere suf i
Door Martine-Tom
-Annemarie- schreef: Ja, precies!  Ik heb een tarp opgehangen, en er staat een parasol op het terras. Die twee worden niet genoemd.  :-\
Shit parasol staat hier ook open  :-\
Door Martine-Tom
Mandarijn schreef: Geen vragenlijst wel iets anders:
Tja daar staat geen bier bij, enige uitweg die ik zie...douchen staat niet nader gespecificeerd dus ik zeg...douchen aan de tap hangen en daaronder gaan staan, dat mag vast wel!
Door Mandarijn
-Annemarie- schreef: Ja, precies!  Ik heb een tarp opgehangen, en er staat een parasol op het terras. Die twee worden niet genoemd.  :-\
En wat moet ik met rolluiken doen?

Als ik die laat zakken is het zo donker en dan moet ik lampen aan doen. Gelukkig heb ik geen airco, want volgens de richtlijnen moet ik zo min mogelijk elektrische apparaten gebruiken en lampen uitlaten.

Zal alvast een dokter bellen voor het geval ik ergens in het donker over iets val en iets breek.  :-X
Door Angelique
Martine-Tom schreef: Nou ik ben er blij mee hoor! Ik werd vanmorgen wakker en voelde dat er iets anders was...maar wat?? Kom buiten met TOm en die wilde niet eens 2 uur lopen. Mijn spijkerbroek en wollen trui waren doorweekt...ik snapte er niks van.

Pfff zoveel te leren!
Morgen pas MT, morgen pas hitteplan.  :biggrin2:
Door Martine-Tom
Angelique schreef: Morgen pas MT, morgen pas hitteplan.  :biggrin2:
OMG dat meen je niet??
En nu? Ik heb wel die korte broek en tshirt aan nu, Tom staat op tropenrooster, de gordijnen dicht...HELP!!  :'( :-\
Door Angelique
Martine-Tom schreef: OMG dat meen je niet??
En nu? Ik heb wel die korte broek en tshirt aan nu, Tom staat op tropenrooster, de gordijnen dicht...HELP!!  :'( :-\
Pak maar een biertje, vandaag mag het nog  :biggrin2:
Door K&D
Als het erg heet wordt in huis dan mag je met je voeten in een bak water. Die zou ik bij voorkeur niet al te warm maken. :P
Door Martine-Tom
Angelique schreef: Pak maar een biertje, vandaag mag het nog  :biggrin2:
Ga ik voor morgen maar tomatensap halen, las dat dat ook mag als het warm is.
Pff gedoe zeg die zomer, je zou het er warm van krijgen, gelukkig word hetmorgen pas warm *zoekt wollen trui er weer bij*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door